اولین برف فصل سرما در اراک به زمین نشست

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، در روزهای اخیر آسمان خاکستری اراک از خجالت اراکی های همواره در معرض آلودگی هوا بیرون آمده و به جای اکسیژن، دود آلود و آغشته به انواع ریزگردها، باران و برف بر سرشان می بارد تا شاید لحظاتی در هوای پاک تنفس کنند و خاطرات گذشته دوباره زنده شود.

گرچه برف پاییز برای کشاورزی خوب نیست و می گویند، مخرب است اما برفی که دیروز و دیشب در اراک بارید آن چنان یخ نزده که آسیبی به کشاورزی وارد کند و آن چنان سرما نداشت که درختان و گیاهان دچار سرمازدگی شوند.

هنوز آمار میزان بارش برف در اراک اعلام نشده با این حال تا حدودی دمای اراک را کاهش داد و به نقل از هواشناسی اراک، دمای هوای این شهر بین ۵ تا ۱۶ درجه زیر صفر است . دمایی که مردم را مجبور به پوشیدن لباس های گرم و خوردن خوراکی های داغ کرده است.

 

گویی شال ها، کلاه ها و دستکش های گرم دوباره از توی کمدها در آمدند و بر اجاق خانه ها  ظرف های پر از کدو حلوایی، چغندر، لبو و شلغم دوباره برقرار شده است.

شهر که کم کم سفیدپوش می شود، غیر از درخت ها و زمین سفید پوش، غیر از پشت بام های سفید، چراغ های توری روی چرخ های طافی هم خودنمایی می کنند و  بیشتر از آن بخارهایی که از ظرف بزرگ روی این چرخ ها بالا می آید.

باقالی های داغ و لبوهای سرخ، سوغات ننه سرما

شاید خیلی از ما تجربه خوردن باقالی یا لبوی سرخ زیر برف باقالی را داشته باشیم، کنار چرخ بایستیم برای گرم کردن بدنمان از گزند سرما دست به دامان  باقالی گرم و لبوهای داغ شویم. تنقلاتی که سوغات ننه سرماست.

شاید حضور این چرخ ها در کنار تغییر چهره شهر کمی متناقض باشد ولی انگار برخی شغل ها و برخی خوراکی ها در گذر زمان نثبیت می شوند و هنوز هم مثل قدیم اعتبار دارند و یا شاید بیشتر.

محمدعلی مجیدی ، ۲۲ سال  است که از ابتدای پاییز بساط باقالی اش را روی چرخ طافیش به راه می کند و از مشتری های همیشگی و گاه گذری اش با یک ظرف باقالی گرم پذیرایی می کند.

وی می گوید: کار ما از پاییز تا یک ماه بعد از عید ادامه دارد که البته اوجش در روزهای زمستان خصوصا روزهای برفی و سردتر است.

 

بیداد گرانی لباس در کوران سرما

فاطمه رزاقی یکی دیگر از شهروندان اراکی هم با بیان اینکه در این فصل لباس های گرم گرانتر می شود می گوید: با توجه به گرانی های اخیر ما کمتر می تواینم از لباس های فصل سرمای امسال استفاده کنیم و باید به لباس های داخل کمد غنیمت کنیم.

وی با بیان اینکه کوچکترها گاهی بهانه لیاس های مدل امسال را می کنند می گوید: ما بزرگترها می توانیم شرایط را درک کنیم اما بچه ها کمتر می توانند مسائل را تفکیک کنند و ما را مجبور می کنند به مغازه ها سری بزنیم و قیمت ها هم که بیداد می کند.

او می گوید: قیمت لباس امروز چهار برابر سال قبل است و شرایط کمی سخت شده است.

سرمای این سالهای با سالهای گذشته اراک قابل قیاس نیست

علی دفتری شهروند دیگر وقتی شور و حال ما را می بیند می گوید: اگر شما زمستان های قدیم اراک را می دیدید چه شوقی به شما دست می داد.

وی ادامه می دهد: در آن زمان ها که ما کوچک بودیم برف در اراک به متر می بارید و ما و تپه های برف در کوچه ها درست می شد که ما به قول خودمان در دل این تپه های برف غار درست می کردیم و برای خیابان رفتن از آن عبور می کردیم.

وی با بیان اینکه زمستان های این سالهای اراک با گذشته قابل قیاس نسیت گفت: با آن برف و بارانی که می آمد ما کمبودی در زمینه آب شرب و کشاورزی نداشتیم مشکلی که اکنون دچار آن هستیم.

 

 

دفتری با بیان اینکه باز هم جای شکرش باقی است می گوید: باید خدا را شکر کنیم تا بارندگی ها افزایش یابد و سال پرباری داشته باشیم.

از نوشیدنی های گرم استفاده شود

مبین گودرزی که پزشک هست نیز با اشاره به اینکه مردم باید در فصل سرما از لباس و غذاهای مناسب استفاده کنند می گوید: در این فصل بیماری های ناشی از سرما افزایش می یابد و ضروری است مردم ضمن پوشیدن لباس های گرم و مناسب از غذاهای مناسب فصل سرما استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه لازم نیست در این فصل با خوردن بستی خود را بیماری کنیم می گوید: سعی کنیم از نوشیدنی های سالم و گرم استفاده کنیم و اگر مریض شدیم قبل از خوددرمانی به پزشک مراجعه کنیم.

بارش برف در اراک خیلی خاطرات را زنده می کند از باقالی ، تا آدم برفی تا پاروهای چوبی و تا آدم هایی که دیگر نیتسند تا دور کرسی برایمان انار دانه کنند و امیرارسلان نامدار بخوانند. کاش دانه های برف در اراک غوغا کنند در این فصل سرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.