ضرورت احیای شورای بافت تاریخی شهرهای استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، سید محسن رحمتی ظهر روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه احیای شورای بافت تاریخی شهرها در دستور کار قرار دارد افزود: بافت های تاریخی شهر ها ازمهمترین فضاهای شهری هستند که علاوه بر ویژگیهای معماری و شهرسازی، واجد ارزش های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … می باشند بنابراین حفظ، احیاء و معرفی آنها گامی موثر جهت حفظ هویت ملی و تاریخی کشورهاست.

وی خاطر نشان کرد: به همین منظور دولت همانند سایر کشورهاتمهیدات لازم را جهت حفظ و احیاء بافت های ارزشمند تاریخی – فرهنگی کشور ، اندیشیده است و مطابق با مواد ۱۵۶ و ۱۶۶ قانون برنامه توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور اقدامات مورد نیاز و وظایف دستگاههای اجرایی ذیربط را مشخص نموده است .

رحمتی یکی از مهمترین اقدامات جهت برنامه ریزی صحیح و اصولی و پیشبرد اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز و قوانین برنامه توسعه را  تشکیل ” شورای بافت های تاریخی شهرها” در استان های سراسر کشور دانست و گفت: این شورا نیز بایستی در استان مرکزی تشکیل شود.

وی با بیان اینکه این شورا در استان مرکزی از زمان تشکیل تاکنون غیرفعال بوده و فقط یک جلسه تشکیل داده است اظهار کرد: تشکیل و فعالیت دوباره این شورا در راستای دنبال کردن برنامه هایی چون مرمت و بازسازی و ثبت جهانی ملی آثار موثر خواهد بود.

رحمتی با اشاره به اینکه ریاست این شورا بر عهده معاون عمرانی استاندار است گفت: دبیری این شورا با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و انتخاب اعضا نیز بر عهده دبیر است و اعضای این شورا می توانند از شهرداری بافت تاریخی، سازمان نوسازی و زیباسازی شهرداری و اعضای شورای شهر باشند.

 

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی  ارتقاء نظام مدیریت حفاظت از بافتهای تاریخی شهرها را هدف تشکیل شورا دانست و گفت: ایجاد هماهنگی و همکاری بین دستگاههای اجرایی ذیربط جهت برنامه ریزی، تصمیم گیری و نحوه اقدام در بافت های تاریخی شهری از دیگر هدف شورای بافت تاریخی است.

وی ادامه داد: در استان مرکزی طی سالهای گذشته محدوده بافت تاریخی شهرهای اراک، خمین، ساوه ، تفرش و نراق تعیین ، تصویب و ابلاغ گردیده است و با توجه به لزوم بازنگری و تعیین دقیق محدوده های مورد نظر بر اساس ضوابط سازمان متبوع مجدداً محدوده نهایی بافت تاریخی شهرهای ” اراک – ساوه – نراق ،  همچنین شهر مامونیه در سال ۱۳۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور تعیین،  تصویب و ابلاغ گردیده است.

وی ادامه داد:  جهت رسیدن به اهداف مشخص شده در قانون می بایست نسبت به “احیاء شورای بافت ” و تقویت هر چه بیشتر آن اقدام نمود که با توجه به تغییرات مدیریتی ایجاد شده در سطح استان می بایست پیگیری لازم جهت تعیین اعضاء و صدور احکام مربوطه انجام گیرد.

گفتنی است اعضاء و ترکیب شورا در استان شامل  استاندار و یا معاون امور عمرانی استانداری  به عنوان رئیس شورا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان دبیر شورا را باید بر عهده بگیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ، دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ، نماینده شورای استان، شهردار شهر مربوطه یا مدیریت شهرداری بافت تاریخی و  رئیس شورای شهر مربوطه از اعضای اصلی شورا محسوب می شوند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.