کلنگ طرح گازرسانی به کوره های آجرپزی در اراک به زمین خورد

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، استاندار استان مرکزی در مراسم کلنگ زنی این پروژه که ظهر دوشنبه در منطقه مرزیجران از توابع شهر اراک برگزار شد گفت: طرح زیست محیطی گازرسانی به کوره های آجر پزی شهر اراک از ملزوماتی بود که باید در راستای کاهش آلایندگی هوای کلان شهر اراک اجرا می شد.

محمد حسین مقیمی با بیان این که برنامه ریزی برای توسعه پایدار توجه به تمام زیربخش های توسعه از جمله مسائل زیست محیطی است گفت: براساس مصوب هیات دولت از این پس اجرای هر پروژه عمرانی و تولیدی منوط به اخذ تائیدیه سازمان حفاظت محیط زیست به منظور جلوگیری از بروز مشکلات زیست محیطی در آینده است.

وی با بیان این که تامین معیشت و امنیت رسالت خطیر دولت است افزود: دولت باید با سنجش تمامی جوانب در کنار بستر سازی برای معیشت افراد جامعه زمینه تامین امنیت و سلامت آنها را نیز فراهم کند.

استاندار مرکزی در ادامه با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد و رسانه ها در راستای پیگیری مشکلات زیست محیطی کلان شهر اراک گفت: با همکاری و دلسوزی سازمان های مردم نهاد و رسانه های فعال در شهر اراک خوشبختانه خواسته به حق مردم این شهر در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری و تصمیمات خوبی گرفته شده که اجرای این مصوبات بخش عمده ای از مشکلات زیست محیطی کلان شهر اراک را مرتفع خواهد کرد.

مقیمی برگزاری جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک را از مهمترین دستور کارهای خود در طول هر ماه برشمرد و گفت: با برگزاری این کارگروه روند اجرای مصوبات به جد دنبال خواهد شد.

پروژه های زیست محیطی در اولویت کار مدیریت استان است

وی  در ادامه با اشاره به نقش کوره های آجر پزی در الایندگی هوای کلان شهر اراک گفت: با توجه به نقش کوره های آجر پزی در آلودگی کلان شهر اراک گازرسانی به مراکز در دستور کار قرار گرفت و امید است با همکاری صاحبان این صنعت شاهد رفع این مشکل باشیم.

استاندار استان مرکزی تاکید کرد: بخش دیگر مشکلات زیست محیطی اراک به تردد خودروهای فرسوده در این شهر برمی گردد که در تلاش هستیم ضمن بستر سازی لازم برای اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از تردد این قبیل خودروها در سطح شهر جلوگیری نمائیم.

مقیمی ساماندهی خودروهای سنگین و جلوگیری از تردد این دسته از خودروها را از دیگر برنامه های کاهش آلودگی هوای شهر اراک برشمرد و گفت: این خودروها هنگام صبح برای روشن شدن به اندازه کوره های آجر پزی آلایندگی در مناطق ایجاد می کنند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ساماندهی زباله های شهری گفت: برنامه ریزی برای امحاء و دفن اصولی زباله های بیمارستانی، خانگی و صنعتی از دیگر اولویت های کاری در حوزه زیست محیطی است که باید به جد دنبال شود.

استاندار مرکزی گفت: ساماندهی زباله های شهری مختص اراک نیست و این طرح باید در قالب یک برنامه پنج ساله در کل استان اجرایی شود.

از انتقاد سازنده استقبال می کنیم

استاندار مرکزی در ادامه نقد سازنده را لازمه توسعه و پیشرفت عنوان کرد و گفت: رسانه ها و سازمان های مردم نهاد که برخواسته از بطن مردم هستند باید با انتقادهای سازنده نه تخریبی خویش بستر رشد و توسعه استان را فراهم کنند.

مقیمی تاکید کرد: از نقد سازنده و به جا استقبال کرده چرا که معتقدیم نقد سازند موجب کاهش هزینه ها و کیفیت بهتر کارها می شود.

مدیرکل شرکت گاز استان مرکزی در این مراسم گفت: این طرح با هدف گازرسانی به ۲۰ کوره آجرپزی منطقه مرزیجران اراک و مهار و کاهش آلاینده های آنها آغاز شده و مدت اجرای آن شش ماه است.

محسن کهوند افزود: برای گارزسانی به این کوره های آجرپزی، ۱۲ هزار متر شبکه و دو عدد ایستگاه تقلیل فشار تی بی اس و سی جی اس به ظرفیتهای ۱۰ و ۲۰ هزار متر مکعبی ایجاد می شود.

وی توضیح داد: بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که با حضور دکترابتکار برگزار شد ۳۵ میلیارد ریال اعتبار از منابع استانداری مرکزی و مشارکت کوره داران برای گازرسانی پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی خاطرنشان کرد: کوره های آجرپزی مرزیجران سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر مازوت مصرف می کنند که با توجه به برابری ارزش حرارتی مازوت و گاز به همین میزان گاز جایگزین سوخت این واحدها خواهد شد.

کهوند ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت سوخت گاز پایین تر از مازوت است برای کوره داران مقرون به صرفه است.

عوامل آلودگی هوای کلان شهر اراک به یک موارد و دو موارد خلاصه نشده است چراکه دود کارخانجات بزرگ، اگزوز ماشین ها، خشک شدن کویر و انتقال ریزگردها به کلان شهر اراک با دود ناشی از آجرپزی ها با هم وحدتی برای سد کردن راه تنفس مردم ایجاد کرده اند. آجرهایی که برای ساختن خانه های بزرگ و کوچک ساخته می شوند اما دود ساختن سنتی آنها به چشم مردم می رود.

سرک کشیدن به آجرپزی ها، نگاه به زندگی را کمی تغییر می دهد، آجرپزی ها این روزها به دلیل سرما گرچه کارشان کمی تق و لق شده اما در فصل کار، صحنه های زحمت و تلاش بی وقفه آدم هایی را به نمایش می گذارند که برای لقمه نانی حلال گرما و سرما را به جان می خرند. تلاش و عرق ریزی ای که شاید اگر بدانند بخشی از آلایندگی اراک را ایجاد می کنند هرگز مدیران آجرپزی این اهمال خود را نخواهند بخشید.

 ۲۱۲ واحد آجرپزی در استان مرکزی روشن است

۲۱۲ کوره آجرپزی در استان مرکزی روشن است که ۳۲ واحد آن در شهرستان اراک مستقر است و ۲۰ واحد به صورت تجمعی در مرزیجران قرار دارند.

در حالیکه سامان دهی کوره های آلاینده اراک از سال گذشته در دستور کار بوده است اما این کار همچنان با مشکلاتی همراه شده و تنها چند واحد موفق به تبدیل سوخت خود از مازوت به گاز که آلایندگی را به طور مشهودی کم می کند تبدیل کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس نیز که چندی پیش از برخی واحدهای آجرپزی اطراف اراک دیدن کرده بود در این باره گفت: مدیریت کوزه های آجرپزی باید در اولویت سازمان صنعت و محیط زیست قرار گیرد.

محمد حسن آصفری افزود: کوره های آجرپزی با وجود گذر سالها و مدرن شدن نحوره تولید، سنتی کار می کنند و این امر چالش زیست محیطی به ویژه در شهر اراک ایجاد کرده است.

کوره های آجرپزی به طور میانگین ماهانه ۵۰ تا ۲۰۰ هزار آجر تولید می کنند

کوره های آجرپزی به طور میانگین ماهانه ۵۰ تا ۲۰۰ هزار آجر تولید می کنند و به طور میانگین برای ۲۵ نفر اشتغال ایجاد کردند، کارگرانی که گاه به خانواده های خود آجر می زنند و آماده قرار گرفتن در کوره می کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه، فعالیت کوره های آجرپزی در اطراف اراک یکی از دلایل آلایندگی است به خبرنگار مهر گفت:  با تغییر سوخت می توان از این حجم کاست ولی با این حال راه حل نهایی ایجاد شهرک آجر در اراک است تا ضمن حفظ سرمایه های هزینه شده در این بخش کار سامان دهی و تولید بهبود یافته در استان ادامه داشته باشد.

علیرضا زاوشی همچنین روش های سنتی برای تولید آجر را غیر اقتصادی خواند و افزود: هم اکنون کوره های آجرپزی اراک در پهنه اراضی کشاورزی حاشیه شهرها به ویژه اراک پراکنده اند و گازرسانی به برخی واحدها دشوار و امکان پذیر نیست.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.