آمار نگران کننده ازدواج و طلاق در استان

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، جمعیت یکی از ارکان قدرت و اقتدار یک کشور به شمار می آید، از این رو اهمیت به افزایش جمعیت و سیاست گذاری ها در همین راستا اولویتی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست.

زمانی کشور ایران را بنام کشوری جوان می شناختند؛ اما در طی بیست سال گذشته به دلیل هدایت نادرست برنامه ها و سیاست های جمعیتی در رواج دو فرزندی و تک فرزندی هم اکنون شاهد کاهش جمعیت در کشور هستیم، طبق آخرین آمار، هم اکنون نرخ باروری در کشور ۱.۷ درصد است.

برهمین اساس رشد جمعیت کشور بعد از انقلاب ۲.۷ درصد بوده و این رقم در سال ۶۵ به  ۳.۹ دهم درصد رسیده اما از سال ۶۵ تاکنون رشد جمعیت کاهش یافته و این رقم در حال حاضر ۱.۳ است. ادامه این روند باعث کاهش جمعیت و پیر شدن کشور می شود.

با توجه به نگرانی های موجود و این فرموده مقام معظم رهبری که” جمعیت از عوامل اقتدار است” اهمیت و جایگاه افزایش جمعیت این موضوع روشن تر از قبل می شود. نقش جمعیت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهم است، وجود نیروی انسانی و فکری جوان، خلاق و پویا یکی از ارکان پیشرفت است. نیرویی که این روزها در حال کاهش است.

در این میان استان مرکزی نیز از قافله عقب نمانده و حتی گوی سبقت را از سایر استان ها ربوده و جزو چند استان پیر کشور محسوب می شود. به  طوری که امام جمعه اراک در آخرین خطابه جمعه خود بر اهمیت این مساله تاکید و گفت: لزوم توجه به رشد جمعیت در کشور جدی است و باید با افزایش جمعیت به دنبال جایگزینی نسل های آینده بود.

.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر افزایش جمعیت در ایران افزود: باید مسئولان با ایجاد مشوق و تسهیل ازدواج و با فراهم کردن اشتغال و تولید، سن ازدواج در جوانان را پایین بیاورند.

نقش پررنگ طلاق و بی رغبتی برای ازدواج در کاهش جمعیت

اما در میان تمام عواملی که در کاهش جمعیت نام برده می شود نقش طلاق و بی رغبتی برای ازدواج بسیار پررنگ تر است، هرچند مسائل اقتصادی و فرهنگی در ایجاد زمینه برای این دو مورد بسیار مهم است؛ اما مسئولان باید در کنار فرهنگ سازی و شعار سازی های خود در زمینه فرزندآوری به این مسائل نیز توجه ویژه داشته باشند.

یک جوان اراکی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: مسئله جمعیت در ارتباط مستقیم با معضل ازدواج و رواج طلاق است، بالا رفتن سن ازدواج باعث بی میلی به فرزندآوری می شود از طرفی مسائل مادی یکی دیگر از دلایل این امر است.

خانم مشایخی افزود: من ۲۷ سال دارم و به تازگی اقدام به ازدواج کرده ام ، هر چند برای آغاز زندگی و گرفتن مراسم عروسی با مشکلاتی از قبیل بالا بودن مسکن و هزینه های دیگری روبرو هستیم.

این جوان اراکی تاکید کرد: قطعا تمام این مسائل در ذهن انسان اثر منفی دارد و موجب ترس از اضافه کردن تعداد اعضای خانواده می شود.

مشایخی ادامه داد: افزایش تعداد فرزند برای پدر و مادر و حتی خود فرزندان نیز مفید است، هرچه تعداد اعضای خانواده بیشتر باشد، روحیه شاد و انرژی نیز بیشتر است ولی در صورتی که این تعداد برای معیشت خود مشکل نداشته باشند.

آقای کلهر ۲۵ ساله نیز به خبرنگار مهر گفت: من هیچ برنامه ای برای ازدواج ندارم و فکر می کنم ازدواج یکی از موانع پیشرفت است چه برسد به اینکه فرزند هم داشته باشی.

یکی از عمده ترین مشکلات در مسیر ازدواج عدم ثبات اقتصادی است

وی افزود: من در میان دوستان خود شاهد افزایش طلاق هستم و یکی از عمده ترین مشکلات عدم ثبات اقتصادی است البته مسائل دیگری هم هست که گاه شنیدنشان باعث تاسف است و ترس انسان از ازدواج را بیشتر می کند از جمله متعهد نبودن به زندگی.

این دانشجوی ارشد ادامه داد: اینکه می گویند باید فرزند بیشتر داشته باشی فقط در کلام نیست و قطعا زمان می برد درست مثل زمانی که در کودکی ما تاکید می شد که دو بچه کافیست.

آقای مجید حسینی یکی از شهروندان اراکی در این خصوص گفت: این روزها بسیار شنیده می شود که باید تعداد فرزندان بیشتر شود اما مسئله اصلی این است که این فرزندان چطور می توانند بعد از به دنیا آمدن تضمینی برای آسایش و تامین زندگی در آینده داشته باشند.

این پدر ۳۴ ساله افزود: من شغل آزاد دارم و نزدیک به  ۹ سال است که ازدواج کردم ولی من و همسرم ترجیح دادیم که فقط یک بچه داشته باشیم زیرا نگرانی برای تامین نشدن شرایط رفاهی برای فرزندمان از اولین مانع های این امر بود.

وی ادامه داد: برادر کوچکتر من که پنج سال است ازدواج کرده هنوز صاحب بچه نشده و دلیل آن را نداشتن شغل ثابت و بیمه عنوان می کند.

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی نیز ضمن ابراز نگرانی از پیر شدن استان مرکزی به مهر گفت: هم اکنون نرخ رشد جمعیت در کشور، ۱.۳دهم درصد است که این رقم در استان مرکزی ۹۷ صدم درصد است.

مهدی چقایی افزود: مسئله پیر شدن جمعیت در کشور مسئله ای بحران آفرین است و باید به آن توجه کرد زیرا با ادامه روند کنونی تا چند دهه دیگر جمعیت کشور نصف جمعیت کنونی می شود.

تا ۳۰ سال آینده به نقطه سربه سرمی رسد

وی ادامه داد: اگر وضعیت کنونی رشد جمعیت در کشور ادامه داشته باشد تا ۳۰ سال آینده به نقطه سربه سرمی رسد و اگر این سیر نزولی کنترل نشود در ۶۰ سال آینده جمعیت کشور کمتر از نصف جمعیت کنونی می شود و از ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار به ۳۰ میلیون خواهد رسید.

چقایی اظهار کرد: در سال ۸۵ میانگین سنی جمعیت کشور ۲۹ و ۲۶ صدم بود ولی متاسفانه این عدد هم اکنون ۳۱.۴ است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی نسبت به سایر استان های کشور سرعت بیشتری در حرکت به سمت میانسالی دارد، ادامه می دهد: طبق پیش بینی های به عمل آمده در سال ۱۴۰۵ میانسالی در کشور زیاد می شود که با توجه به آمار جمعیتی، استان مرکزی در رده های اول این حرکت قرار دارد.

چقایی با اشاره به اینکه استان مرکزی در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ رشد کمی در ولادت داشته است، اظهار کرد: تعداد واقعه ولادت ثبت شده در سال ۹۲، ۲۲ هزار و ۴۱ مورد بوده که نسبت به سال گذشته خود رشد ناچیز ۲.۲ دهم درصدی داشته است.

تعداد خانواده های سه فرزندی در استان بسیار پایین است

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی خانواده‌ها تمایل کمتری به فرزند بیشتر دارند، افزود: تعداد خانواده های سه فرزندی در استان بسیار پایین است و  بیشتر خانواده های جوان استان مرکزی تعداد فرزندانشان کمتر از ۳ تا است.

چقایی استان مرکزی را یکی از استان های جوان کشور عنوان کرد و توضیح داد: هم اکنون ۳۵ درصدجمعیت استان زیر ۱۸ سال هستند.

آما ازدواج و طلاق در استان مرکزی نگران کننده است

وی با اشاره به ارتباط فرزندآروی با مسئله کاهش ازدواج و افزایش طلاق گفت: هم اکنون در خصوص طلاق و ازدواج استان مرکزی شاهد آمار نگران کننده ای است.

چقایی تصریح کرد: کاهش ۷.۸ دهمی ثبت واقعه ازدواج و افزایش ۴.۳ دهم درصدی ثبت طلاق در سال ۹۲ نشانگر همین موضوع است.

وی تاکید کرد: عدم رغبت به ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج و کاهش تعداد فرزندان باعث کم شدن جمعیت می شود و در سال های آینده، جمعیت جوان کنونی پیر می شود در حالی که جمعیت جوانی برای جایگزینی ندارد.

قطعا افزایش جمعیت در رابطه مستقیم با افزایش ازدواج و تشکیل خانواده است و تشکیل خانواده نیز در گرو ایجاد شرایط مساعد در زمینه اشتغال و درآمدزایی است.

تاکید مقام معظم رهبری در خصوص توجه به اهمیت رشد جمعیت و فاصله گرفتن از سیاست های گذشته در خصوص فرزند کمتر در گرو فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در جامعه نیز هست.

زیرا کشوری که جمعیت سالخورده آن جامعه غالب باش دیگر هیچ توسعه سیاسی، فرهنگی، هنری و اقتصادی نخواهد داشت و کشوری ضعیف خواهد شد و به راحتی مورد آسیب قرار خواهد گرفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.