بوی یاس از بیت تاریخی امام راحل در خمین بدرقه مسافران نوروزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، خانه ای از خشت و گل که از جای جای آن بوی یار، بزرگترین رهبر دینی و محبوب و مردمی قرن را می دهد و در ایام نوروز به میعادگاه عاشقان انقلاب و امام راحل تبدیل شده است.

گردشگران و مسافران برای دیدن زادگاه مردی از تبار نور راهی شهرستان خمین می شوند که در ایام نوروز و دهه فجر اوج این عشق ورزی هاست.

با آغاز ایام نوروز مسافرانی که راهی خمین شدند و یا برای رسیدن به مقصد مورد نظرشان از خمین عبور می کنند، فرصت را غنیمت شمرده و از این مکان تفریحی و معنوی بازدید می کنند.

ابن بنای معنوی ئ تاریخی همواره مکانی برای بدرقه و تجدید میثاق با آرمان های امام راحل بخصوص در روزهای اخیر برای کاروانیان راهیان نور این شهرستان و شهرهای مجاور است.

برخلاف معماری خانه های سنتی ایرانی در این عمارت چهار هسته ای که چهار حیاط دارد، هیچ کدام از حیاط ها نقش مرکزی ندارد.

جلوخانهایش که بخش نسبتا وسیعی است به صورت فرو رفتگی در کنار مسیر و در جلوی در اصلی قرار دارد و در اصلی این خانه در پیش خان قرار دارد و این در دو لنگه بوده و هر لنگه متشکل از چند ردیف تخته ضخیم طولی است.

بعد از عبور از ورودی که در پیش اطاق قرار دارد وارد فضایی کاملا سربسته به نام هشتی می شویم که یک هشت ضلعی کامل است و بعد از هشتی در راهرو طویل و کم عرض و تاریکی قرار می گیریم که به آن دالان می گویند که این دالان مانع ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت است.

وجود چند انبار، اصطبل، آشپزخانه از دیگر اجزا و فضاهای کارکردی این عمارت محسوب می شود و این بیت تاریخی در محله سه پل شهر خمین و در شمال رودخانه این شهر در ۱۷۵ سال پیش ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی می گوید: این عمارت به شماره ‎ ۱۷۴۶در فهرست آثار ملی ایران به عنوان آثار معماری دوره قاجاریه ثبت شده ‌است.

‘مجتبی رضوانی’ افزود: سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از این بنای ارزشمند و تاریخی دیدن می کنند.

وی ادامه داد: در ایام نوروز، ارتحال امام و تعطیلات تابستان شمار بازدید کنندگان از بیت تاریخی امام در خمین افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه یک اکیب چهار نفره در این مکان مقدس برای راهنمایی مسافران نوروزی مستقر است، خاطر نشان کرد: بسته های فرهنگی به تعداد پنج هزار بسته شامل کتاب هایی از آثار و زندگینامه حضرت امام و لوح فشرده همچنین بسته های ویژه کودکان تهیه شده که به مسافر ان اهدا می شود.

مسوول موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) شهرستان خمین نیز گفت: بیت تاریخی امام راحل برای بازدید و پذیرایی از مسافران و گردشگران در ایام نوروز از نیمه اسفند سال ۹۱ آماده شد.

حجت الاسلام سید ‘محمدجواد رضوی’ افزود: برنامه های متنوع فرهنگی و هنری، ایستگاه صلواتی و نمایشگاه کتاب و عکس برای نوروز تدارک دیده شده است.

وی گفت: تمهیدات لازم برای پذیرایی از مسافران نوروزی در بیت تاریخی امام اندیشیده شده و با فضاسازی مناسب و مطلوب از میهمانان در ایام نوروز پذیرایی می کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.