راهکارهای رشد و توسعه صنعت گردشکری از زبان سید محمد حسینی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی ، سیدمحمد حسینی روز چهارشنبه در خصوص جایگاه گردشگری استان مرکزی و نقاط قوت و ضعف در این حوزه به سوالات خبرنگار ایرنا پاسخ داد:
س- به نظر شما استان مرکزی به لحاظ برخورداری از زیرساخت های گردشگری رتبه چندم را در بین سایر استانها دارد؟
ج- سازمان مرکزی تاکنون در این خصوص رتبه بندی انجام نداده است ولی با وجود تاسیسات گردشگری موجود در استان مرکزی و طرح های در دست ساخت، استان از شرایط خوبی برخوردار است و از منظر دیگر استان مرکزی سومین استان پرتردد گردشگر کشور محسوب می شود و ظرفیت قابل توجهی برای سرمایه گذاری در این استان وجود دارد.
استان مرکزی از نظر برخورداری از زیرساخت ها خیلی ضعیف یا قوی نیست بلکه در وضعیت متعادلی قرار دارد و برای ارتقاء این صنعت با وجود داشته های فرهنگی و پیشنیه تاریخی نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
س- زیرساخت های گردشگری در چه بخش یا بخش های ضعیف است؟
ج- فقدان هماهنگی با سرمایه گذاران، ناکافی بودن اعتبارات و تسهیلات بانکی، بالابودن نرخ تسهیلات بانکی از جمله نیازها برای توسعه زیرساخت های گردشگری و کمبودهای این حوزه است.
در استان مرکزی تالاب میقان و غار نخجیردلیجان ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری دارند اما با وجود تامین زیرساخت های لازم، بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این دو منطقه مستعد، رغبتی از خود نشان نداده است.
س- چرا؟
ج- اغلب سرمایه گذاران ترجیح می دهند سرمایه گذاری کم در مدت زمان کوتاه و درآمد سرشار انجام دهند اما آنچه اصولی و در قالب برنامه ریزی می گنجد سرمایه گذاری در این طیف، هم زمان بر و هم سرمایه فراوان را برای رونق و جذب گردشگر می طلبد.
س- طبق برنامه پنجم توسعه در حوزه گردشگری باید چه کارهایی انجام می شد و چند درصد آن عملیاتی شده است؟
ج- تهیه و نصب تابلوی معرفی جاذبه های گردشگری استان مرکزی به میزان ۶۰ درصد، آموزش گردشگری ویژه راهنمایان تور و چاپ بروشور و نقشه و اقلام تبلیغات گردشگری در ایام نوروز از جمله اقدامات میراث فرهنگی استان مرکزی برای افزایش درآمد در حوزه گردشگری بوده است.
در برنامه پنجم توسعه در حوزه گردشگری برای سال جاری پیش بینی شده بود ۲۳۰ هزار نفر گردشگر وارد استان شوند که تاکنون با ورود ۱۳۰ هزار نفر گردشگر، بخشی از این برنامه محقق شده و آمارها از شاخص تعیین شده بیشتراست.
س: برای تحقق برنامه پنجم توسعه در این حوزه به چه میزان اعتبار نیاز است؟
ج- تا پایان برنامه پنجم توسعه ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار در حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است تا با استفاده از این اعتبار توان مالی افزایش و بخشی از زیرساخت های حوزه گردشگری محقق و سهم گردشگری در سبد خانوارها افزایش پیدا کند.
س- سالانه چه تعداد گردشگر به استان مرکزی سفر می کند و گردشگران بیشتر کدام شهر استان را برای سفر ترجیح می دهند؟
ج -استان مرکزی در آمار تردد مسافران رتبه سوم را در بین استانهای کشور دارد، اما ماندگاری مسافران نیازمند امکانات اولیه و فراهم کردن جذابیت های لازم است که برنامه ریزی متولیان امر را می طلبد همچنین استان امسال استان در جذب گردشگر خارجی با ۱۵ درصد رشد مواجه بوده است و سال گذشته ۴۲ هزار نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان دیدن کردند.
گردشگران استان مرکزی، شهرستان محلات را به دلیل داشتن چشمه های آب گرم، باغ های گل، خمین را به علت خانه تاریخی و محل تولد حضرت امام(ع) و دلیجان را به دلیل غار جالب و جذاب نخجیر برای بازدید بیشتر انتخاب می کنند.
س- برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی برای توسعه بخش گردشگری سلامت و طبیعت چیست؟
در حوزه گردشگری سلامت نیز شهرستان های محلات و تفرش به ترتیب به دلیل آب گرم شفا بخش و هوای تمیز و سالم به عنوان شهر سالم استان معرفی شده اند.
ساخت دهکده سلامت و درمان سنتی با آبگرم در شهرستان محلات از برنامه های جذب گردشگر داخلی و خارجی در حوزه گردشگری سلامت استان مرکزی است.
س- چه برنامه های ویژه ای تدارک دیده اید؟
ج- برگزاری تورپرنده نگری در۱۵ آبان که به نام روز درناها نامگذاری شده در تالاب میقان، برگزاری جشنواره انگور در هزاوه، جشن شکرگزاری گندم در فرمهین و گلاب گیری در ساروق در حوزه گردشگری طبیعت از جمله اقدامات اجرایی برای توسعه گردشگری در استان مرکزی است که با همکاری میراث فرهنگی انجام می شود.
س: استان در حوزه گردشگری مذهبی چه جایگاهی دارد؟
ج: در این بخش نیز استان مرکزی داشته های فرهنگی و معنوی غنی نظیر جشن تیرگان، آیین نخل گردانی نراق، جغجغه زنی انجدان و علم گردانی هزاوه را دارد و رویکرد جدید برای جذب بیشتر گردشگر باید باز تعریف شود تا نگاه درست به مقوله گرشگری ارتقاء یابد.
استان مرکزی در حوزه گردشگری مذهبی با داشتن امامزاده های متعدد توانسته کانون گردشگری مذهبی باشد و در گردشگری طبیعی نیز با ۳۱ منطقه نمونه زیر ساخت های لازم را برای توسعه این صنعت فراهم کرده است.
در تعزیه خوانی سیار اراک که با ثبت شدن این آیین عاشورایی، جنبه رسانه ای به گرفت و با تجلیل از پیشکسوتان و ثبت این اثر معنوی از فراموشی تعزیه تفرش جلوگیری شده است.
تکیه زاغرم مهمترین تکیه سربسته ایران است که در تفرش قرار دارد که ثبت آن و نیز نکوداشت کربلایی کاظم از دیگر داشته های فرهنگ غنی معنوی استان مرکزی است.
س- برای افزایش گردشگران داخلی چه برنامه هایی دارید؟
ج- تکمیل زیرساخت های گردشگری، تبلیغات در معرفی جاذبه های گردشگری، استاندارد سازی زیرساخت های موجود و آموزش فعالان حوزه گردشگری از جمله اقداماتی است که برای توسعه گردشگری استان مرکزی به آن پرداخته شده است.
س – وضعیت گردشگری روستایی در استان مرکزی چگونه است؟
ج- ۱۵ روستای این استان به عنوان روستای هدف گردشگر شناسایی شده که اخیرا به ۲۵ روستا افزایش پیدا کرده و ۶۶ روستا نیز توسط فرمانداری های استان در کارگروه گردشگری معرفی شده اند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.