حاشیه ای بر همایش «خانواده موفق» در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، در دو نوبت کارگاه های علمی این همایش غیر دولتی یکهزار و ۶۰۰ نفر شرکت داشتند که در جمع آنها نمایندگان گروه های سنی جوان و میانسال ، سالمند و از اقشار متنوعی از جمله کارمندان، پزشکان، مشاغل آزاد، دانشجویان و بازنشستگان مشاهده می شد.

حضور قشرهای مختلف و استقبال مردم از اینگونه همایشها در واقع نشان دهنده نیاز جامعه امروز به مباحث پایه رفتاری و اخلاقی و جستجوی عمومی برای دستیابی به آرامش است به همین جهت

مباحث مطرح شده در این کارگاه علمی در حوزه اهمیت ارامش روحی و ذهنی ، تفکرات مثبت و زندگی آرام مورد استقبال حاضران قرار گرفت .

محور مباحث مطرح شده در این کارگاه بر درک متقابل زوجین ، اهمیت شناخت قبل از ازدواج، بالا بردن آستانه تحمل ، احترام به اعضای خانواده و وابستگان فامیلی، تکیه بر توانمندی ها و دستاوردها در ارتباط بین فردی و پرهیز از انتقاد کور و انتظارات بی پایه قرار داشت .

تکیه بر روابط برد – برد در ارتباطات خانوادگی، اهمیت بر مهرورزی و خودداری از تخریب رفتاری اعضای خانواده یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این کارگاه برآن تکیه شد.

هر روز در روزنامه ها و رسانه های جمعی شاهد اخبار ناگواری هستیم که از روابط ناقص والدین با فرزندان و تفاوتهای بین نسلی سرچشمه گرفته و در نتیجه عدم دوستی واقعی نوجوان و جوان با والدین را سبب شده است.

طیف بزرگی از نسل حاضر ترجیح می دهند در تفاوت ساختار ذهنی و اعتقادی با والدین به گروه همسالان هدایت شده و در بیشتر موارد به دلیل بی تجربگی ها و احساس های زودگذردر طوفان های بحران شخصیتی گرفتار آمده و طعمه آسیب های اجتماعی می شوند.

در کارگاه های روانشناسی و رفتارشناسی شخصیت پرداختن به این موضوعات مهم به عنوان یکی از کانون های چالش برانگیز خانواده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که البته در همایش مذکور با وجود طیف بزرگی از خانواده ها و نمایندگان گروه های والدین و فرزندان کمتر به این مهم پرداخته شد.

یکی از موضوعات مهم در این کارگاه تکیه بر روشهای ایجاد احساس شادی و موفقیت در افراد بود که بخوبی می توان نیاز آن را در جامعه امروز و در بین چهره های گرفته و عبوس متعدد در خیابانها حس کرد.

شادی قلبی و آرامش ذهنی گنجی بزرگ برای افراد است که بدون آن نمی توان از حصار منیت ها، تنفر، غرور، حسادت و عیب جویی که این روزها طیف وسیعی از مردم را در اسارت خود دارد، رها شد.

واقعیت این است که شخصیت هر انسان فهیم به ارزش های بنیادین و اصول اخلاقی و اعتقادی اوست و افرادی که دنیای درونشان دستخوش طوفانهای سهمگین هویتی و رفتاری می شوند هرگز نمی توانند در برابر بحران ها و مشکلات مقاومت کنند و شاید روند رو به رشد پدیده طلاق مصداقی عملی از گسست های عاطفی است که در غیاب آرامش درونی به عنوان بمب ساعتی سلامت اجتماعی را تهدید می کند .

به نظر می رسد راه برون رفت از این مشکلات در فراگیری مهارت های زندگی و آموزه های رفتاری و اخلاقی نهفته است و استقبال عمومی از اینگونه برنامه ها فرصتی مغتنم برای تعمیق و تعمیم اموزه های فرهنگی و اجتماعی است .

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.