نارضایتی میرگلوبیات از آهنگ توسعه ساوه و زرندیه

به گزارش مرکزی دیلی، شهلا میرگلوبیات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی افزود: برخورداری از مردمی ولایتمدار، متعهد و تلاشگر و نیز تبدیل این دو شهرستان به قطب صنعتی و کشاورزی، نزدیکی به پایتخت، قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور و کریدور شرق به غرب، برخورداری از بزرگترین شهر صنعتی کشور و چندین شهرک صنعتی در این منطقه موجب بروز پتانسیل‌های بالقوه‌ای در ساوه و زرندیه شده است.

وی بیان کرد: به دلیل برخورداری ساوه و زرندیه از چنین ویژگی‌هایی تمایل سرمایه گذاران برای ورود بخش خصوصی به این منطقه جهت سرمایه‌گذاری و تقویت تولید دو چندان شده است.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی به عنوان بازوان دولت می‌تواند با هدف تحقق ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی که منجر به تقویت صادرات و کاهش واردات می‌شود در این منطقه سرمایه‌گذاری کند و لازم است مسوولان امر با اتخاذ راهکارهای قانونی در حمایت از سرمایه‌گذاران و اعمال سیاست‌های تشویقی از جمله معافیت‌های مالیاتی، اهدای زمین رایگان برای سرمایه‌گذاران شهرک‌های صنعتی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت این مهم را محقق کنند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کم لطفی‌هایی که به این منطقه می‌شود گفت: توسعه متوازن شهرستان‌های ساوه و زرندیه نیازمند اختصاص بودجه بیشتری است که در همین راستا از رییس جمهور تقاضا داریم که بودجه های شهرستانی را از ابتدا تفکیک کرده و به جای اینکه از طریق مرکز استان به شهرستان اختصاص یابد مستقیما از طرف هئیت دولت به شهرستان‌ها اختصاص یابد.

وی بیان کرد: در تخصیص بودجه‌ها لازم است که میزان بودجه اختصاصی به شهرستان‌ها متناسب با پتانسیل‌های اقتصادی و میزان درآمدزایی هر شهرستان انجام شود و قطعا اگر اینگونه شود به لحاظ درآمد بالای ساوه که دومین شهرستان استان مرکزی و قطب صنعتی و کشاورزی است و نیز زرندیه که پیشانی استان مرکزی است شاهد شتاب در توسعه و پیشرفت و برطرف شدن موانع رشد این مناطق خواهیم بود.

وی تصریح کرد: باید قدر این همه موهبت الهی که در این منطقه وجود دارد را دانست و با حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی که در ساوه و زرندیه با زحمات فراوان احداث شده است و بکارگیری توان و ظرفیت‌های موجود همچنان ساوه و زرندیه را به عنوان قطب بزرگ صنعتی کشور، مطرح و برای حفظ و بقای صنعت و کشاورزی ساوه و زرندیه تلاش مضاعف کرد.

هنوز در مواردی از قبیل راه، آب، گازرسانی، کشاورزی، و صنعت مشکلات اساسی داریم

وی گفت: ما هنوز در بحث‌هایی از قبیل راه، آب، گازرسانی، کشاورزی، و صنعت مشکلات اساسی داریم، ما شهرک‌های صنعتی زیادی داریم که ستاد توسعه ملی هنوز نتوانسته است تسهیلاتی که مصوب شده، را به این شهرک‌ها اختصاص بدهد، قرار بوده است تخفیفاتی درخصوص بدهی‌های کارخانجات و شرکت‌های واقع در شهرک‌ها اختصاص داده شود که بخش عظیمی از این تسهیلات فراهم نشده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر در بحث اعتبارات دولتی با مشکلاتی مواجهیم و تحریم‌ها آثار منفی بر بودجه دولت داشته‌اند، چندان نمی‌توان به بهبود اوضاع از این منظر هم امیدوار بود.

ساوه و زرندیه از منظر توسعه از متوسط استان هم عقب‌تر هستند

این نماینده مجلس با اشاره به برخی مشکلات و کمبودهای حوزه انتخابیه خود گفت: شهرستان‌های ساوه و زرندیه از منظر توسعه از متوسط استان هم عقب‌تر هستند به طور مثال در حوزه آسفالت راه‌های روستایی متوسط استان ۷۵ درصد است و این در حالی است که متوسط آسفالت راه‌های روستایی این دو شهرستان ۵۴ درصد است و این نشان می‌دهد که از متوسط استانی عقب‌تر هستیم.

وی همچنین با اشاره به کندی روند عملیات اجرایی کمربندی ساوه گفت: پروژه کنار گذر ساوه موسوم به کمربندی نیز از مصوبات دور اول، دوم و سوم سفر استانی هیأت دولت به شهرستان ساوه است که از سال ۱۳۸۶ با اعتبارات استانی شروع شده است.

میرگلوبیات با اشاره به اینکه به دلیل نبود اعتبارات لازم این پروژه پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است، اظهار کرد: احداث کمربندی ساوه که با هدف کاهش حوادث و جلوگیری از تردد کامیون‌ها در سطح شهر احداث می‌شود، به یکی از پروژه‌های نیمه تمام تبدیل شده که لازم است اعتبارات ویژه‌ای برای بهره‌برداری از آن اختصاص یابد.

وی در ادامه با اشاره به احداث باند دوم محور قدیم ساوه – همدان از غرق‌آباد به سمت نوبران گفت: این پروژه نیز از جمله پروژه‌های مهم شهرستان بوده که در حال حاضر عملیات آن با وقفه روبرو شده است و در حال حاضر زیرسازی و ساخت ابنیه حتی (پل‌ها) در حد فاصل شهر غرق‌آباد و نوبران به طول ۱۰ کیلومتر انجام شده است.

محور ساوه همدان همچنان قربانی می‌گیرد

وی گفت: محور قدیم ساوه به همدان که شهرستان ساوه را به بخش نوبران و شهرهای غرق‌آباد و نوبران متصل می‌کند، و بر سر مسیر روستاهای بخش مرکزی و بخش نوبران شهرستان ساوه قرار دارد، یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی کشور است و افتتاح اتوبان ساوه همدان موجب کاهش ترافیک و تصادفات در این محور نشده است.

میرگلوبیات همچنین خواستار تسریع در دو بانده شده محور قدیم ساوه به تهران شد و افزود: میزان تردد خودروها در محور قدیم ساوه به تهران بیشتر از ظرفیت استاندارد است و روزانه بیش از ۲۰ هزار تردد در این محور ثبت شده و چهار شهر بزرگ و ده‌ها روستا در این مسیر قرار دارند.

وی گفت: این محور برای شرایط ۴۰ سال گذشته احداث شده و گنجایش این میزان تردد را ندارد. روزانه شاهد وقوع سوانح و تصادفات مکرر در این محور هستیم.

میرگلوبیات همچنین خواستار تسریع در عملیات اجرایی دوبانده کرده محور بوئین زهرا در محدوده استان مرکزی و نیز احداث تقاطع غیرهمسطح در سه راهی بخش خرقان شهرستان زرندیه شد و گفت: این پروژه از پروژه‌های مصوب دور سوم سفر هیات دولت به استان مرکزی است و احداث این تقاطع غیر همسطح که بخش خرقان را به شهر خشکرود متصل می‌کند باعث ایمن سازی و کاهش تلفات جاده‌ای در این محور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه بیش از یک سال است که کلنگ زنی شده، تصریح کرد: عدم تخصیص اعتبارات لازم از دلایل تاخیر در اجرای این پروژه است و برای بهره‌برداری از این تقاطع غیر همسطح ۱۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی همچنین با اشاره به پروژه تصفیه‌خانه آب شرب ساوه گفت: به لحاظ ویژگی مهاجرپذیر بودن شهرستان ساوه، تامین آب شرب این شهر یکی از نیازهای اساسی شهروندان ساوه‌ای بوده و بهره‌مندی از آب سرشاخه‌های دز از تعهدات بلندمدت آبرسانی جهت تامین آب شرب ساوه است.

تسریع در آغاز عملیات اجرایی تأمین آب از سرشاخه‌های دز ضروری است

وی افزود: بهره‌برداری کامل از این پروژه حیاتی برای افزایش جمعیت این شهرستان پیش‌بینی شده که با توجه به افزایش حریم شهر و ارائه خدمات به نقاط حاشیه نشین ساوه، تسریع در آغاز عملیات اجرایی تأمین آب از سرشاخه‌های دز ضروری است و لازم است وزارت نیرو در این خصوص اقدامی علمی انجام دهد.

میرگلوبیات با اشاره به فرسودگی شبکه‌های آب روستایی نیز اظهار کرد: در بحث آبرسانی هم متأسفانه ما شبکه‌ای داریم که ۵۰ در صد این شبکه عمری بالای ۳۰ سال دارد و این خودش حدود ۳۰ درصد هدرروی آب دارد. بنابراین چنین شبکه‌ای نمی‌تواند در شرایط کم‌آبی الان جوابگوی نیازها بوده و کارایی مطلوبی داشته باشد. در این مورد هم ما پیگیری‌هایی داشته‌ایم و مبالغی اعتبار اخذ شده است اما نمی‌توان با ۵۰۰ میلیون تومان مشکل آب ساوه را حل کرد؛ همین میزان اعتبار هم به زرندیه اختصاص یافته که قطعا جوابگوی نیازها نیست.

وی خواستار به‌سازی شبکه‌های فرسوده آب روستایی و نیز اصلاح شبکه‌های آب‌رسانی به حوزه کشاورزی و نیز تسریع در گازرسانی به نقاط مختلف شهرستان‌های ساوه و زرندیه شد.

میرگلوبیات با انتقاد ازعدم استقرار برخی ادارات و نمایندگی‌های آنان در شهرستان زرندیه گفت: با وجود اینکه حدود ۱۰ سال از ارتقای زرندیه به عنوان شهرستان می‌گذرد اما چارت سازمانی آن هنوز تکمیل نیست و برخی ادارات در آن مستقر نشده‌اند و اداراتی هم که وجود دارد به اندازه کافی نیروی انسانی ندارد.

از فرمانداری ویژه ساوه تنها یک اسم باقی مانده است

وی همچنین با اشاره به وضعیت فرمانداری ویژه ساوه گفت: از فرمانداری ویژه ساوه فقط یک اسم باقی مانده است و اختیارات آن هنوز کاملا تفویض نشده و مردم باید برای جزئی‌ترین کارهای خود به مرکز استان رفته و این مسافت طولانی را طی کنند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود خطاب به مدیران استانی گفت: مدیران استان به ندرت به این دو شهرستان سفر می کنند در حالی که وظیفه دارند هر دو هفته یکبار و یا ماهیانه در این شهرستان‌ها حضور یافته و از نزدیک مشکلات مردم را پیگیری کنند؛ امیدواریم این خلاء برطرف شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.