رجایی:بررسی قانون کاهش آلودگی هوا و نحوه کنترل ریزگردها درمجلس آغاز شد

به گزارش مرکزی دیلی، «عباس رجایی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این قانون ضمن تعاریف دقیق برای روزهای پاک، سوخت پاک و شفافیت در تکالیف قانونی بخشهای دولتی و خصوصی، کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا را نیز تشریح کرده است.
وی توضیح داد: این کارگروه به ریاست معاون اول رییس جمهوری و عضویت سازمان حفاظت محیط زیست ، هواشناسی، وزارت کشور، جهادکشاورزی، بهداشت و درمان، نیرو، وزارت امور خارجه ، معاونت نظارتد راهبردی رییس جمهوری و صدا و سیما در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمادگی و پیشگیری، مدیریت بهینه و مقابله با آثار زیانبار آلودگی هوا و تقویت اقدامات راهبردی بین المللی در کاهش آسیب ریزگردها از جمله تکالیف محوری این کارگروه ملی است.
رجایی خاطرنشان کرد: یکی از مفاد مهم قانون مذکور که در کمیسیون کشاورزی مجلس به تصویب رسیده مربوط به خودروهای تولید داخل است که از این پس باید استانداردهای بین المللی انتشار گازهای آلاینده را درتمامی خطوط تولید خودروهای سبک، سنگین و موتور سیکلت کشور رعایت شود.
وی توضیح داد: در این قانون الزام شده که تا دوسال پس از تولید ، خودروهای سبک باید سالی یک بار و خودروهای عمومی سبک و سنگین باید شش ماه یکبار گواهینامه مخصوص رعایت حدود انتشار مجاز گاز و معاینه سلامت فنی از محیط زیست دریافت کنند در غیراین صورت از تردد آنها در شهرها جلوگیری می شود.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از مفاد تصویب شده قانون مذکور مربوط به راهنمایی و رانندگی است که موظف شده که با اعلام استانداردها از سوی محیط زیست کشور این قانون را در حوزه تردد اجرا کند.
رجایی خاطرنشان کرد: یکی از بخشهای مهم دیگر این قانون که در کمیسیون به تصویب رسیده، این است که در مواقع اضطرار وضعیت آب و هوا، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است اعلام خطر کند و ممنوعیت و محدودیت موقت زمانی و مکانی را با دستگاه های ذیربط اجرایی کند.
وی عنوان کرد: رعایت و نصب استانداردهای جهانی انتشار گازهای آلاینده باید توسط خودروسازان تا سه سال ضمانت و یا ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد برای تعویض قطعات معیوب اجرایی باشد و هزینه اصلاح ساختار نیز بر عهده کارخانه سازنده است.
وی بیان کرد: پیش نویس این قانون پس از تصویب اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی برای تبدیل شدن به قانون به صحن علنی مجلس می رود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.