تجسم خیال دنیایی پر از رنگ های کودکی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، این روزها نمایشگاه نقاشی ای در فرهنگسرای آئینه اراک برپاست که هر بیننده ای را به دوران کودکی اش و دنیای رنگ های سرخ و سفید و ماهی ها و پرندگانش می برد. نمایشگاهی که شاید برای مخاطب کودک نباشد و حتی نقاشش نیز کودک نباشد، اما بی شک درنگی کوتاه دارد بر دورانی که  گاه هنوز یادش می افتیم دورانی که از مشکی و خاکستری خبر نداشتیم.

نمایشگاه نقاشی هنرمند جوان اراکی با نام ” تجسم خیال” تصویری ذهنی از دنیای اطراف است که با رنگ های شاد کودکی به روی بوم آورده شده است. زهره بهاری اولین تجربه های خود را در این نمایشگاه برای بازدید علاقمندان به نمایش گذاشته است.

به شدت علاقمند به رنگ های زنده هستم

وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نقاشی از دیدگاه من نقاشی است که کودکان می کشند زیرا تمام صداقت و سادگی شان در آن دیده می شود و من برای نزدیک شدن به آن نقاشی بسیار تلاش کردم که البته نتوانستم به طور کامل به آن برسم.

بهاری با بیان اینکه رنگ های استفاده شده در تابلوهایش تمامی رنگ های زنده است، افزود: من به شدت علاقمند به رنگ های زنده هستم و سعی کردم تا حدامکان از رنگ های سیاه و خاکستری در آثارم استفاده نکنم.

وی ادامه داد: برخی شاید فکر کنند که رنگ به کار رفته در آثار من، رنگ خام است ولی موضوع اصلی این است که این رنگ ها تمامی رنگ های بچه هاست، زیرا در نقاشی بچه ها است که رنگِ چرکی دیده نمی شود، سیاه و خاکستری نقشی ندارند زیرا دوری و نزدیکی در نقاشی کودکان تعریفی ندارد.

تمام نقاشی های حاضر در این نمایشگاه بطور ذهنی بوده اند

این هنرمند اراکی با اشاره به اینکه نقاشی را بطور تجربی دنبال کرده است، ادامه داد: تمام نقاشی های حاضر در این نمایشگاه بطور ذهنی بوده اند، نه اینکه واقعیت بیرونی نداشته باشند بلکه بدون مدل  و تصویری بوده که ناخودآگاهم در آن دخیل بوده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در بیشتر آثارتان فقط یک موجود یا یک شی وجود دارد، گفت: نمایشگاه من بر خلاف رنگ های شاد و زنده اش تنهایی و سردرگمی  را القا می کند، البته این موضوع عمدی نبوده و به طور اتفاقی بیشتر نقاشی های من این طور شده اند که می تواند ناشی از تنهایی فکری من و درگیری هایی باشد که در ذهنم وجود دارد.

بهاری پروانه، ماهی، پرنده، گل و کوزه را موجودات و اشیا مورد علاقه اش دانست که هر کدام در یکی و بعضی در چند تابلویش خودنمایی می کرد.

بیشتر مخاطبان بر متفاوت بودن کارهایم صحه گذاشتند

وی در خصوص واکنش مخاطبان به نمایشگاهش گفت: بیشتر مخاطبان بر متفاوت بودن کارهایم صحه گذاشتند، خیلی ها تعریف کردند و تعدادی نیز انتقاد داشتند و بیشتر از همه نظر چند کودکی که تابلوهایم را دیدند برایم جالب بود که معتقد بودند که نقاشی هایم قشنگ است.

بهاری معتقد است که مخاطب عام نیز به اندازه مخاطب خاص مورد احترام است و گفت: شاید مخاطب عام نتواند نظر کارشناسی بدهد اما چون با نگاه حسی کارها را می بیند می تواند نظراتش کمک کننده باشد.

 

وی یکی از دلایل بی میلی مردم به خرید تابلوهای نقاشی را بالا بودن قیمت ها دانست که البته با توجه به هزینه رنگ و بومی که برای هنرمند دارد طبیعی است.

در نمایشگاه تجسم خیال، ۱۷ تابلوی نقاشی از زهره بهاری که رشته اصلی اش گرافیک است، به نمایش درآمده است. تابلوهایی که بهاری آن ها را طی دو ساله به روی کاغذ آورده است و این را قدم اول در طی این مسیر می داند، البته وی تاکنون چندین نمایشگاه در حوزه گرافیک و تصویرسازی داشته است.

نمایشگاه تجسم خیال تا ۲۹ مهر، صبح و عصر منتظر تمامی کسانی است که می خواهند برای لحظاتی در دنیایی سرشار از رنگ و خاطره کودکی درنگ کنند و با آبی و صورتی و قرمز و زرد بچگی هاشان ملاقاتی رو در رو داشته باشند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.