اما و اگرهای تایید حکم شهردار اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، بنابر قانون، شهرداری ها کشور به ۱۲ درجه تقسیم بندی شده اند و بر اساس آن شهری که به درجه ۱۱  ارتقا یابد جزء کلانشهرهای ایران محسوب خواهد شد و از مزایای کلان شهرها بهره‌مند خواهند شد؛ شهر اراک نیز که به تازگی به مهر کلان شهری مزین شده از این قانون مستثنی نیست.

تهران، مشهد، شیراز،  اصفهان ، تبریز، کرج ، قم و…از جمله کلانشهرهای ایران هستند که شهر اراک با الحاق دو شهر سرسبز استان مرکزی یعنی کرهرود و سنجان به زمره کلانشهرهای اراک پیوسته است که با این احتساب ویژگیهای شهردار آن باید با کلانشهر هماهنگ باشد.

طبق آیین نامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار، شهردار شهرداری های درجه ۱۱ و ۱۲ باید دارای مدرک فوق لیسانس باشد. همچنین این آیین نامه می افزاید که در هر شرایطی، شهردار باید شرایط تحصیلی حداقل تحصیلات کارشناسی (‌لیسانس) برای شهرداریهای درجه ۱‌ تا  ، حداقل تحصیلات کارشناسی (‌لیسانس) با گرایشهای مشخص شده توسط وزارت کشور برای شهرداری های درجه (۷‌تا۱۰) و برای شهرداریهای درجه (۱۱ و ۱۲) حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد (‌فوق لیسانس) با گرایش های مشخص شده توسط وزارت کشور باید باشد.

شهردار کلان شهر اراک نیز که از اعضای شورای شهر است چند روزی است که با رای ۱۵ نفر از اعضای شورای شهر برای مدیریت شهری اراک انتخاب شده است اما عدم انطباق وی با برخی قانون و مقررات وزارت کشور و کلان شهرها اما و اگرهای بسیاری را بوجود آورده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک در خصوص ابهامات مطرح شده در خصوص داشتن شرایط شهرداری اراک به خبرنگار مهر گفت: طبق قانون، نهادها و موسسات عمومی و غیردولتی مصوب سال ۱۳۷۳ شهردار و شرکت های تابعه مادامی که بیش از ۵۰ درصد سهام آنها مرتبط با شهرداری باشد، در صف موسسات یا نهادهای غیردولتی محسوب می شوند.

شهرداران کلانشهرها باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند

غلامعباس آجرلو بیان کرد: همچنین شهرداری ها طبق قانون از شمول قوانین مدیریت خدمات کشوری مستثنی هستند و افراد بازنشسته می توانند به عنوان شهردار اراک انتخاب شوند.

رییس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر اراک همچنین داشتن مدرک تحصیلی لیسانس به بالا (فوق لیسانس) را یکی از نیازهای شهردار اراک برشمرد و افزود: شهرداران کلانشهرها باید دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با حوزه شهری باشند.

وی بدون اشاره به مدرک تحصیلی شهردار منتخب گفت: رشته ایشان منطبق با مسائل شهری است و ایشان با داشتن گرایش عمران و داشتن سوابق اجرایی گزینه مناسبی برای شهرداری اراک است.

رییس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر اراک و شهردار منتخب اراک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مدرک تحصیلی من کارشناسی عمران است ولی حدود ۳۵ سال سابقه مدیریت اجرایی در بخش های مختلف شهری داشته ام.

شهردار اسبق اراک دارای مدرک تحصیلی دیپلم بود

محمدابراهیم عباسی با بیان اینکه شهردار اسبق اراک دارای مدرک تحصیلی دیپلم بود، افزود: اگر مدرک و تجربه ملاک باشد به نظر می رسد مدرک کارشناسی ۳۵ سال پیش بسیار معتبرتر از مدرک دیپلم برخی شهرداران باشد.

اما با توجه به اینکه چند ماهی بیشتر از کلانشهر شدن اراک نمی گذرد و طبق قانون، کلانشهرها باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند، به نظر نمی رسد مدرک تحصیلی شهرداران قبل مترتب با قوانین کنونی و درجه شهرداری اراک باشد. از اینرو با توجه به شواهد موجود بعید به نظر می رسد نظر وزارت کشور در خصوص اعلام نتیجه قطعی برای انتخاب شهردار منتخب کلانشهر مثبت باشد.

در صورت تاییدنشدن حکم شهردار کلانشهر از سوی وزارت کشور، به نظر می رسد در درجه نخست کار شوراییون دوباره برای انتخاب شهردار از سر گرفته شود و با توجه به اینکه حکم استاندار مرکزی نیز ابلاغ شده است؛ به نظر می رسد اینبار باید شاهد حضور چهره های جدید و شاخصی برای نامزدی شهرداری اراک باشیم؛ ضمن اینکه شورای شهر اراک، برخی از چهره ها را نیز به دلیل پیشدستی شوراهای دیگر از دست داده است.

همچنین با استعفانکردن «عباسی» از سمت خود به نظر می رسد تغییری در ترکیب اعضای شورای شهر رخ ندهد و به حرف و حدیث های روی کار آمدن «علیمرادی» عضو علی البدل شورا خاتمه داده شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.