نامشخص بودن سهم حمل و نقل ریلی بر کاهش آلودگی هوا

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، معاون امورعمرانی وزیر کشور ظهر چهارشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، گفت: آلودگی شهر اراک از گذشته مطرح بوده و در یک دوره زمانی کارخانه آلومینیوم‌سازی به عنوان شاخص آْلودگی هوا مطرح بود.

هوشنگ خندان دل ادامه داد: تصمیماتی در گذشته برای انتقال این کارخانه اتخاذ شده اما با کندی پیشرفت مواجه است البته در حال حاضر این امر در دست اجرا است که می تواند نوید بخش باشد.

وی با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک ادامه داد: معتقدم مجموعه اقداماتی که در این گونه طرح‌ها پیشنهاد می‌شود، باید متوازن عملیاتی شده و نظارت بیشتری بر آن صورت گیرد.

خندان‌دل اظهار کرد:‌ امروز در کشور با منابع محدود مالی مواجه هستیم و باید سعی کنیم منابع در بخشی هزینه شود که سهم بیشتری در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی تصریح کرد: برای انجام طرح های کاهش آلودگی هوا علاوه بر تامین منابع مالی، پیگیری مدیریتی و ایجاد عزم مدیریتی نیز از ملزومات آن به شمار می روند.

نامشخص بودن سهم حمل و نقل ریلی بر کاهش آلودگی هوا

معاون عمرانی وزیر کشور از با اشاره به اینکه نامشخص بودن سهم حمل و نقل ریلی بر کاهش آلودگی هوا  تصریح کرد:  به طور قطع مشخص نیست برخورداری کلان شهر اراک از حمل و نقل ریلی چه میزان در کاهش آلودگی هوا کارآمد باشد، که باید در این زمینه مطالعاتی صورت بگیرد که ما آمادگی داریم تا بر اساس نتایج حاصل از این مطالعات اقدامات لازم را انجام دهیم.

معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه در بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری ظرفیت مناسبی برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی فراهم شده است، تصریح کرد: در راستای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها طرحی را تهیه و به شورای اقتصاد ارسال کرده‌ایم که طی آن خریداری ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس گازسوز، تامین ۸۰ هزار تاکسی گازسوز، تامین ۶۰ هزار دستگاه ون و برق‌دار کردن ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت از محل بند ق تبصره ۲ طی یک دوره سه ساله انجام خواهد شد.

استاندار مرکزی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه کاهش آلودگی هوای اراک از دغدغه های اصلی و خواسته های به حق مردم است گفت: یکی از مسائل مهم در وضعیت آلودگی هوای اراک تالاب میقان است که حل این مشکل نیازمند حفظ رطوبت در این منطقه است گه اجرای این امر نیازمند اعتبار ویژه است.

محمد حسین مقیمی عملیاتی شدن پروژه های طرح کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک در گرو تخصیص اعتبار دانست و تصریح کرد: برای کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک باید رفع مشکلات حمل و نقل و ترافیک که ۵۳ درصد از آلودگی هوای اراک را شامل می شود، مرطوب نگه داشتن تالاب میقان، ایجاد فضای سبز و … عملیاتی شود که نیازمند تخصیص اعتبار می باشد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط آلودگی هوای کلان شهر اراک  اقدامات لازم در راستای کاهش آلودگی هوا  باید با جدیت دنبال شود و نمی توان آن را به زمان موکول کرد.

مقیمی ابراز کرد: طبق مصوبه دولت معاونت راهبردی ریاست جمهوری مکلف شده است است نسبت به پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور اقدام شود که امید است با این اقدام قدمهای بزرگی در جهت اجرای طرح های کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک برداشته شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: اجرای کامل و سریع مفاد جداول پیوست طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک  توسط وزارت کشور نیز از مصوبات دولت است که می تواند در این راستا به حل مشکلات کمک نماید.

تصویب برخورداری کلان شهر اراک از حمل و نقل ریلی درون شهری

وی تصویب برخورداری کلان شهر اراک از حمل و نقل ریلی درون شهری را از اقدامات موثر نام برد و افزود: قرارگرفتن اراک در لیست شهرهای برخوردار از حمل و نقل ریلی می تواند به آلودی هوا کمک کند.

معاون امورعمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست با اشاره به اینکه حل معضل ترافیکی شهر اراک چاره ای به جز حمل و نقل ریلی ندارد گفت: شرایط برای ایجاد مترو در شهر اراک ایجاد شده و این مهم در کاهش آلودگی هوای این شهر نقش موثری خواهد داشت.

مهدی زندیه وکیلی افزود: بر اساس مطالعات سال ۸۴، سهم بخش صنعت در آلودگی هوای اراک ۵۲ درصد و خودروها ۴۸ درصد است.

معاون عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته،اراک در سال های ۸۸ ، ۸۹، ۹۰، ۹۱ و ۹۲، به ترتیب ،۳۸، ۱۳۸، ۱۸۰، ۷۹ و ۱۱۵ روز ناسالم داشته و به طور میانگین این مهم روند صعودی داشته است.

وی افزود: شروع ساخت کارخانه آندسازی ایرالکو در شهرک صنعتی خیرآباد و فیلتراسیون فاز قدیم کارگاه احیا بر روی ۷۸ دیگ از مدار خارج شده از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال جاری است.

وی اجرایی شده یکهزار هکتار فضای سبز، گازرسانی به کوره های آجر پزی منطقه مرزیجران، تامین کامل گاز نیروگاه شازند، توزیع سوخت یورو چهار در اراک، آغاز اجرای فضای سبز دو هزار هکتاری بین اراک و شازند با مشارکت شرکت های پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه از مهمترین اقدامات صورت گرفته امسال در زمینه کاهش آلودگی هوا بوده عنوان کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.