ایران، قطب ظرفیتها و قابلیتهای گردشگری

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، بودن در فضایی تاریخی و مذهبی، تسکین دهنده و التیام بخش است و آدمی را به طورعمیق تحت تاثیر قرار می دهد، این احساسی است که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی در بازدید از فضاها و محیط های تاریخی و مذهبی ایران بیان کرده و معتقدند که تاثیر ارزشی و معنوی اماکن و بناهای تاریخی در اذهان و روحیات بازدیدکنندگان برجای می ماند و بازگوکننده حقایق بسیاری است.
حق جویی،حق طلبی و پایبندی به ارزشهای انسانی از شاخصه هایی است که همواره مبانی آیین های جوامع ایرانی در طول تاریخ بوده، به همین دلیل سرزمین ما همواره طالب ادیان آسمانی بویژه اسلام بوده است.
جلوه های این ویژگی و برخوداری بزرگ را در جای جای ایران اسلامی می توان دید، وجود نزدیک به ۹ هزار مکان مقدس و بقعه مذهبی و تاریخی، به ایران غنا و عظمتی خاص و بی بدیل بخشیده است.
به تصدیق یونسکو، ایران از نظر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در میان ۱۰ کشور نخست جهان جای دارد و از منظر جاذبه‌های اکوتوریستی و تنوع اقلیمی نیز جزو پنج کشور برتر دنیاست.
بر اساس آمار موجود از مجموع نزدیک به ۹هزار مکان مذهبی در نقاط مختلف کشور، پنج هزارو ۸۰۰ بقعه متبرکه به‌عنوان آرامگاه‌های امامزادگان ثبت شده ، یکهزار و ۲۰۰ بقعه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ و بیش از سه هزار مکان مذهبی مقدس ثبت ‌شده شامل حسینیه‌ها، مساجد، مدارس مذهبی و حوزه علمیه، کلیسا، کنیسه، آتشگاه و نیایشگاه در نقاط محتلف کشور شناسایی شده است.
بطورکلی مذهب نقش مهم و برجسته‌ای درشکل‌گیری شهرها و آبادیهای ایران بویژه مشهد، قم، ری و شیراز داشته و در این شهرها قابلیت‌های فراوانی برای جذب گردشگران مذهبی وجود دارد.
برای بهره مندی از برخورداریهای بی بدیل و ظرفیتهای ارزشمند گردشگری مذهبی در ایران نیاز جدی به برنامه ریزی و تقویت ساختار های بخش گردشگری احساس می شود و این نیاز در شهرها و قطبهای مهم گردشگری بسیار جدی است .
بسیاری از صاحبنظران امور گردشگری معتقدند: ایران اسلامی گرچه از نظر قابلیت و ظرفیت جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی از جایگاه بی‌نظیری در سطح جهان برخوردار است اما بشدت نیاز مند ساختارهایی است تا بتواند از این داشته های غنی استفاده کند.
در این میان برخی کارشناسان بر این باورند که در شرایط فعلی، دست اندرکاران و نهادهای گردشگری مذهبی کشور بر اعزام گردشگران و زائران ایرانی به خارج کشور تمرکز دارند، که اگر این روند تداوم یابد، دستیابی کشور به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله مشکل خواهدبود چرا که در این سند ، جمهوری اسلامی ایران باید سالیانه پذیرای ۲۰ میلیون گردشگر خارجی باشد .
صاحبنظران صنعت گردشگری براین باورند که به لحاظ موقعیت فرهنگی و مذهبیِ، ایران در میان کشورهای با قابلیت توریسم مذهبی جای دارد و زمینه رشد و توسعه بسیاری در این زمینه را دارد.
در صورت برنامه و هدف گذاری درست، رسیدن به اهداف و چشم اندازهای این بخش کاری دشواری نخواهد بود مشروط بر اینکه فرصتهای کم نظیر از دست نرود.
تنوع مراکز، آثار و ابنیه تاریخی و عبادتگاه های ادیان مختلف موجود در ایران، در تمام دنیا بی نظیر است و فضای خاص فرهنگی موجود، توسعه توریسم مذهبی ـ فرهنگی را امکانپذیر کرده است.
ضرورت ساماندهی وضعیت گردشگران داخلی بویژه گردشگری مذهبی از یکسو و وجود بسترهای مناسب از جمله حضور ادیان توحیدی متفاوت و پیروان و معتقدان بسیار آنها در ایران، از قابلیتهای است که بستر توسعه انواع توریسم مذهبی را در کشور امکان پذیر کرده است لذا همانگونه که مسلمانان ایرانی سالانه به سفرهای متعدد مذهبی مثل سفر حج،عتبات عالیات و اماکن مقدسه می روند، ایران نیز می تواند پذیرای گردشگران بسیاری از مسلمانان جهان باشد .
علاوه بر جنبه های مذهبی و فرهنگی، توجه به جنبه اقتصادی نیز انگیزه ی مهم دیگری برای فعال کردن مطلوب این صنعت در کشور بخصوص در شهرهای مختلف است .
تقویت زیرساختهای گردشگری، آموزش و تربیت نیروهای انسانی ماهر و متخصص برای بکار گیری در بخشهای مختلف صنعت گردشگری، برپایی همایش های بین المللی، تولید و پخش برنامه های مستند گردشگری از شبکه های داخلی و برون مرزی، برگزاری نشست و کرسی های علمی با موضوع گردشگری اسلامی وصنعت توریسم از راهکاریی است که در رونق و رشد این بخش تاثیری مهم خواهد داشت .
کشور ما صرفنظر از برخورداری از اماکن مذهبی مسلمانان، دارای معابد و کلیساهای مهمی است که از نظر اهمیت تاریخی و قداست در دیگر کشورها، نمی‌توان ‌نمونه‌ای برای آنها یافت که باید از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده شود.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. ita30 گفت:

    ita30.com
    بانک اطلاعات آژانس های هواپیمایی
    آخرین تورها و پکیج ها
    ۰۲۱۸۸۵۴۳۰۸۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.