آغاز کوچ پاییزه عشایر استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، حسن شریفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کوچ عشایر این استان از مناطق ییلاقی به مناطق قشلاقی واقع در بخش های مرکزی شهرستان های ساوه، زرندیه و منطقه مسیله استان قم تا اوایل آبان ماه جاری ادامه دارد.
وی با اشاره به این که عشایر استان مرکزی پنج هزار نفر جمعیت دارند، اظهار کرد: خانوارهای عشایری در این استان شامل ایل های شاهسون، مغان، عرب خراسانی، زند راوه ای، کرد کلهر، زلکی، طایفه مستقل کله کوهی و سنگسری هستند.
وی بیان کرد: عشایر استان مرکزی ۳۳۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که سالانه ۲۰ درصد گوشت قرمز این استان را تامین می کنند.
شریفی از عمده مشکلات عشایر در زمان کوچ را تخریب ایل راه ها، کمبود آب شرب انسان و دام دانست و گفت: با وجود آبرسانی با دو دستگاه کامیون تانکردار و تانکرهای ثابت و سیار کمبود آب در این مناطق محسوس است.
وی با اشاره به این که بیشتر منابع آبی قشلاق از آب های سطحی است، افزود: این منابع بدلیل خشکسالی های اخیر خشک و یا کم آب شده اند که از عشایر درخواست می شود زمان کوچ را به تاخیر اندازند تا با تامین اعتبار مسیر ایل راه ها احیا و آبرسانی به نحو مناسبی انجام شود.
شریفی بروز پدیده خشکسالی را از عمده ترین مشکلات عشایر این استان عنوان کرد و گفت: خشکسالی باعث کم آب شدن چشمه ها و چاه های مالداری شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.