اظهارات مدیرعامل آتش‌نشانی شهرداری اراک در روز ملی آتش‌نشانی

به گزارش مرکزی دیلی، عبدالله اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، ضمن گرامیداشت روز ملی آتش‌نشانی اظهار داشت: در حال حاضر و پس از پیوستن نقاط جمعیتی کرهرود و سنجان به اراک سازمان آتش‌نشانی اراک دارای ۱۰ ایستگاه است که به همراه ۱۸۴ نیروی عملیاتی و اداری خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی درخصوص وابسته بودن این سازمان به شهرداری و لزوم استقلال آن گفت: وابسته بودن سازمان آتش‌نشانی به شهرداری تاثیر منفی در روند کاری سازمان نداشته است. سازمان‌ آتش‌نشانی از سازمان‌های چهارده‌گانه شهرداری است و خدمات ایمنی و آتش‌نشانی نیز از جمله خدمات شهری است که شهرداری‌ها ارائه می‌دهند.

اسماعیلی اضافه کرد: اگر سازمان‌های آتش‌نشانی در سطح کلان دارای یک مدیریت و سازماندهی واحد و ملی باشند ، این مهم موجب استاندارد شدن خدمات در سطح کشور و توسعه عدالت از نظر تجهیزات و سطح کیفی عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق در شهرهای کوچک و بزرگ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان آتش‌نشانی مستقل است اما از نظر مالی و بودجه‌ای وابسته به شهرداری‌هاست، در خصوص رعایت نرم کشور و تعداد آتش نشانان مورد نیاز برای هر شهر عنوان کرد: طبق استانداردهای کشوری به ازای هر دو هزار و ۵۰۰ نفر شهروند یک ‌آتش‌نشان حرفه ای نیاز است که با در نظر گرفتن جمعیت ۵۵۰ هزار نفری اراک تعداد نیروهای مورد نیاز آتش‌نشانی ۲۲۰ نفر است.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک تصریح کرد: با جذب، آموزش و به کارگیری ۳۵ نفر از نیروهایی که آزمون استخدامی و تست ورزش را گذراندند و با در نظر گرفتن آتش‌نشانانی که در سال‌های آینده بازنشسته خواهند شد، کمبود نیروهای آتش‌نشان در اراک به ۵۰ نفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه آموزش برای آتش‌نشانان از نیازهای اولیه است، تاکید کرد: امداد و نجات در حوادث و عملیات آتش‌نشانی روز به روز و با پیشرفت تکنولوژی، پیچیده‌تر و دشوارتر می‌شود و آموزش آتش‌نشانان باید براساس علوم روز و پیشرفت‌های تکنولوژی باشد تا عملیات نجات با کیفیت انجام گیرد، به همین دلیل در سازمان آتش‌نشانی اراک آموزش در برنامه روزانه آتش‌نشانان جای دارد و آموزش ها براساس نیاز و آمار حوادث در برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت سازمان تدوین می‌شود و براساس آن انجام می‌گیرد.

براساس استاندارد جهانی، استاندارد کار آتش نشانان در جهان بعد از ۲۴ ساعت کار، ۷۲ ساعت استراحت است، اسماعیلی در این خصوص اظهار کرد: در سازمان آتش‌نشانی اراک شیفت کاری شامل ۱۲ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت است که پس از بررسی و تحقیق بدست آمده رضایتمندی سازمان و نیروهای عملیاتی را در پی داشته است.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک، در پایان، چالش پیش روی این سازمان را کمبود بودجه و تجهیزات عنوان کرد و گفت: بلند مرتبه سازی و رشد سریع شهر اراک به صورتی است که رشد همزمان آتش‌نشانی را می‌طلبد، که این امر سازمان را با چالش روبرو ساخته است و نیاز به بودجه بیشتر و همچنین تجهیزات ویژه مانند خودروهای نردبان بلند از انتظارات سازمان آتش‌نشانی اراک است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.