ضرورت توسعه تاکستانهای انگور در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، کشور ایران در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ پس از کشورهایی مانند چین، ایتالیا، ایالات متحده، اسپانیا، فرانسه، ترکیه، شیلی، آرژانتین و هند، با سطح زیر کشت بیش از دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع و تولید سالانه بیش از دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن انگور در رده دهمین تولید کننده بزرگ انگور قرار دارد و حدود ۳.۳ درصد از کل تولید انگور دنیا را به خود اختصاص داده است.

این گیاه بوته‌ای و رونده ۱۴ هزار هکتار از سطح باغات استان را تحت پوشش خود قرار داده است بطوریکه تولید انگور در استان رتبه نهم کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر نوید افزایش تولید را در سال جاری می دهد و می گوید:  پیش بینی می شود امسال ۱۳۲ هزارتن انگور از تاکستانهای استان مرکزی برداشت شود که این میزان تولید نسبت به سال گذشته ۱۲۵ درصد افزایش دارد.

بیشترین سطح زیر کشت این محصول مربوط به خنداب

علی اصغر زارعی بیشترین سطح زیر کشت این محصول را مربوط به شهرستان خنداب دانست و گفت: شهرستان خنداب از توابع استان مرکزی است که به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب تر، ۶ هزار هکتار آن زیر کشت انگور رفته است.

وی میانگین برداشت انگور در استان را ۱۲ تن در هکتار بیان کرد و افزود: عسگری، فخری، بیدانه قرمز، یاقوتی، بیدانه سفید، لعل و شیرازی از مهم ترین ارقام انگور تولیدی استان است.

مدیرباغبانی جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه ۵۲ هزارتن از انگور تولیدی در استان مصرف و مابقی به استانهای همجوار صادر می شود خاطرنشان کرد:سال گذشته ۱۰۵ هزارتن انگور در استان تولیدشد.

 

 

ضرورت توسعه باغات انگور در مناطق اطراف اراک

فرماندار اراک نیز با اشاره به اینکه توسعه باغات انگور در مناطق اطراف اراک باید یکی از سیاست های اصلی باشد تا اراک از نظر کشاورزی به شهر انگور معروف شود گفت: شهرستان اراک از نظر شرایط آب و هوایی می تواند این محصول پرانرژِی را در خود پرورش دهد.

مسلم پورقاسمیان اظهارداشت: روستای هزاوه در ۲۰ کیلومتری شهر اراک هم اکنون از مناطق تولید انگور محسوب می شود و علاوه بر آن مواد به دست آمده انگور به مانند باسلق، شیره و کشمش، مویز، ترخینه شیره و شربت رب انگور می تواند به جذب گردشگر و رونق اقتصادی منجر شود.

وی بر ضرورت اصلاح و احیای باغات انگور روستای هزاوه به عنوان صنعت و محل درآمد روستاییان و باغداران این منطقه تاکید کرد و گفت: باغات انگور و تولید انگور در این روستا منبع درآمد خوبی برای روستاییان است که باید اصلاح و احیای باغات انگور روستای هزاوه به عنوان صنعت و محل درآمد روستاییان و باغداران مورد توجه جدی قرار گیرد.

ضرورت اصلاح و احیای باغات انگور روستای هزاوه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از برگزاری جشنواره انگور در روستای هزاوه خبر داد و گفت: این جشنواره شهریورماه امسال به منظور توسعه صنعت گردشگری در منطقه هزاوه برگزار می شود.

مجتبی رضوانی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته این جشنواره در سه محور اقتصادی، گردشگری و مردم شناسی برگزار خواهد شد.

وی معرفی انگور هزاوه و فرآورده های این محصول را از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: روستای هزاوه یکی از بزرگ ترین مناطق تولید انگور در استان مرکزی است و شناسایی ظرفیت های این منطقه نقش موثری در جذب توریست و گردشگر دارد.

 

نقش موثر انگور در جذب توریست و گردشگر

رضوانی اضافه کرد: روستای هزاوه زمینه پرورش ۲۰ رقم انگور را داراست و هر ساله بیش از پنج هزار تن انگور در این روستا تولید می شود.

به گفته وی، نمایش روش های تهیه فرآورده های خوراکی از محصول انگور، اجرای برنامه های موسیقی محلی، بازی های بومی استان، تجلیل از تولیدکنندگان برتر انگور و برپایی نمایشگاهی از محصولات کشاورزی و لبنی از برنامه های این جشنواره است.

کشاورزی؛ میراثی که وارث ندارد هر چند در این شرایط گرانی ها و تحریمها سخت تر شده است اما به نظر می‌رسد توجه مسئولین به اصلاح و توسعه تاکستانهای انگور  سهم ارزآوری در صنعت گردشگری انگور را بیشتر و بیشتر می کند. محصولی که علاوه بر اشتغال زایی که به همراه می آورد صنایع وابسته به ان از جمله سردخانه ها و… را می طلبد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.