انتقال واحد آندسازی کارخانه آلومینیم به خارج از شهر اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، ˈعلی اکبر شعبانی فردˈ روز چهارشنبه در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک افزود :این طرح به منظور کاهش آلودگی و سالم سازی هوای کلانشهر اراک اجرا می شود.

وی اضافه کرد: ۱۵۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی خیرآباد برای انتقال واحد آندسازی کارخانه ایرالکو اختصاص داده شده و از هفته آینده عملیات اجرایی این طرح بزرگ زیست محیطی آغاز خواهد شد.

شعبانی فرد، خاطرنشان کرد: شرکت ایرالکو دارای پرونده قضایی حدود ۲۰ ساله در مراجع ذیصلاح استان است که در سالهای اخیر با تلاش مضاعف و جلب حمایت صاحبان این صنعت، راهکارهای عملی در زمینه رفع و کاهش آلودگی آن فراهم شده است.

وی بیان کرد: با برنامه زمانبدی تعیین شده در شورای تامین استان، استقرار سیستم های کنترل آلودگی و فیلتراسیون حدود ۴۰۰ دیگ خطوط چهار و پنج و نیمی از خط سوم کارخانه قدیم ایرالکو نیز در دست انجام است که هم اینک پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی دارد و از شهریور امسال عملیات نصب تجهیزات به دیگ ها و تکمیل آن کلید می خورد.

وی اظهار کرد: از ۷۲۰ دیگ پنج خط قدیم کارخانه ایرالکو تاکنون ۳۷۸ دیگ با حکم قضایی تعطیل شده و با راه اندازی سیستم پایش آلودگی آنلاین و کنترل آلودگی تا پایان سال آلایندگی مابقی خطوط قدیم این کارخانه مهار می شود.

وی توضیح داد: مدت زمان تعیین شده برای انتقال واحد آندسازی ایرالکو به شهرک صنعتی خیرآباد که مجهز به آخرین تجهیزات روز اروپا خواهد بود، ۱۸ ماه است اما با توجه به اقدامات و برنامه ریزیهای انجام شده، طی سه ماه آینده فعالیت ساخت آند در کارخانه آلومینیم محدود و مواد آن از خارج استان تامین خواهد شد .

استاندار استان مرکزی خاطرنشان کرد: براساس مصوبات سفرهای استانی دولت تامین یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای انتقال آندسازی به شعاع مناسب شهری پیش بینی شده که تحقق این مهم نیز در دست پیگیری است.

مدیر شرکت آلومینیم ایران( ایرالکو) در حاشیه این نشست در گفت و گو با ایرنااظهار کرد: برنامه نصب سیستم کنترل آلودگی خطوط کارخانه قدیم طبق زمانبندی درحال انجام است و با مشارکت یک شرکت چینی هم اکنون تجهیزات انتقالی و فیلتر نصب شده و درپوش دیگ ها و تجهیزات جانبی نیز درحال خرید و انتقال به داخل کشور است.

ˈحمیدرضا بادکوبه ایˈ افزود: تجهیزات سیستم کنترل کیفیت FTP بصورت مرکزی با لوله های انتقالی از هر دیگ نصب شده و با نصب سرنازل ها و درپوش دیگها این سیستم در پایان سال آینده به طور کامل راه اندازی می شود.

وی عنوان کرد: تاکنون ۷۵ میلیارد ریال برای خرید سیستم HtP در۴۰۰ دیگ خطوط سه، چهار و پنج قدیم ایرالکو سرمایه گذاری شده است و تامین و نصب تجهیزات و درپوش دیگ های خطوط قدیم در مجموغ ۱۴ میلیون دلار هزینه دارد و ایرالکو مصمم است که هرچه سریعتر این طرح را به پایان برساند.

شرکت ایرالکو به عنوان شرکت مادر تخصصی در تولید شمش های آلومینیم کشور است که از سال ۵۱ در اراک فعالیت دارد.

شهر اراک از نظر هوا ،یکی از هشت شهر آلوده کشور محسوب می شود و این پدیده طی سالهای اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است .

کلانشهر اراک در سال جاری ۶۸ روز آلوده و ناسالم را سپری کرده است که شاخص کیفیت هوا در ۶۵ روز در شرایط هشدار، دو روز شرایط اضطرار و یک روز شرایط بحران بوده است.

آلودگی هوای اراک به دلیل نفوذ ریزگردهای وارداتی و افزایش ریزگردهای محلی ناشی از کویر میقان تشدید شده است .

کارشناسان محیط زیست معتقدند : با توجه به اینکه ۵۱ درصد آلودگی شهر اراک منشا صنعتی دارد ، طرح انتقال واحد اند سازی کارخانه آلومینیم تاثیر جدی در سالم سازی هوای این شهر خواهد داشت.

واحد آندسازی ایرالکو یکی از کانون های مهم آلودگی هوای اراک است که منشاء بسیاری از آلاینده های گازی خطرناک می باشد و به دلیل توسعه کلانشهر اراک هم اینک در بافت مسکونی قرار گرفته است.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. armin گفت:

    باور نمیکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.