آغاز کار تدوین طرح مدیریت جامع زیست بوم تالاب کویری میقان اراک

به گزارش مرکزی دیلی ، ˈمهرداد حاج حسینیˈ روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح حفاظتی با هدف کاهش یا حذف دایمی تهدیدات و پایداری و بقای زیست بوم های تالاب میقان اراک به عنوان یکی از چهار تالاب اولویت دار و مهم کشور اجرا می شود.

وی بیان کرد: تالاب کویری میقان اراک به سبب وضعیت خاص کویری بودن، کانون تولید گرد و غبار، زیستگاه ارزشمند پرندگان مهاجر و گنجینه ارزشمند گونه های خاص جانوری و گیاهی برای تدوین طرح مدیریت جامع زیست بوم انتخاب شده است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: این طرح در مدت پنج سال اجرا می شود و اعتبارات تخصیصی سال اول آن چهار میلیارد ریال است.

حاج حسینی خاطرنشان کرد: رویکرد مدیریت زیست بومی در قالب پنج گام اجرایی و ۱۲ اصل است که حفاظت و مدیریت در کلیه مراحل برنامه ریزی، تصمیم گیری و اجرا با مشارکت و توافق بخش ها و گروه های ذینفع انجام می شود.

وی یادآور شد: تقویت نقش جوامع محلی در برنامه ریزی و اجرای برنامه های مدیریتی، استفاده از دانش بومی آن ها، ایجاد ارتباطات فرابخشی با نهادهایی مختلف، و تدوین مدیریت مشارکتی هدفمند و دراز مدت از محورهای این طرح جامع است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: این طرح مدیریت جامع زیست بوم پس از تدوین باید به تصویب مراجع ذیربط استانی و کشور رسیده و ساختارهای اجرایی مالی و کمیته های مدیریتی آن تعیین شود و هدف نهایی آن در توسعه کشاورزی پایدار منطقه، برنامه حدف یا کنترل آلاینده ها، مدیریت خشکسالی، مدیریت منابع آب، بهره برداری خردمندانه و توانمندسازی جوامع محلی در تامین معیشت و مدیریت تالاب را دنبال می کند.

حاج حسینی توضیح داد: زیستگاه های تالابی یکی از باارزش ترین زیست بوم های طبیعی هستند که نقش محوری را در توسعه جوامع اطراف خود ایفا می کنند.

وی گفت: مدیریت زیست بومی رویکرد حفاظتی پیشرفته ای است که در آن حفظ محیط زیست با به رسمیت شناختن بهره برداری های معقول اقتصادی، درنظر گرفتن نقش انسان به ویژه جوامع محلی و ارتباط بین اجرا در سطوح فراتر از مرزهای ظاهری زیست بوم در سطح حوزه آبریز عملی می شود.

تالاب کویری میقان اراک با وسعت ۲۵ هزار هکتار یکی از اکوسیستم های مهم و شکننده منطقه و جزو ۱۰ تالاب مهم کشور است که قابلیت ثبت بین المللی داشته و به عنوان زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده مطرح است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.