میزگرد ایرنا با موضوع حمایت قانونی و اجتماعی مهمترین نیاز معلولان

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا ، معلول در هر کشوری وجود دارد و جزء جدایی ناپذیری از جامعه محسوب می شود، این قشر ممکن است با مشکلات متعددی ناشی از نقص جسمانی یا ذهنی دست و پنجه نرم کنند اما این کاستی ها ناقض توانایی های آنان نیست و به نظر می رسد وقت آن رسیده که جامعه در سایه بلوغ فکری و برنامه محوری عادلانه و هدفمند، بستر رفاه و زمینه فعالیت های مفید معلولان را همراستا با اهداف توسعه ای مهیا کند.
از نظر نوع معلولیت، برخی جسمی و پاره ای ذهنی است و این نواقص در افراد ممکن است مادرزادی و یا ناشی از بیماری، حادثه، سانحه و جنگ باشد که میزان و درجه آن نیز متفاوت است و گاه، هرچند تشخیص آن برای افراد جامعه ممکن نیست، رفع آن آسان است.
براساس ارزیابی یونسکو، از هر پنج نفر جمعیت جهان، یک نفر دچار معلولیت است و ۹۰ درصد کودکان معلول در کشورهای در حال توسعه مدرسه نمی روند.
بر اساس برآورد سازمان ملل متحد و بررسی های انجام شده، ۵۰۰ میلیون معلول در دنیا زندگی می کنند و این رقم همه ساله روبه تزاید است و نبود برنامه منسجم در رفاه و توانمند سازی این طیف، مشکلاتشان را عمیق تر کرده و شکاف اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی آنان را نسبت به افراد عادی گسترده تر می کند.
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند و هم اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون نفر از ساکنان جهان به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دچار ناتوانی و معلولیت هستند که ۸۰ درصد این افراد در کشورهای جهان سوم زندگی کرده و یک سوم آنان را کودکان تشکیل می دهند.
براساس آمار حدود ۱۲ درصد از جمعیت ایران را معلولان تشکیل می دهند که از این میزان در حدود دو میلیون نفر دارای معلولیت شدید و شش میلیون ۵۰۰ هزار نفر معلول کم توان را شامل می شوند.
در سال ۱۳۸۳ قانون جامع حمایت از معلولان در ۱۶ ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که هم اکنون یکی از مهمترین قوانین حمایتی معلولان در ایران است که البته بسیاری از مواد آن به دلیل عدم تخصیص بودجه مناسب، به طورکامل اجرا نمی شود.
در سال ۱۳۸۷ به کوشش اعضای فعال سازمان های مردم نهاد؛ مجلس شورای اسلامی به شکل رسمی کنوانسیون حمایت از افراد کم توان را به تصویب رساند و جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون بین المللی پیوست.
۱۲ آذر ماه به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است و به همین مناسب میزگرد تخصصی روند معلولیت ها، مسائل و مشکلات معلولان استان مرکزی در میزگرد خبری ایرنا استان مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.
لزوم مناسب سازی معابر و فضای تردد معلولان، چالش های بیمه ای و درمانی، اشتغالزایی پایدار ، تقویت نظارت بر خدمات و اصلاح و اجرای قانون، تقویت همکاری بین بخشی دستگاهها به نفع معلولان، افزایش روحیه خودباوری، توانمندسازی و مهارت آموزی و ضرورت تغییر نگرش ترحمی جامعه به معلولان و پذیرش معلولیت به عنوان محدودیت نه محرومیت و انزوا از مهمترین سرفصل های مطرح شده در این میزگرد بود.
در این میزگرد تخصصی غلامرضا ونایی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی، ابوالفضل مولایی مدیرعامل انجمن نابینایان و کم بینایان استان مرکزی، مصطفی چقایی مدیر عامل جامعه معلولان اراک، سیمین قاسمی از معلولان استان و عضو جامعه معلولان استان مرکزی، مژگان حیدری دبیر خبرگزاری جمهوری اسلامی این استان و معصومه ابراهیمی خبرنگار ایرنا حضور داشتند.

***اصلاح نگرش منفی به معلولان نیازمند تغییر ساختار فرهنگی جامعه
معاون توانبخشی اداره کل بهزیسی استان مرکزی گفت: رسانه ها و جراید همیشه به عنوان فرصتی برای معرفی و بیان راهکار مشکلات جامعه معلولان محسوب می شوند و در صورتی که این فرصت غنیمت شمرده شود، می توان با راهبری موضوعات فرهنگی اصلاح نگرش منفی و باورهای غلط را در دستور کار قرار داد.
غلامرضا ونایی، حمایت رسانه ها در کاهش و رفع مشکلات معلولان را یادآور شد و گفت: با حمایت اصحاب مطبوعات روز به روز مشکلات معلولان کاهش می یابد و به عنوان بازوی قوی به این افراد کمک شده است.
وی اظهار کرد: در سالی که با عنوان همدلی و همزبانی نامگذاری شده با استفاده از مدیریت اثرگذار در راستای کاهش و رفع مشکلات این قشر قدم هایی برداشته شده است.
وی اظهار کرد: نهاد خدماتی و حمایتی بهزیستی ۱۵۷ وظیفه را در قالب پنج معاونت شامل پشتیبانی و امور انسانی، مشارکت مردمی و اشتغال، توانبخشی، امور اجتماعی و پیگیری و درمان برعهده دارد.
وی عنوان کرد: ۶۷ درصد فعالیت های بهزیستی در حوزه توانبخشی است و ۱۰ درصد هر جامعه را معلولان شامل می شوند و از یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر جمعیت استان مرکزی ۱۴۰ هزار معلول در گروه های خفیف، شدید و متوسط وجود دارد.
وی گفت: در استان مرکزی ۲۷ هزار معلول از خدمات مستمری و غیره مستمری بهزیستی بهره مند می شوند که به علت افزایش دامنه معلولیت هر روز به این آمار افزوده می شود.
ونایی افزود: از مجموع ۲۷ هزار معلول استان مرکزی ۱۱ هزار نفر در کلانشهر اراک زندگی می کنند و گروه معلول جسمی و حرکتی شدید بیشترین آمار معلولان استان را شامل می شوند.
وی گفت: معلول جسمی – حرکتی، ذهنی، اعصاب و روان ، شنوایی و بینایی به ترتیب بیشترین فراوانی آماری معلولان این استان را به خود اختصاص داده اند.
ونایی، علت معلولیت ها را به سه دسته شامل قبل تولد، حین تولد و بعد از تولد تقسیم بندی کرد و توضیح داد: معلولیت در قبل تولد نظیر مشکلات ژنتیکی و متابولیکی، ناسازگاری خونی یا همان عامل RH است و نیز استفاده از داروهای خاص حین بارداری توسط مادر، برخورد با اشعه ایکس بیشتر دلایل معلولیت در قبل از تولد را شامل می شود.
وی بیشترین معلولیت حین تولد کمبود اکسیژن رسانی به نوزاد است، افزود: وارد آمدن ضربه به سر نوزاد حین تولد، افتادن از دست پرستار و یا کشیده شدن اندام ها دانست و گفت: دلایل بعد از تولد شامل تصادف، غرق شدن و در مجموع حوادث را شامل می شود.
ونایی افزود: در سطح استان مرکزی معلولیت با توجه به محدوده جغرافیایی متغیر است و در برخی نقاط شنوایی و کم شنوایی ناشی از ازدواج فامیلی و عوامل ژنتیک است که با برنامه مدون می توان از بروز معلولیت ها پیشگیری کرد.
وی گفت: اکنون دو هزار و ۶۰۰ نفر معلول اعصاب و روان در استان مرکزی وجود دارد که برای ۷۰۰ نفر پرونده خدماتی تهیه شده که فقدان حمایت از این افراد زمینه بروز مشکلات را برای خانواده و جامعه به دنبال دارد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه بهزیستی هرگز از مسئولیت خدمت رسانی به مددجویان شانه خالی نمی کند، گفت: بهزیستی در خدمت رسانی به جامعه هدف در طرح توانبخشی مبتنی برجامعه، معلولان را در نقاط دورافتاده و به ویژه روستاها شناسایی می کند.
ونایی افزود: دولت یازدهم عدالت محور است و همانطور که یک شهروند حق استفاده از امکانات را دارد معلول نیز به سبب وضعیت و ناتوانی، حقی مضاعف از جامعه را طلب می کند که مسئولان با فراهم کردن امکانات در رسیدن به این هدف آنان را یاری می دهند.
وی اظهار کرد: بهزیستی با رویکرد جدید می کوشد از ارائه کمک مالی به مراجعان خودداری کرده و با خدمات مشاوره ای آنان را در اشتغال و خودکفایی یاری کند که این شیوه تاثیرگذاری بیشتری برای حل مشکل معلولان به دنبال دارد.
ونایی، اولویت کاری بهزیستی را بر پیشگیری از معلولیت معرفی کرد و گفت: در طرح های پیشگیری این سازمان از جمله غربالگری شنوایی و بینایی، کودکان در سنین پایین معاینه می شوند تا در زمان طلایی، درمان آنان بیشترین تاثیر گذاری را داشته باشد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: سیاست بهزیستی در دو سال اخیر به سمت توانمند سازی معلولان سوق داده شده است و برنامه ها برای طول زمانی یک روزه و یک ساله طراحی نمی شود بلکه با تامین زیرساخت ها در بلند مدت در نظر گرفته می شود.
وی، مشارکت تشکل های مردمی در همراهی معلولان را فعالانه دانست و افزود: هفت هزار پرونده در حوزه توانبخشی به ۵۰ تشکل غیردولتی سپرده شده است.
وی، یکی از عمده مشکلات معلولان جسمی و حرکتی را تردد در فضای شهری عنوان کرد و افزود: مناسب سازی مبلمان شهری برای این افراد ضروری است تا بتوانند از امکاناتی که جامعه برای سایر اقشار فراهم کرده است، بهره مند شوند.
وی گفت: اگر جامعه به دنبال توانمند سازی معلولان است باید زیرساخت های لازم برای بکارگیری از این فرصت را فراهم کند در غیر این صورت نه تنها مشکلی حل نشده، بلکه بر مشکلات آنان افزوده خواهد شد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه، ایران عضو کنوانسیون بین المللی حمایت از معلولان است و قوانین بالا دستی کمک شایانی به حل مشکلات معلولان می کند، افزود: تصویب قانون حمایت از معلولان بهترین گزینه در رفع نیازهای این قشراست و کاهش مشکلات معلولان با حمایت واقعی از آنان در قالب اجرای قانون و بستر سازی اجتماعی محقق می شود.
ونایی افزود: کانال ورود معلولان به بهزیستی شامل چرخه ای از اقدامات کمیسیون شناسایی معلولان، بازبینی براساس نیاز، تکمیل فرم مربوطه، مددکاری و سپس در صورت لزوم ارجاع به بخش درمانی و حمایتی است.
وی مشکلات عمده معلولان را بیکاری و موانع معماری و ازدواج عنوان کرد و گفت: فقدان نگاه علمی به توانایی مددجویان معلول باعث می شود دایره مشکلات آنان گسترش و باور توانایی آنان کمرنگ شود.
وی گفت: بهزیستی به عنوان نهاد حمایتی در ایجاد مشاغل خانگی با کمک در پرداخت تسهیلات بانکی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال قدم های خوبی برای مددجویان معلول برداشته است.
وی با بیان اینکه، در حوزه اشتغال خانگی ویژه معلولان ۳۰۰ شغل تعریف شده، افزود: قالی بافی از آن نوع مشاغل خانگی است که افراد معلول توانسته اند در آن خوش بدرخشند و به لحاظ بنیه مالی و فعالیت های اقتصادی استقلال یابند.
وی، تسهیلات فنی و حرفه ای برای معلولان را یادآور شد و افزود: مهارت آموزان فنی و حرفه ای می توانند تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال وام دریافت کنند که در سال آتی تکمیل و میزان آن افزایش می یابد.
وی، ضرورت باور پذیری معلولان را یادآور شد و افزود: در قدم اول معلولان با توجه به نوع نقص جسمانی باید بپذیرند باوجود معلولیت دارای توانایی خاص دیگر هستند که باید پرورده شود و خانواده در این بین بهترین نقش را ایفا می کند.
ونایی اظهار کرد: بزرگترین آسیبی که معلولان از ناحیه جامعه متحمل می شوند نگاه ترحم آمیز است و دلسوزی بدترین زجری است که به آنان وارد می شود بنابراین باید با تامین زیرساخت ها و برابری فرصت از ضایع کردن حقوق آنان جلوگیری شودو از دلسوزی بی مورد پرهیز کرد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: مسئولان برای بهبود رفاه اجتماعی معلولان تصمیم های ریشه ای و مفید اتخاذ کنند هرچند در این مسیر قدم هایی برداشته شده ولی نیازمند تغییر نگاه و فرهنگ سازی مبتنی بر توانمندسازی معلولان است.
ونایی افزود: جداسازی معلول از جامعه تفکری اشتباه است و معلولان با بستر سازی اجتماعی می توانند به خودکفایی رسیده و بار کمک سازمان های حمایتی را کاهش دهند.
وی، اجرا نشدن قانون استخدام سه درصد معلولان در دستگاه های دولتی را یادآور شد و اظهار کرد: اجرای این قانون نیازمند حمایت نمایندگان مجلس است تا از تضییع حقوق این افراد جلوگیری به عمل آید.
وی گفت: مشکل عمده معلولان برای حضور در جامعه تردد در فضای شهری است که قانون حمایت مدنی از سال ۸۴ آغاز شده و در یکی دو سال اخیر با پیگیرهای انجام شده ۴۴ درصد از معابر و مکان های تردد معلولان در اراک مناسب سازی شده است ولی کافی نیست.
وی ادامه داد: مناسب سازی، فقط منحصر به ساخت رمپ نیست بلکه داشتن شیب استاندارد در اولویت است تا معلول بدون کمک از دیگران بتواند به مکان های مختلف ورود و خروج داشته باشد.
ونایی افزود: استان مرکزی ششمین استان در سطح کشور است که در مناسب سازی فضای تردد معلولان اقدامات خوبی انجام داده و در این زمینه الگوی موفقی برای سایر استان ها است.
وی، مناسب سازی را در سایه تلاش کمیته های فرعی در شهرستان ها با حمایت بهزیستی و ارگان هایی نظیر صدا و سیما، بنیاد شهید و امور ایثارگران و استانداری در قالب یک کمیته عنوان کرد که با انجام فعالیت اجرایی و فرهنگ سازی به این روند کمک شایانی کرده اند.
وی مناسب سازی فضای تردد معلولان را نماد بارزی از صیانت حقوق شهروندی برشمرد و افزود: ساخت معابر و پل هایی متناظر با بهره گیری از دانش فنی – مهندسی کمک خوبی برای سهولت در رفت وآمد معلولان است.
وی، فقدان فرهنگ رعایت حقوق معلولان را یادآور شد و افزود: با وجود نصب علایم عبور و مرور ویژه معلولان، برخی افراد و حتی برخی دستگاه ها قانون شکنی کرده و با ایجاد مانع در این اماکن محدودیت استفاده از توانجویان از این امکانات را رقم می زنند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: معلولان به سبب وضعیت فیزیولوژی بدن نیازمند تردد در مسیرهای ایمن هستند که در صورت فقدان این مهم، امکان بروز آسیب افزایش یافته و فعالیت کاری بهزیستی مضاعف می شود.
ونایی، لزوم تسهیل در رفت آمد با وسایل نقلیه نظیر هواپیما، قطار و اتوبوس برای معلولان را یادآورشد و گفت: این قبیل افراد نیز همانند اعضای جامعه باید بتوانند از تمامی امکانات موجود استفاده کنند و نقص عضو نباید آنان را از دریافت امکانات شهری محروم سازد.
وی درباره وضعیت بیمه معلولان نیز گفت: ۱۲ هزار معلول استان مرکزی زیر چتر حمایت درمانی قرا دارند و ضروری است با توجه به هزینه بالای درمان معلولان، بیمه تکمیلی و آتیه آنان فعال و توسعه پیدا کند.
وی اظهار کرد: یکی از ضعف های قانونی جامعه معلولان، حق پرستاری ازافراد ضایعه نخاعی است که با وجود نیاز به پرستاری در معلولیت هایی نظیر MS هزینه آن نظیر جانبازان لحاظ نشده و نیاز است که مجلس شورای اسلامی برای حل این خلاء قانونی چاره ای بیندیشد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: معلولان این استان با شرکت در مسابقات پارالمپیک موفق شده اند مقام های متعددی را کسب کنند که این موفقیت ها نشانه باورپذیری توانمندی آنان، با وجود داشتن نقص عضو است.
ونایی، کسب رتبه برترمعلولان در مهارت آموزی را از افتخارات استان مرکزی برشمرد که با وجود کمبود ها و کاستی ها، موفق به کسب عناوینی شدند که افراد سالم کمتر به آن دست پیدا می کنند.
وی، برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای ویژه معلولان استانهای تهران، اصفهان، قم، البرز و چهارمحال و بختیاری و مرکزی که اسفند ماه امسال در این استان مرکزی برگزار می شود را یادآورشد و و افزود: هدف از برگزاری این جشنواره برابرسازی فرصت ها درعرصه های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و هنری و ارتقای سطح آگاهی عمومی و تغییر نگرش منفی نسبت به افراد دارای معلولیت و کمک به مشارکت، پیشگیری و توانمندسازی این افراد است.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: این جشنواره در دوره گذشته در اصفهان برگزار شد و تنها ۴۰ اثر به دبیرخانه آن ارسال شد اما دبیرخانه استان مرکزی تاکنون ۱۰۰ اثر نمایشی از معلولان دریافت کرده است.
ونایی، بروز ۹۰ درصد ضایعات نخاعی را به علت مناسب نبودن جادها، فقدان استفاده از موانع استاندارد و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی عنوان کرد که سرریز این مشکلات به بهزستی ختم می شود.
وی افزود: صنعتی شدن جوامع دامنه شمول آسیب های اجتماعی را افزایش داده، اما امکانات در این راستا رشد نیافته و مسئولیت اجتماعی کاهش یافته است.
وی، نقص در ارائه خدمات سایر دستگاه ها را یادآور شد و افزود: برخی نهادها با انجام ضعف در حوزه فعالیت خود، منجر به بروز مشکلاتی برای مردم و در نتیجه ایجاد معلولیت در جامعه می شوند اما هیچ سازوکاری برای ممانعت از این روند تعریف نشده است.
ونایی عنوان کرد: یکی از چالش های مهم در بهزیستی استان مرکزی در حوزه معلولیت ها مربوط به بیماران اعصاب و روان و معتادانی است که مواد صنعتی مصرف می کنند و آماری که اینک وجود دارد دو هزار و ۷۰۰ مراجعه درمانی در این حوزه بوده که به ۷۰۰ نفر خدمات ارائه می شود.
وی توضیح داد: معضلات این چنینی و همچنین معلولیت های ناشی از تصادف محصول غفلت هایی است که در سایر بخش ها اتفاق می افتد اما بار آن با خدمات به معلولین بر دوش بهزیستی است و برای جبران آن باید مسئولیت اجتماعی در حوزه های مختلف ارتقاء یابد زیرا بهزیستی با تعدد ماموریت و اعتبارات قطره چکانی از عهده همه این موضوعات به تنهایی برنمی آید .
وی عنوان کرد: با این حال به منظور بهداشت روانی معلولان خدمات اعطای ویلچر الکترونیکی آغاز شده و مسیرهای تردد برای نابینایان در دو خیابان اراک انجام گرفته و به طور کل در حوزه کمک هزینه های توانبخشی اعتبارات امسال دو برابر شده و با حساسیت مسایل دنبال می شود.

*** ضرورت حمایت قانونی از معلولان
مدیرعامل انجمن معلولان استان مرکزی نیزبر ضرورت حمایت قانونی از این قشر تاکید کرد و گفت: انتظار است که در دولت تدبیر و امید مسئولان استانی و کشوری معلولان را ببینند و به خواسته های به حق آنان با اجرای قانون و حمایت اصولی پاسخ دهند.
مصطفی چقایی عنوان کرد: اصلی ترین معضل و مشکل معلولان که در راس هرم نیاز های این قشر قرار دارد موضوع اشتغال و داشتن منبع درآمد مستقل برای تامین هزینه های درمانی و زندگی روزانه است.
وی افزود: در صورتی که تمهیدات لازم برای اشتغال پایدار معلولان اندیشیده شود، باقی نیازها شامل بیمه، بازنشستگی، ازدواج و هزینه درمان به خودی خود رفع خواهد شد.
وی، تردد معلولان در سطح شهر و فقدان زیرساختهای لازم را از دیگر مشکلات این افراد عنوان و توضیح داد: معلولان در طیف های مختلف جسمی و حرکتی برای رفت و آمد نیاز به وسایل حمل و نقل مناسب دارند که تامین این وسایل نیازمند همکاری مسئولان ذیربط است.
چقایی با بیان اینکه، تردد ایمن و سهل معلولان با خودروهای ویژه و یا اتوبوس های مناسب سازی شده می تواند سفرهای درون و برون شهری را آسان کند، توضیح داد: پیگیر استفاده سه دستگاه اتوبوس ایمن ویژه معلولان استان با همکاری ارگان ها و دستگاه های استان هستیم که این مهم همچنان بلاتکلیف است.
وی افزود: برای کمک به اشتغال معلولان کارگاهی طراحی و ساخته شده که با ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی ظرفیت اشتغال برای ۵۰ معلول را فراهم کره است که با راه اندازی این کارگاه در ۲۲ بهمن ماه امسال برای جابه جایی معلولان داشتن وسیله حمل و نقل مناسب ضروری است.
وی گفت: والدین به علت کهولت سن توانایی مراقبت از فرزندان معلول خود را ندارند و ادامه زندگی این افراد در نهایت به آسایشگاه ختم می شود و راهکار ساماندهی به این مشکل، قرار گرفتن در خدمات حمایتی تامین اجتماعی با کمترین تعرفه است.
مدیرعامل انجمن معلولان استان مرکزی گفت: جای خوشحالی خواهد بود که مسئولان در برنامه ششم توسعه بیمه معلولان را مورد توجه قرار داده و منابع مالی آن را از ستاد هدفمندسازی یارانه ها تامین کنند چرا که این امر در حال حاضر نیز توانسته بسیاری از مشکلات معلولان را حل کند.
چقایی افزود: در مناسب سازی مبلمان شهری در حق معلولان احجاف شده است و این افراد به علت عارضه و نقص در اعضای بدن نمی توانند به سهولت در پارک، کتابخانه، دانشگاه و مراکز درمانی حضورپیدا کنند و نیازهای خود را رفع کنند.
وی افزود: برای حل این مشکل پیشنهادی به مجموعه فنی استانداری مرکزی شده تا همانند اصفهان و شیراز مناسب سازی معابر شهری در ساختمان های عمومی اعمال شود تا معلولان بتوانند به تنهایی و بدون کمک از دیگران در فضای شهری تردد کنند.
وی ادامه داد: معلولان بهترین کارشناس فنی برای مناسب سازی معابر شهری هستند و باید برای استاندارد سازی فضای شهری از خود آنان کمک گرفته شود.
وی گفت: برای هموار سازی معابر ویژه معلولان هزینه های زیادی صرف می شود پس چه بهتر که این هزینه منجر به ساخت معابری شود که آنان نهایت استفاده را برده و رضایت داشته باشند.
چقایی افزود: برای رفع مشکل مسیر مناسب سازی شده بهتر است یک تیم اجرایی با حضور یک معلول در معاونت عمرانی استانداری تشکیل شود تا نسبت به این مهم در ساختمانهای عمومی اقدام شود.
وی اظهار کرد: استان مرکزی قلب تولید صنعت واگن سازی کشور است و می طلبد واگن هایی خاص حمل مسافران معلول طراحی و ساخته شود تا این افراد در سفر با کمترین مشکل مواجه شوند.
وی با بیان اینکه در حمل و نقل معلولان در صورت قرار داشتن در یک محیط و فضای بسته به علت فشار امکان بروز مشکل وجود دارد، ادامه داد: در مواردی فقدان وسیله مناسب در حمل و نقل باعث شده تا از یک تخته پتو برای جابه جایی یک معلول در قطار استفاده شود که این زیبنده وجدان انسانی نیست.
چقایی، اصلاح قوانین بیمه از کار افتادگی معلولان توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را یادآور شد و افزود: ضروری است برای رفاه حال معلولان در لایحه مربوط بازنگری شود و در کمیسیون مرتبط موارد تکمیلی بیمه این قشر لحاظ و ضمانت اجرایی پیدا کند.
وی گفت: معلولان به علت وضعیت جسمانی به درمان های مختلف نیاز دارند و ضروری است بیمه طلایی برای آنان منظور و در این زمینه صندوقی تشکیل تا در کلان کشور مشکلات این افراد برطرف شود.
وی پیشنهاد داد: صندوق ویژه معلولان توسط نمایندگان مجلس در نظر گرفته شود تا با حق اشتراک مناسب نیاز جامعه معلولان از اعتبار صندوق رفع و با حمایت و مشارکت مردم ساماندهی این افراد انجام شود.
دبیر ستاد پیگیری قوانین بیمه معلولان کل کشور عنوان کرد: معلولان به عنوان شهروند جمهوری اسلامی درخواست دارند قوانین تامین اجتماعی و بازنشستگی تغییر کند و یک معلول در روند درمانی حمایت کامل شود.
چقایی عنوان کرد: لایحه ای در کمیسیون اجتماعی دولت در حال نهایی شدن است و از نمایندگان مجلس درخواست داریم که اگر این لایحه به مجلس رسید معلولان را در بحث بیمه یاری دهند.
وی عنوان کرد: طبق مصوبه سال ۸۶ مجلس یک معلول برای بازنشستگی مشمول ۲۰ سال کار و سن ۴۵ سال برای زنان و ۵۰ سال برای مردان است و با توجه به محدودیت جسمی و حرکتی معلولان باید این امر اصلاح شود.
وی اظهار کرد: نیاز است معلولان در سطح کلان بیمه طلایی داشته باشند و همانند صندوق های بین المللی موجود در بسیاری از کشورها که برای افراد آسیب دیده از جنگ صندوق حمایتی دارند ، ایران نیز صندوقی در کلان کشوری ایجاد کند تا مشکلات این قشر هدفمند و ریشه ای حل شود.
وی عنوان کرد: مستمری ها باید به سمت بیمه های کارآمد سوق یابد و از سوی دیگر حمایت های استغال و استقلال مالی از معلول بشود و به گونه ای عمل کنیم که در سال های آتی افسوس نخوریم.

*** رفع مشکلات جسمی، روحی و اجتماعی معلولان نیازمند راهبردی دلسوزانه است
مدیرعامل انجمن نابینایان و کم بینایان استان مرکزی نیزرفع مشکلات جسمی، روحی و اجتماعی معلولان را نیازمند راهبردی دلسوزانه دانست و گفت: موسسه نابینایان از سال ۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال ۹۱ از داشتن مکان بی بهره بود که با همکاری مدیرکل بهزیستی استان مشکل مکان حل شده است.
ابوالفضل مولایی با بیان اینکه انجمن نابینایان با فعالیت های مستمر و پیگری درون بخشی برای ۶۰۰ معلول پرونده تشکیل داده، اظهار کرد: این انجمن کوشیده برای کمک به کاهش مشکلات این افراد ارتباط علمی با مراکز پژوهشی و دانشگاهی استان برقرار کند و در این زمینه هشت پایان نامه دانشجویی در زمینه روانشناسی بالینی و تربیت بدنی تهیه شده است.
وی افزود: در حالی که ۶۰ تا ۷۰ درصد اطلاعات ذهنی هر فرد از راه چشم تامین می شود در زمینه حرفه آموزی و اشتغال معلولان نابینا و کم بینا همکاری خوبی با مراکز فنی و حرفه ای انجام شده و تمامی این جامعه هدف موفق به کسب یک مدرک مهارتی شده اند.
وی با بیان اینکه افراد دارای مدرک فنی و حرفه ای توانسته اند تسهیلات دریافت کنند، گفت: معلولان این موسسه تسهیلاتی را که در قالب مهارت آموزی فنی و حرفه ای دریافت کرده اند با به کارگیری درست صرف توسعه مهارتی و فعالیت اجتماعی کرده اند.
مدیرعامل انجمن نابینایان و کم بینایان استان مرکزی گفت: استفاده از سایر حس های خدادادی و پذیرش نقص عضو نیاز به فرهنگ سازی توسط رسانه ها، جراید و صدا و سیما دارد تا با انتشار و بازتاب فعالیت های اجتماعی، حس ترحم را در باورها و دیدگاه اذهان آحاد مردم بزداید.
مولایی اظهار کرد: معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرند.
وی خواستار تضمین امکان مشارکت معلولان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شد و گفت: تهیه وسایل کمک ارتباطی ناشنوایان، منابع و مطالب علمی به خط بریل یا نوارهای صوتی برای معلولانی که دچار اختلالات بینایی هستند، ضروری است.

*** فرصت سازی برابر برای معلولان بهترین خدمت به این قشراست
عضو هیات مدیره جامعه معلولان استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: فرصت سازی برابر برای معلولان بهترین خدمت به این قشر است.
سیمین قاسمی افزود: معلولان نیاز به ترحم ندارند و اگر ظرفیت های قانونی برای آنان بارور شود و این قشر بتوانند خود را باور کنند ، بهبود رفاه و معیشت آنان توسط خودشان رقم می خورد.
وی عنوان کرد: آموزش های فنی و حرفه ای رایگان به معلولان بهترین خدمت به آنان است چرا که به جای گرفتن ماهی؛ ماهی گیری می اموزند و آرزوی ما معلولان این است که کارگاه اشتغال در سایه حمایت مسئولان شکل بگیرد و این قشر بتوانند با فرصت های ایجاد شده استقلال داشته باشند.
قاسمی عنوان کرد: چرا هنوز برخی مسئولان سه درصد اشتغال را برای این قشر جدی نگرفته اند، باید نظارت ها در این حوزه جدی تر شود.
وی عنوان کرد: در دو سال اخیر اقدامات موثری در مناسب سازی انجام شده اما نگاه باید در این بخش تخصصی باشد و صرفا انجام فیزیکی این اقدامات لازم نیست بلکه کمیته مناسب سازی باید در استانداری ها و فرمانداری ها شکل گیرد .
مشاور در امور جامعه معلولین استان مرکزی بیان کرد: اجتماع باید توانایی معلول را باور کند و ترحم و برنامه های کور و مقطعی دوای درد و مشکلات معلولان نیست بلکه فرهنگ سازی برای پذیرش معلول به عنوان یک شهروند و اجرای قوانین برای امکاناتی که او برای هر کاری به کسی نیازی نداشته باشد و بتواند فعالیت هایش را مثل افراد عادی انجام دهد ، خواست این قشر است.
سیمین قاسمی که خود یک معلول با شدت بالا است ، توضیح داد: مادامی که فعالیت های روزمره کاری و علمی دارم به هیچ وجه به معلولیت نمی اندیشم و مشکلاتم از آنجا آغاز می شود که با موانع معماری، مشکلات بیمه و سایر موضوعاتی که به خاطر سهل انگاری در اجرای قانون رخ می نمایاند، مواجه می شوم.
وی عنوان کرد: باید به گونه ای جامعه به تکالیف قانونی خود در قبال معلولان عمل کند که معلول در سایه توجه غیراحساسی و هدفمند به زندگی عادی برگردد .
وی عنوان کرد: می خواهم از تریبون این میزگرد از استاندار مرکزی بخواهم از ۱۲ آذر ماه امسال که به عنوان روز جهانی معلولان نام دارد حرکتی جدی را آغاز کند و با بخشنامه ای به ادارات بخواهد قوانین مربوط به معلولان اجرایی شود و با نظارت های مستمر در ۱۲ آذرماه سال آتی ما شاهد حرکت رو به جلو در زدودن مشکلات معلولان باشیم.
کارشناس بهزیستی استان مرکزی عنوان کرد: مسایل زمین مانده معلولان باید به مدد مردان دولت و در سایه قانون عملی شود و باید سرپنجه تدبیر و اراده را برای تحقق مطالبات به حق این قشر به کار بگیریم .
وی خاطرنشان کرد: به کارگماری مدیران دردآشنا است که می تواند مشکلات معلولان را سامان دهد که به حق درحال حاضر به مدد دولت تدبیر و امید این مهم در بهزیستی استان عملی شده است.
قاسمی افزود: برای ایجاد باور عمومی لازم است معلولان به صورت خودجوش حرکت هایی را آغاز کنند، هرچند حرکت ها و فعالیت هایی شروع شده ولی با توجه به گستردگی مشکلات کافی نیست.
وی اظهار کرد: ما پذیرفته ام که معلولیت جزئی از وجودمان است و مشکلی نیست که با اراده و توکل به خداوند از مسیر سنگلاخی معلولان برداشته نشود.
قاسمی گفت: بهزیستی با وجود حجم فعالیت و محدودیت اعتبارات به تنهایی نمی تواند پاسخگوی مراجعان متعدد باشد و لازمه موفقیت این است که همه دستگاهها همکاری کنند و حمایت مجموعه دوایر و نهادهای دولتی است از بهزیستی ضرروی است.
وی اظهار کرد: معلولان نیاز به انرژی مثبت و باور به توانایی خود دارند تا به خاطر داشتن نقص در فیزیولوژی بدن در مقابل سدهای متعدد خم نشوند و با گذر از موانع به موفقیت های بزرگ امیدوار باشند.
قاسمی گفت: فاصله یک انسان سالم با معلولیت یک لحظه است و هر انسانی با وجود حوادث و بروز انواع بیماریها می تواند به آمار معلولان اضافه شود.
وی، اجرای ضعیف قانون حمایت از معلولان را یکی از مشکلات آنان برشمرد و اظهار کرد: نوک پیکان کمک به جامعه معلولان دستگاه و دوایر دولتی است ولی این مجموعه برای کمک محدودیت اعتبار دارد و نمی تواند نیازهای معلولان را تامین و همه را راضی نگه دارد.
وی اظهار کرد: ما باید با همکاری سازمانهای مردم نهاد که به صورت خودجوش بر تصمیمات کلان کشور اثربخشی دارند فعالیت تشکل های مردمی را در راستای رفع مشکلات معلولان عملیاتی کنیم.
وی افزود: مناسب سازی و مبلمان شهری اراک سنتی است و در بیشتر معابر امکان تردد معلولان فراهم نیست و نیازمند اعتبار مناسب برای تغییر در اصلاح هندسی معابر وجود دارد.
قاسمی گفت: معلولان نیازمند حمایت جدی و سریع مسئولان متولی هستند تا در کنار مدیریت شایسته آنان؛ مشکلات ریز و درشت فرا روی این افراد هرچند به شکل کامل حل شدنی نیست حداقل کاهش پیدا کند.
وی افزود: به نظر من معلولان ما خصوصا نخبگان و تحصیل کرده های آنان، خیلی ظرفیت کارهای ابتکاری دارند و اگر فرصت لازم را به دست آورند، برای جامعه مفید واقع می شوند.
قاسمی توضیح داد: طبق قانو،ن صدا و سیما باید هفته ای دو ساعت برنامه به صورت رایگان برای معلولان اجرا کند و مسئولان این رسانه در استان باید در قبال اجرایی نشدن این قانون پاسخگو باشند.

*** مسئولیت پذیری اجتماعی راهکار حل مشکلات معلولان
دبیر خبر ایرنا در استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: آگاهی در خصوص پیشگیری از معلولیت ها و احترام به حقوق معلولان در سال های اخیر به مدد رسانه ها وضعیت بهتری یافته اما تا شرایط ایده آل راه زیادی است .
مژگان حیدری افزود: دهه گذشته نگاه حاکم بر جامعه برای معلولان ترحم آمیز و حمایتی بود اما امروز گامی به جلو برداشته شده و خود معلولان خواستار اجرای قانون و پیگیر مطالباتشان هستند و این بهترین ظرفیت برای شتاب گیری حل مشکلات این قشر است.
وی اظهار کرد: شاید یکی از تکالیف مهم رسانه در برهه کنونی این باشد که خیران ، صاحبان تولید و سرمایه را متوجه مسائل کلان معلولان کند و با سوق دادن حمایت مادی و معنوی آنها در ایجاد و تقویت زیرساخت های رفاهی و معیشتی، اشتغال و سایر نیازهای معلولان رسالت خود را در قبال این قشر تکمیل کند.
وی اظهار کرد: ارتقاء مسولیت اجتماعی تمامی بخش ها در قبال معلولان کلید گشاینده درهای بسته مشکلات است و رسانه می تواند با هدایتگری موثر افکار عمومی گفتمان حمایتگری واقعی از معلول و توانمندسازی ان را در جامعه نهادینه کند.
دبیر خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مرکزی گفت: در سالهای گذشته دغدغه معلولان مستمری و امرار معاش روزانه بود اما با تغییر نگاه این دسته مشکلات کمرنگ شده و شکل دغدغه های معلولان تغییر پیدا کرده است.
حیدری افزود: خواسته معلولان در سالهای گذشته منحصر به سریال تکراری مشکلات و فقدان حمایت های مسئولان بود اما با رویکرد جدید و باور توانمندی، خواسته خود را با اشراف به قوانین و وضع موجود مطالبه می کنند و از مسئولان توضیح می خواهند.
وی گفت: برخی دیدگاه های اشتباه معلولان را به عنوان قشری قابل ترحم، فاقد توانمندی و موجوداتی مصرفی و سربار تلقی می کند و بهزیستی را تنها سازمان متولی حل مشکلات آنان می داند و وجود چنین نگرش های منفی حتی باعث آن می شود که تلاش و همت بلند این افراد در عرصه های مختلف اجتماعی جامعه نادیده انگاشته شود.
حیدری با بیان اینکه، داشتن روحیه مطالبه گری جامعه را زنده و به رشد و توسعه در بسترهای مختلف رهنمون می سازد، اظهار کرد: جامعه معلولان برای دست یافتن به خواسته خود نیازمند تریبون است و ایرنا به عنوان رسانه مادر آمادگی دارد مشکلات، توانمندیها، نیازها و اشتغال آفرینی آنان را در قالب گزارش خبری و تصویری منتشر کند.
بهزیستی استان مرکزی ۶۵ هزار توانجو را به طور مستمر و غیرمستمر تحت پوشش خدمات حمایتی خود دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.