جواب منفی اراکیان به لیست ها و ائتلاف های مجازی و فصلی انتخابات

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از وقایع استان ، تحلیل‌ها پیرامون نتایج انتخابات و اینکه چه گروهی موفق شده است اقبال عمومی را نصیب خود سازد این روز‌ها در رسانه‌های جمعی بسیار مورد توجه است. اما برجستگی تحلیل نتایج این دوره از انتخابات هنگامی رنگ روشنی به خود می‌گیرد که به تحلیل عملکرد و حصول نتایج سایر گروه‌ها بپردازیم.
چنانچه به چند ماه پیش از انتخابات بر گردیم مولفه اصلی در گستره فعالیت‌های انتخاباتی گروه‌های سیاسی را می‌توان شاخصه میزان تشکل‌بندی ساختاری آن‌ها ذکر کرد. نتایج اینگونه فعالیت‌ها نهایتا به تهیه لیست‌های انتخاباتی و گزینش کاندیداهای مورد نظر منتهی شد.
ارائه لیست های انتخاباتی برای انتخابات همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار است به نحوی که مردم پیش از رأی دادن می توانند برآوردی از توان افراد و برنامه های آنان داشته و انسجام گروهی آنان را محک بزنند. اما ارائه لیستهای انتخاباتی بخصوص در انتخابات شوراها باید همراه با انتصاب و وابستگی به یک جریان اصیل سیاسی و اجتماعی و یا احزاب باشد متاسفأنه به غیر از انتخابات این دوره تاکنون شاهد چنین ارائه لیست و انسجام حزبی و سیاسی در استان نبوده ایم تا جایی که در این دوره که چهارمین تجربه برای رأی دادن مردم محسوب می شود لیستها و ائتلافهای سیاسی که اعلام موجودیت کرده اند تنها منتسب به افراد هستند و وابستگی سیاسی، حزبی، و حتی صنفی خاصی ندارند و برای مردم نیز نوعی حرکت تازه و جدید به چشم میآمد.
علی رغم همه تجربیاتی که کاندیداها و فعالان سیاسی در ارائه لیستهای انتخاباتی در دوره های قبلی انتخابات داشته اند اما همچنان اینگونه رای دادن در اراک یک تجربه و حرکت جدید محسوب می شد و دیدم در انتخابات پیش رو مردم استان مرکزی و شهر اراک رغبتی به رای دادن به صورت لیستی نشان نمی دهند و همچنان مانند دوره های گذشته براساس همان معیارهای نسبی خودشان رای دادند.
در نشریه شماره قبل از برگزاری انتخابات، هفته نامه وقایع استان پیش‌بینی نمود که هیچ لیستی در اراک رأی نمی آورد چرا که مردم درباره تک تک افراد تحقیق و پرس‌وجو خواهند کرد.
جامعه نیاز به گفتمان پاسخگو به نیازهای استان دارد، در برخی مقاطع برخی‌ها با سر دادن شعار هایی سر کار آمدند که مطلوب شهروندان نبود. این که کسی بتواند در رای مردم دخالت کند، متصور و امکانپذیر نیست و هر کس چنین قصدی داشته باشد تیرش به سنگ خواهد خورد و این در انتخابات این دوره ثابت شد.
بحث مهم تر شرکت برخی از کاندیداها در چندین ائتلاف مختلف بود. این موضوع در صورتی که جنبه حمایتی داشت باشد هیچ مشکلی ندارد، اما گاهی افراد در ۵ یا ۶ ائتلاف شرکت نموده بودند که با این کار هم خود سرگردان شدند و هم مردم را در انتخاب سر درگم نمودند.
همچنین دیده شد در یک ائتلاف، لیست ۱۵ نفره بسته شده! که این قضیه خود جای سؤال دارد. منطقی نیست که جایی برای ورود افراد از همه گروه ها با تفکرات مختلف گذاشته نشود. مسلماً شورایی پویا و موفق خواهد بود که تضارب آراء در آن وجود داشته باشد.
همانگونه که انتظار می رفت مردم شریف شهر اراک، تا روز رأی گیری با دقت و بررسی همه جانبه، فاکتورهای اساسی در انتخاب نماینده خود را مدنظر قرار دادند و انتخاب فردی نمودند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.