حاشیه ای بر اولین ملاقات مردمی استاندار دولت اعتدال دراستان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، در این ملاقات مردمی موضوعات مختلفی نظیر درخواست تسهیلات بانکی برای امور اقتصادی، صنعتی و گردشگری، درخواست افزایش سهم اب برای فعالیت کشاورزی، پیگیری مسکن مهر ورزشکاران معلول، تقاضای ایجادسالن چند منظوره ورزشی و مشکلات معیشتی و رفاهی مطرح شد.
یکی از موضوعات شاخص در این ملاقات مردمی شکایات به دلیل تضییع حقوق درپروژه های عمرانی شهری و راهسازی بود که از سالهای قبل بلاتکلیف مانده بود.
استاندار استان مرکزی با تاکید بر بررسی دقیق مشکلات شاکیان خواستار دقت بیشتر مسوولان درانجام تکالیف محوله شد و گفت: رفتار عادلانه همراه با رضایتمندی عمومی از برنامه ها ، سیاستهای دولت یازدهم است و هنر دولتمردان یازدهم این است که گفتمان اعتدال را در جامعه نهادینه کند و بذر امیدواری و همگرایی را در دل مردم بارور کنند.
محمد حسین مقیمی اضافه کرد: مدیران دولت یازدهم باید در سایه تجارب پیشینیان و ابتکار عمل به خدمت رسانی صادقانه سرعت بخشند و فضای استان را به عرصه ای برای رفابت تولید و سرمایه گذاری و اشتغالزایی تبدیل کنند.
یکی از موضوعات برجسته در درخواست های مردمی این ملاقات بر مدیریت منابع آبی استوار بود که درقالب درخواست برای ایجاد چاه های کشاورزی و تخصیص آب بیشتر برای فعالیت طیور مطرح شد.
استاندار استان مرکزی گفت: موضوع آب یکی از مباحث استراتژی و مهم است و با توجه به خشکسالی های اخیر و افت سفره های آب زیرزمینی مدیریت این حوزه در تخصیص و اولویت واگذاری آن اهمیت خاص دارد.
مقیمی افزود: در حوزه مجوز چاه های کشاورزی ملاک عمل قانون است و مدیران باید با بهینه کردن مصرف آب و استفاده از روش های آبیاری نوین و الگوهای کشت به جای محجوزهای بی ضابطه در این عرصه وارد شوند.
وی تاکید کرد: کشاورزی یکی از بخش های محوری و پایه در تامین غذا است و وزن و شان آن باید با برنامه های کارآمد و مبتی بر پژوهش و دانایی دنبال شود.
از دیگر موضوعاتی که در این ملاقات مردمی خودنمایی می کرد برخی از تصمیمات دستگاهها بود که در چرخه صدور مجوزهای صنعتی و کشاورزی با ناهماهنگی و مغایرت قانونی همراه بود و بهره بردار را با مشکلاتی مواجه می کرد که در این راستا نیز استاندار استان مرکزی خواستار جامع نگری مدیران به مسایل و پرهیز از وظایف جزیره ای شد.
یکی دیگر از درخواست های مطرح شده در این ملاقات مردمی مربوط به مساعدت مسئولان در بهبود خدمات جانبی مجتمع های گردشگری و رفاهی بود.
استاندار استان مرکزی در این خصوص گفت: مجموعه های تفریحی و رفاهی و خدمات بین راهی در استان مرکزی ضعیف است و می طلبد در برنامه مشخص با بسیج امکانات و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی خدماتی در شان مردم ایجاد شود.
مقیمی بیان کرد: سرمایه گذاران این حوزه بازوهای دولت در خدمات رسانی به مردم هستند و باید با تقویت این بخش ها بستر نشاط و عزتمندی مردم تقویت شود.
نخستین ملاقات مردمی استاندار دولت اعتدال در استان مرکزی بیش از سه ساعت به طول انجامید و شیوه برخورد با مشکلات بگونه ای بود که راهکارهای عملیاتی و نظارتی برای رفع آن نیز ارائه شد.
به گفته کارشناسان و دست اندر کاران امور اطلاع رسانی ،اینگونه نشست ها فرصتی مغتنم است تا مشکلات لاینحل مردم مطرح شود و مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.
از طرفی جمع بندی و تحلیل محتوای مطالب مطرح شده در این ملاقاتها می تواند در آسیب شناسی نظام اداری نقشی مهم و سازنده داشته باشد زیرا بسیاری از مشکلات مردم ناشی از آسیبهای و نواقص موجود در نظام اداری ، دیوانسالاری و درمواردی ضعف مدیریت در دستگاهها اجرایی است .
این ملاقات ها از نگاه دیگر موقعیتی ویژه برای ارزیابی و محک کار مدیران و بدنه اجرایی استان مرکزی نیز محسوب می شود.
استمرار این نشست ها علاوه بر اینکه پلی مطمئن بین مردم و مسوولان اجرایی است می تواند در احصا و برجسته سازی مشکلات کلان مردمی الگوسازی کند و منشا صدور مقررات و راهکارهای گره گشا از سوی مدیران ارشد استانی در این معضلات باشد.
اطلاع بموقع از برخی انحرافات احتمالی اجرایی در دوایر دولتی و بهره گیری از پیشنهادات سازنده مردم از دیگر مزایای این نشست ها است.
ایجاد هماهنگی بین دستگاهها ،افزایش همکاریهای درون بخشی ،سرعت در تصمیم گیری و در مجموع شناساسی مهمترین چالشها،آسیبها ، انحرافا ت اداری از جمله مواردی است که در سایه ملاقاتهای مردمی مدیریت عالی استان محقق می شود و به افزایش رضایت مندی جامعه کمک می کند.
استاندار استان مرکزی در بدو فعالیت خود در نخستین نشست شورای اداری استان اعلام کرد که ملاقات های مردمی باید بخشی از برنامه های هفتگی مدیران دستگاه های اجرایی باشد و مجموعه مدیران ارشد استانی نیز از این پس با استفاده از ظرفیت های ریش سفیدی محله ها و با شرکت در نمازهای جماعت مساجد پای درد و دل مردم حاضر شوند.
گرچه این اقدام گامی مهم در شناسایی و حل مشکلات مردم محسوب می شود اما بسیاری از کارشناسان و مردم معتقدند به موازات این اقدام ،بحث تکریم ارباب رجوع باید جدی گرفته شود واز حالت شعاری خارج گردد .
بی تردید نصب آب سرد کن ، خط کشی با تعبیه چند صندلی به معنای تکریم ارباب رجوع نیست بلکه
تلاش برای حل مشکلات مردم و رضایت مندی آنان به عنوان ملاک جدی کارامدی مدیران باید مدنظر قرار گیرد و نظرسنجیهای مداومی در این زمینه انجام گیرد.
از طرفی،ضرورت افزایش اگاهیهای عموم مردم نسبت به حقوق شهروندی از مواردی است که به رفع مشکلات جامعه کمک کرده و از گرفتار شدن افراد در پیچ و خمهای اداری جلوگیری می کند .
در این زمینه بهره وری از قابلیتهای رسانه ها و مطبوعات به عنوان حلقه ارتباط بین مردم و مسئولان
تاثیری بسزا خواهد داشت که تحقق این امر نیاز مند برنامه ریزی و همکاری دو سویه است .

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.