استان مرکزی؛ بهشت مفاخر

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، به روایت دکتر حداد عادل و تحقیقات وی بیشترین مفاخر کشور در بخش های مختلف دین، انقلاب، علم، فرهنگ و هنر، و اقتصاد در دو سده اخیر از استان مرکزی بودند و به تناوب در شهرهای مختلف این استان زاده شده پرورش یافته و مسیر خدمت به کشور را پیمودند و البته این تنها بخشی از تاریخ بزرگان استان مرکزی است.

دایره بزرگان استان مرکزی از دوران اولیه تاریخ اسلام تا همین سالها را تشکیل می دهد از شیخ طبرسی تا نظامی گنجوی، فقها براداران نراقی، تا امام خمینی و امیر کبیر و دکتر حسابی ها و شهید محلاتی ها در دایره بزرگان استان مرکزی می گنجیند و به گفته حسین سبحانی یکی از پژوهشگران کشور، تعداد بزرگان و مفاخر استان مرکزی به بیش از شش هزار نفر می رسد که برخی آنان دارای شناسنامه شدند و مابقی د این مسی قرار دارند.

اما برخی از این مفاخر در استان مرکزی دارای آثاری هستند که در این روزهای تعطیل مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

خانه امام خمینی در خمین، نگین خانه های مفاخر استان مرکزی

خانه امام خمینی رهبرکبیر انقلاب اسلامی در خمین که زادگاه آن مرد بزرگ نیز در آن قرار دارد یکی از جاذبه های بی بدیل استان مرکزی است که سالانه هزاران نفر به عشق امام خمینی، انقلاب اسلامی و علاقمند به مفاخر و آثار آنان از آن بازدید می کنند.

خانه روح الله بزرگ در خمین از جمله مکان هایی است که دارای گردشگر خارجی است و بازدیدکنندگانی از کشورهای مختلف برای دیدن آن راهی خمین می شوند.

روزانه دو هزار نفر از خانه بازدید می کنند

این خانه که جزو بناهای دوران قاجار است و همچنان پابرجاست در ایام تعطیلات عید، روزانه دو هزار نفر از آن بازدید می کنند.

امام خمینی ۳۰ شهریور ۱۲۸۱ شمسی ، در شهرستان خمین به دنیا آمد و تا ۱۶سالگی در این خانه زندگی کرد و سپس برای ادامه تحصیل به اراک و قم رفت. این خانه که بیش از چهار هزار منرمربع زیربنا دارد یک بار مرمت شده و اکنون یکی از قطب های گردشگری استان است.

خانه امیرکبیر در روستای هزاوه، خانه ای که رنگ و بوی بزرگ مرد تاریخ را می دهد

امیرکبیر یکی از شخصیت های بی نظیر ایران است که تولد یافته روستای هزاوه اراک است. خانه وی هم اینک در روستای هزاوه پابرجاست که با کمی مرمت و توجه به خانه می تواند به قطب گردشگری اراک تبدیل شود.

هزاوه در گذشته یکی از روستاهای کهن دیار فراهان بوده و دارای آب و هوایی خوش و روستایی آباد است که هر ساله هزاران گردشگر برای دیدن روستا،امامزاده روستا (که بر اساس اسناد جده بزرگ رهبر کبیر انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای است) و خانه تاریخی امیرکبیر راهی روستا می شوند.

این خانه گرچه مرمت نشده است اما جایی است که رنگ و بوی بزرگ مرد تاریخ سیاست و افتصاد را می دهد مردی که با شجاعت در دوران چهار ساله خود بیشترین خدمات را نثار کشور کرد و نامی جهانی یافت.

هزاوه در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری شمال اراک قرار دارد.

خانه دو پدر علم ایران در روستایی زیبا

خانه های استان مرکزی با بزرگان پیوند خورده است در شهر آشتیان روستای خوش آب و هوای گرکان نیز خانه ای است به فراخی و زیبایی که محل رفت و آمد دو پدر علم در کشور بوده است.

خانه ای که زادگاه دکتر محمد قریب پدر طب اطفال ایران و محل رفت و آمد دکتر عبدالکریم قریب پدر علم زمین شناسی ایران.

دکتر قریب – پدرطب اطفال ایران

این خانه در آشتیان و در پنج کیلومتری گرکان قرار دارد و بازمانده ای کم نظیر از دوره قاجار است که به دلیل اهمیت و ارزش آن در معماری بومی و قاجاری در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه فاضلین نراقی در نراق، شهر تاریخی ایران

خانه فاضلین نراقی دو برادر فقیه قرون سه و چهارم هجری است که خوشبختانه در بافت تاریخی نراق همچنان پابرجاست و در کنار سایر دیدنی ها و .عماری دست نخوده و بافت تاریخی نراق سالانه هزاران نفر از آن بازدید می کنند که تعطیلات نوروز یکی از زمان هیا پرطرفدار برای دیدن این آثار است.

بنای خانه دارای بیش از ۲۹۰سال قدمت است و محل تولد مرحوم ملا مهدی و مرحوم ملا احمد و محل وفات مرحوم ملا احمد نراقی در سال ۱۲۴۵ ه . ق است.

محمود مرادی شهردار نراق در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه، سال ساخت بنا بر اساس کتیبه موجود در آن به سال   ۱۱۳۹ هجری قمری است افزود: این ساختمان تماما  از خشت و گل می باشدو دارای بخش های مختلفی از قبیل اندرونی ، بیرونی ، مطبخ ، بالا خانه ، طاقدیس  محل نگهداری چارپایان (اسطبل) است که پس از ماهها مرمت شده و آماده بازدید علاقمندان است.

“تاد” روستایی در تفرش و محل تولد شاعر نامی نظامی گنجوی

در تفرش به روستایی برمی خوریم که ” تاد” نام دارد و محل تولد شاعر نامی ایران زمین نظامی گنجوی است.

این خانه با پیگیری و تلاش های سازمان استان مرکزی به شماره ۲۵ هزار در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسیده است و دیدن خانه در روستایی زیبا و آباد با وجود تخریب هایی که در خانه صورت گرفته و نیاز به مرمت دارد خود حدیثی مفصل از ورق زدن ادبیات فاخر این کشور است.

این روستا به استناد به دو بیت شعر منسوب به نظامی این شاعر بلند آوازه منتسب شده، دو بیتی که در کتاب خلاصه الاشعار تقی الدین اوحدی نیز آمده است که می گوید: به تفرش دهی هست “تا” نام او ، نظامی از آنجا شده نامجو.

بزرگان استان مرکزی فراوانند و به یقین آثاری بیش از این از آنان در استان مرکزی وجود دارد که با تلاش مسئولین می تواند کشف و به مردم شناسانده شود اما همین تعداد خانه نیز خود گواهی است بر فرهنگ مندی مردمان خطه مرکزی ایران و فرصتی برای بیشتر دانستن از ایران در باستانی ترین تعطیلات و نوروز.

….

شکوفه راستین

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.