وقتی که مدیر رنگ عوض می کند

میرزا علی اصغرخان اتابک با سه پادشاه قاجار در قبل و بعد از انقلاب مشروطه کار کرد و در نزد هر سه پادشاه صدر اعظم بود!
وقتی که ناصرالدین شاه در حرم حضرت عبدالعظیم ترور شد، جنازه اش را با نمایش اینکه هنوز زنده است توی درشکه گذاشت و به کاخ سلطنتی آورد و اولین کاری که کرد برای مظفرالدین شاه که سال ها منتظر تاج و تخت بود شعر زیر را ارسال کرد:
چرا خون نگریم؟ چرا خوش نخندم؟ که دریا فرو رفت و گوهر برآمد!*
حالا که در حماسه ۲۴ خرداد دکتر روحانی روی کار آمد و دوران هشت ساله ی احمدی نژاد به پایان رسید، رنگ عوض کردن مدیران برای ما کاملا ملموس است!
این رنگ عوض کردن که مخصوص این زمانه نبوده و از قدیم الایام در بین ما ایرانی ها رواج داشته باعث شده که یکی از مدیران، روز پس از انتخابات با پیراهنی به رنگ بنفش به سرکار بیاید که در جلسه نیز مورد نقد همکارانش قرار گرفته است.
نکته جالب توجه هم اینکه وی علاوه بر رنگ لباس از نظر منش سیاسی هم رنگ خود را به رنگ کاندیدای پیروز درآورده و خود را اعتدال گرا می خواند.
وی که ظاهرا در مناظره های انتخاباتی جمله «من سرهنگ نیستم» را نشنیده؛ در آرزوی حفظ سمت خود در این استان است.
دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب مردم در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار روشندلی که درباره ی درو کردن مدیران دولت گذشته از وی سوال کرد؛ پاسخ داد: «من گفتم کلید دارم، داس ندارم… اما اگر کسی اتوبوسی و بدون بلیت آمده باشد، خودش آمده است»!
اما سوالاتی که در ذهن این حقیر پیش آمده اینکه؛ مدیرانی که اتوبوسی آمده اند؛ آیا اتوبوسی هم خواهند رفت؟ آیا بلیط برگشت دارند؟ آیا با عوض کردن رنگ خود، از سوار شدن به اتوبوس برگشت طفره می روند؟
اما مدیران رنگارنگ بدانند که با عوض کردن رنگ نمی توانند بمانند و بر اتوبوس برگشت سوار نشوند؛ چرا که به خاطر عملکرد ضعیفشان از چندی پیش بلیطشان رزرو شده است!
امیدواریم که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و ورود نیروهای تخصصی، کارآمد، با تجربه و با برنامه ریزی صحیح و به دور از حاشیه های سیاسی به اهداف بلند مدت چشم انداز ۲۰ ساله نظام دست یابیم.
* (برگرفته از کتاب جامعه شناسی خودمانی نوشته حسن نراقی).

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. به نقل از بهار نیوز :
    ….
    امروز اما زمانه دیگر شده است و گاه اعتدال آمده است. حالا دیگر اصولگرایی بد است و اخ! راستی که چه خدمات بزرگی هاشمی رفسنجانی داشته است و ما یادمان نبود! خدا چه کند دولت احمدی‌نژاد را که باعث شده بود موضوع به این مهمی فراموشمان شود. آری امروز هوا، هوای اعتدال است و همه می‌شوند معتدل و پیرو خط هاشمی. حالا دیگر تکنوکرات بودن که در دولت اصولگرا فحش سیاسی بود تبدیل به ارزش می‌شود. دوباره یقه سفیدها برمی‌گردند. پیراهن‌های یقه آخوندی تعویض و ریش‌های بلند و نامرتب کوتاه و آنکارد می‌شود!

    لابد برای اینکه همه بدانند چقدر روشنفکریم و تکنوکرات، می‌شویم منتقد حکومت دینی و مباحث دینی و اسلامی و تازه پایش که بیفتد به آسیب شناسی همه چیز و همه کس می‌پردازیم و به هیچ چیز رحم نمیکنیم و می‌شویم نسبی گرای اخلاقی….. و قس الی هذا… لابد می‌پرسید چرا؟ دلیل این همه تلوِن و رنگ عوض کردن چیست؟ دلیل این همه افراط و تفریط چیست؟ لامصب همه‌اش تقصیر این احساس تکلیف و شیفتگی خدمت (و استغفرالله نفرمایید منیت و شهوت قدرت و ثروت) است که باعث می‌شود ما هر لحظه و هر آن به اقتضای موقعیت به رنگی درآییم و جامه ای دیگر بپوشیم و نغمه ای دیگر بسراییم و به هرعملی مبادرت ورزیم تا به این پست‌ها و مناصب بی ارزش دنیوی برسیم. شاید درست گفته اند که مهمترین آسیب جامعه و حکومت دینی، ریا و دورویی و سالوسی است.خب باید بقول دیپلمات‌ها این تهدید را تبدیل به فرصت کرد…

    همیشه همینطور بوده است که منافقان و چاپلوسان و پاچه خواران و نان به نرخ روزخورها همواره برده اند و بر صدر نشسته اند و شاهد مقام و قدرت را در آغوش کشیده اند. آری همیشه این اصولگرایان و اصلاح طلبان واقعی که در حقیقت یکی هستند و احمقانه ژست صداقت میگیرند و صریحا اعلام مواضع میفرمایند در بزنگاه‌های تاریخی قافیه را باخته‌اند و در کنج عزلت قربانی فرصت طلبی ما نان به نرخ روزخورها شده اند. لابد می‌فرمایید آخرش که چه؟ زمستان می‌گذرد و روسیاهی می‌ماند به… بلی ما نان به نرخ روزها می‌دانیم و چقدر هم خوب می‌دانیم که همه چیز می‌گذرد و تمام می‌شود، اما بازهم خیالی نیست و جای نگرانی وجود ندارد زیرا به یقین آن وقت هم (یعنی پس از سپری شدن زمستان) فکری به حال ظاهرمان و تفکراتمان نموده و مطابق سلیقه قدرت روز به سامانش می‌کنیم… شما زیاده خود را ناراحت نفرمایید…!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.