پدیده ریزگردها به شدت برای سلامت زیانباراست

به گزارش مرکزی دیلی، دکتر سید ˈمحمد جمالیانˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شرایط اضطرار هوا در دراز مدت طیف وسیعی از بیماری های ریوی، قلبی و عروقی، آسیب به سیستم عصبی ، مخاطرات پوستی و چشم ، بروز سرطان ها و مرگ زودرس را در پی دارد.

وی با بیان اینکه امروز وضعیت هوای اراک در شرایط اضطرار قرار دارد، اضافه کرد:این شرایط بیانگر وضعیت حاد آلودگی و وجود ریزگردها تا چندین برابر حد مجاز است.

وی توضیح داد: ذرات آلاینده و ترکیبات سمی منتشره در هوا از طریق تنفس ، بلع یا پوست جذب بدن شده و از طریق جریان خون به مغز می رسد و سبب بروز التهاب های بیماری‎زا می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: بررسی‏های علمی موجود بیانگر رابطه مستقیم آلاینده های ترافیکی هوا با افزایش ناتوانی هایی ذهنی و آلزایمر است.

دکتر جمالیان عنوان کرد: سرب به عنوان یکی از فاکتورهای مهم آلایندگی هوا از سوخت خودرو و فعالیت های صنعتی حاصل می شود که مهمترین عارضه مسمومیت با این ماده آسیب به سیستم عصبی و کاهش توانایی ذهنی است.

وی یادآور شد: منوکسید کربن به عنوان یکی از گازهای سمی و مهم در ترکیب آلاینده های هوا عوارضی چون سردرد، کاهش هوشیاری، مشکلات دایمی سیستم اعصاب مرکزی و در صورت غلظت بسیار بالا حتی مرگ را همراه دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک مهمترین آلاینده موجود در هوای اراک را ریزگرد عنوان کرد و گفت: استنشاق ذرات معلق در دراز مدت، ته نشینی این آلاینده در ریه ها را به دنبال دارد و حساسیت های تنفسی مزمن و آسم پیامد خطرآفرین آن است.

دکتر جمالیان یادآور شد: تماس مستمر با ذرات معلق با قطر ۱۰ میکرون ریه را برای عفونت های حاد تنفسی و انواع سرطان ها مستعد می کند.

وی، ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون را بسیار خطرناک دانست و گفت: آثار زیانبار این ریزگرد چند برابر از ریزگردهای معمولی بیشتر است.

وی عنوان کرد: آثار مخرب ریزگردها بر دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی افراد مسن و کودکان بیش از دیگران است و توصیه می شود این افراد در شرایط حاد آلودگی به هیچ عنوان در فضاهای باز شهری حضور پیدا نکنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: استنشاق ذرات ریز میکروسکپی در روزهای آلوده برای کسانی که سیستم تنفسی حساسی دارند می تواند سبب خس خس و تنگی نفس شده و با بروز اختلال اکسیژن رسانی به سلول ها، فرد را مجبور به بستری شدن در مراکز درمانی کند.

دکتر جمالیان اضافه کرد: ازن از ترکیب گازهای هیدروکربنه با دی اکسید نیتروژن در نور خورشید ساخته می‏شود و یکی از آلاینده‏های هواست که در سیستم تنفسی و مسیرهای هوایی تغییرات خطرناکی ایجاد می کند و سبب کاهش ظرفیت ریه، سرفه، درد، خس خس سینه و افزایش احتمال بروز آلرژی و آسم به ویژه در کودکان می‏شود.

وی تصریح کرد: تنفس در هوایی که آغشته به آلاینده دی اکسید گوگرد است نیز سبب التهاب راه‏های هوایی و تشدید معضلات تنفسی می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: ‏تماس با ترکیبات نیتروژن که در اثر سوخت بنزین ایجاد می‏شوند، موجب درد قفسه سینه، اشکال در تنفس و افزایش احتمال عفونت ریه می شود.

دکتر جمالیان بیان کرد: برخی تحقیقات پزشکی نشان دهنده ارتباط مستقیم آلایندگی هوا با معضل ناباروری، تغییرات ژنتیکی و اثرات نامطلوب بر رشد جنین است که می طلبد در این خصوص پژوهش های میدانی علمی در کلانشهر آلوده اراک انجام شود و پیامدهای آن به صورت دقیق موردارزیابی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا همچنین بر سیستم عروقی و گردش خون تاثیر نامطلوبی داردو بر اساس نتایج تحقیقات علمی جهان، آلاینده ها موجبات غلیظ شدن خون و بالا رفتن احتمال تشکیل لخته، آسیب به سرخرگ‏ها، تصلب شرایین و ایجاد رسوب چربی در دیواره رگ‏ها را فراهم می آورد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ذارات معلق موجود در هوا که حاوی هیدروکربن و فلزات هستند افزایش تولید اندوتلین(پروتئینی که در تنظیم فشار خون موثر است )را موجب شده که در افراد مبتلا به تصلب شرایین احتمال سکته قلبی را بالا می برد.

دکتر جمالیان اظهار کرد: با توجه به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون کلانشهر اراک ۲۸ روز ناسالم را سپری کرده تدوین برنامه راهبردی تغذیه و پیشگیری از مخاطرات بهداشتی آلودگی هوا به صورت ویژه برای این شهر امری ضروری است و مسوولان باید برنامه های شفاف و قوی تری را برای حفظ سلامت شهروندان اجرایی کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.