علت عقب ماندگی مرمت و بهسازی بازار تاریخی اراک

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: سال گذشته میراث فرهنگی استان ۲ میلیارد تومان برای رفع خطر بازار تاریخی اراک اختصاص داد و به جز رفع خطر کاری دیگری انجام نمی‌شود این یعنی رو به جلو پیش نخواهیم رفت.

محسن خیرمند با اشاره به موضوع مرمت و نگهداری بازار تاریخی اراک، اظهار داشت: عدم تناسب همیاری و همکاری در بحث بازار تاریخی اراک وجود دارد و مهم‌ترین علت این است که نتوانسته‌ایم هم‌سویی را بین دستگاه‌ها ایجاد کنیم که همین موضوع کار را برای اجرا سخت کرده است.

وی افزود: میراث فرهنگی در بحث بازار اراک وظیفه‌مند است، چون بازار به عنوان یک اثر تاریخی محسوب می‌شود، کسبه بازار و اوقاف وظیفه‌مند هستند، چون مالک محسوب می‌شوند، شهرداری وظیفه‌مند است چون جزو بافت‌های تاریخی و شهری محسوب می‌شود، ادارات آب، برق و گاز در این موضوع دخیل هستند، چون دستگاه خدمات‌رسان هستند و آخرین دستگاه راه و شهرسازی است، چرا که بحث بافت‌های فرسوده شامل بازار می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: متاسفانه در موضوعاتی که تعدد دستگاه‌ها وجود دارد عدم هماهنگی موج می‌زند و در این قصه هم همین موضوع وجود دارد. به عنوان مثال راه و شهرسازی اعتبار خود را تبدیل به سنگ فرش گذرها کرد و علت آن که پرسیده شد گفتند که سنگ فرش گذرها از همه مهم‌تر است.

خیرمند عنوان کرد: اینکه هر دستگاهی بشود متولی اینکه تشخیص کدام قسمت مهم‌تر است کار ما را به اینجا رسانده است و امروز نشسته‌ایم و نتوانسته‌ایم یک برنامه‌ درستی از بازار اراک داشته باشیم، طرح جامعی که برای بازار تنظیم شده است زمانی می‌تواند اثر گذار باشد که تمام دستگاه‌ها بر یک مدار و براساس یک برنامه‌ریزی پیش بروند اما هنوز چنین برنامه‌ریزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم چه سرایی چه مشکلی دارد و می‌دانیم که سقف سرای کتابفروشی‌ها باید از چوب باشد و نباید از آجر استفاده شود، اما اینکه آیا امروز سقف سرای کتابفروش‌ها واجب‌تر است یا چه کسی باید این کار را انجام دهد تعیین نشده است و این شده که شهرداری اعتباری را برای بازار قرار می‌دهد که به نظر من امروز این سرا واجب‌تر است که کسی هم نمی‌تواند حرفی داشته باشد و منجر به این شد که اولویت‌بندی در بازار اراک رعایت نشود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی بیان کرد: طرح جامع طرحی است که در آن مشخصات مربوط به کارهای اجرایی، مصالح، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی باید در آن دیده شود، یک کارخوبی که در بازار اتفاق افتاد، کارگزاری بود که ادامه پیدا نکرد و اینکه الان و در این زمان کارگزاری واجب‌تر است یا سقف واجب‌تر است یا اینکه کف بازار واجب‌تر است باید در طرح جامع مشخص شود.

طرح ساماندهی و مرمت بازار تاریخی اراک در مرحله تصویب نهایی است

خیرمند اضافه کرد: مهم‌ترین مطلبی که وجود دارد همراهی سایر دستگاه‌ها با میراث فرهنگی است، در پروژه‌های عمرانی یک معاونت در استانداری به نام معاونت هماهنگی امور عمرانی استان وجود دارد و الان کار عمرانی است و باید زیر نظر معاونت عمرانی باشد، تا زمانی که نظام تقسیم کار برای اقدامات وجود نداشته باشد و مرجع بالاسری به عنوان معاونت عمرانی در آن دخالت نداشته باشد و آن را قطعی نکند نمی‌توان امید داشته باشیم که این کار انجام می‌‌شود.

وی ادامه داد: اعتباری که میراث فرهنگی قرار می‌دهد تنها برای رفع خطر است، سال گذشته میراث فرهنگی استان ۲ میلیارد تومان برای رفع خطر بازار تاریخی اراک اختصاص داد و به جز رفع خطر کاری دیگری انجام نمی‌شود این یعنی رو به جلو پیش نخواهیم رفت و این اتفاقاتی که افتاده است را همین جا حفظ کنیم و به عنوان مرمت نمی‌توان از آن امید داشت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.