یوزپلنگ استان مرکزی در معرض خطر انقراض

به گزارش مرکززی دیلی، مهرداد حاجی‌حسینی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به مناسبت روز جهانی حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، اظهار داشت: استان مرکزی بیش از ۳۶۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات‌وحش و مناطق شکار ممنوع دارد که این میزان ۱۲ درصد از مساحت کل استان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان مرکزی گفت: این استان طیف وسیعی از اکوسیستم و زیستگاه را در خود جای داده است و با توجه به تنوع اقلیم، شرایط آب و هوایی خاص و پوشش‌ گیاهی و جانوری گوناگونی دارد.

یوزپلنگ استان مرکزی در معرض انقراض است

حاجی حسینی تصریح کرد: در استان مرکزی ۳۳۵ گونه جانوری وجود دارد. ۵۳ گونه پستاندار که مهمترین آنها پلنگ، سیاه‌گوش، و کل ‌و بز است، ۲۰۵ گونه پرنده که شاخص‌ترین پرندگان شکاری عقاب‌طلایی، شاهین و دلیجه است. در زمره پرندگان غیر شکاری بلدرچین، هوبره و همچنین در گروه پرندگان مهاجر درنا، فلامینگو و انواع اردک در استان مرکزی موجود است.

وی با اشاره به اینکه ۵۴ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست و ۱۹ گونه ماهی در آب‌های شیرین استان وجود دارند، عنوان کرد: کل‌ و بز و قوچ‌ و میش بیشترین تعداد گونه‌های استان را تشکیل می‌دهند که در زیستگاه‌های استان پراکنده‌اند اما، منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله بیشترین تعداد این نوع پستانداران را در خود جای داده است.

معاون محیط زیست استان در خصوص گونه‌های جانوری در معرض خطر گفت: یوزپلنگ از جمله گونه‌های پستانداری است که در معرض انقراض است و همچنین هفت گونه دیگر مانند پلنگ، پازن، خفاش نعل‌اسبی کوچک، خفاش نعل‌اسبی مدیترانه‌ای، قوچ ارمنی و آهوی ایرانی و زرده‌بر در معرض آسیب‌پذیری هستند که باید به وضعیت آنها رسیدگی و شرایط مناسب زیست آنها فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه کلیه این گونه‌های جانوری براساس مطالعات اتحادیه جهانی حفاظت IUCN بررسی و مشخص شده‌اند، اضافه کرد: از جمله پرندگان در معرض انقراض در استان مرکزی می‌توان کرکس کوچک را نام برد و همچنین پرندگانی چون عقاب‌شاهی، هوبره و دلیجه کوچک نیز در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند. خزندگانی چون آگامای سروزغی و لاک‌پشت مهمیزدار غربی در معرض آسیب است.

توسعه‌های انسانی حیات‌وحش را تهدید می‌کند

حاجی‌حسینی تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش به واسطه فعالیت‌های توسعه‌ای و انسانی را عامل تهدید حیات‌وحش استان دانست و افزود: ورود انواع آلودگی‌های صنعتی، کشاورزی و شهری به اکوسیستم‌های آبی و خشکی، شکار غیرقانونی و وجود سلاح‌های غیرمجاز و حضور دام بیش از ظرفیت زیستگاه‌ها، از عواملی است که حیات‌وحش استان را در معرض تهدید قرار داده است.

وی با بیان اینکه حضور دام در زیستگاه حیات‌وحش باعث می‌شود که منابع آبی و غذایی موجود در مناطق مصرف شود و عملاً این منابع برای حیات‌وحش بومی مناطق کاهش یابد و تهدید برای حیوانات مناطق محسوب می‌شود، ادامه داد: بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی و تالاب‌ها، خشکسالی‌های اخیر، عدم رعایت حقآبه رودخانه و تالاب‌ها و برهم خوردن تعادل محیط‌زیست و نبود قوانین و مقررات بازدارنده در این حوزه خود مزید بر علت شده است و خطرات بیشتری را به حیات‌وحش استان تحمیل می‌کند.

برنامه مدیریت گونه‌های جانوری تدوین شود

معاون محیط زیست استان در خصوص راهکارهای حفظ حیات‌وحش گفت: لازم است که در این عرصه و برای حفظ حیات‌وحش برنامه جامعه مدیریتی گونه‌های جانوری در معرض خطر و تهدید، تهیه و تدوین شود که خوشبختانه سازمان محیط‌زیست وارد عمل شده است و در نظر دارد که شکار حیات‌وحش را ممنوع کند. این اقدام بسیار مؤثر خواهد بود چراکه ظرفیت حیوانات قابل شکار شدن بسیار کاهش داشته است و این ممنوعیت باعث می‌شود که حیوانات تکثیر شوند و به تعداد مطلوب برسند.

وی افزود: لازم است که از بروز انواع آلودگی‌ها جلوگیری شود، از تکنولوژی جدید برای مدیریت و حفظ گونه‌ها استفاده شود، سلاح‌های غیرمجاز جمع‌آوری شود، قوانین جدید در این عرصه وضع شود، از جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها جلوگیری شود، دخالت عوامل انسانی در زیستگاه‌های حیات‌وحش کاسته شود و مهمترین از همه لازم است که مدیریت زیست‌بومی در مناطق حفاظت شده استقرار یابد و مدیریت را به دست جوامع محلی و مردم بسپاریم که در این حوزه نیاز به فرهنگ‌سازی و ارائه دانش است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.