آغاز مطالعه ۹۰ طرح پژوهشی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: مطالعه ۹۰ طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان آغاز شد.

«غلامرضا گودرزی» افزود: حدود ۸۰ طرح تحقیقاتی ادامه‌دار از سال گذشته و ۱۰ طرح تحقیقاتی جدید نیز امسال پس از بررسی در نشست‌های کمیته فنی- تخصصی و شورای پژوهشی در استان مرکزی برای اجرا به این مرکز ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این طرح‌ها دارای ماهیت ملی، مستقل، تقاضا محور و تحقیقی ترویجی است و مطالعه تطبیقی بررسی راهکارهای توسعه نظام حرفه آموزی و انگیزشی در اشتغال زندانیان (تقاضا محور)، پایش اکوسیستم‌های مرتعی- شوره‌زارهای استان مرکزی، سایت کویر میقان(ملی)، مقایسه عملکرد لاین‌های امید بخش لوبیا چیتی KS۲۱۶۰۶ و KS۲۱۵۰۰ در مقایسه با شاهد در شرایط زارع (تحقیقی- ترویجی) از جمله این طرح‌ها است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه پژوهش کتاب پهپادهای کشاورزی حرفه‌ای صلح‌آمیز ترجمه دکتر خوشنودی‌فر عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان به عنوان اثر شایسته تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه مهندسی کشاورزی برگزیده شد.

گودرزی گفت: در راستای افزایش دانش کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، ۲ رویداد علمی آموزشی انار و لوبیا امسال در مدت سه روز در بستر شبکه آموزش کشاورزی استان مرکزی (شاک) با تدریس اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، گلستان و موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور و با شرکت بیش از ۱۵۰ نفر از کارشناسان، باغداران و بهره‌برداران در موضوعات مختلف آفات و بیماری، مدیریت آبیاری و تغذیه برگزار شد.

وی اظهار داشت: در راستای ارتقای دانش مهارتی بهره‌برداران از ابتدای سال جاری تاکنون در معاونت آموزش این مرکز، ۴۷ دوره آموزشی در قالب یک‌هزار و ۱۱۲ نفر و ۲ هزار و ۵۵۰ نفر روز برای بهره‌برداران بخش کشاورزی برگزار شد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۷۵ نفر در بخش آموزش بزرگسالان (سنجش مهارت) و ۱۱۶ نفر دانش آموزان هنرستان کشاورزی پردیس ساوه نیز در این مدت تحت آموزش قرار گرفتند.

گودرزی گفت: مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در سال جاری در زمینه تولید هسته‌های اولیه بذری غلات، ۱۶ تن بذر ارقام مختلف گندم آبی و دیم و ۱۹ تن بذر ارقام مختلف جو آبی و دیم در سطح پرورشی ۲ تولید کرده‌است.

وی افزود: با توجه به اهمیت بذر در تولید پایدار محصولات کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۹۰۰ تن گندم و ۲ هزار و ۸۰۰ تن جو با هدف نظارت بر تولید بذر و نهال استاندارد و گواهی در این مرکز تولید شده‌است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اضافه کرد: نظارت بر تولید مزارع بذری ۲۵۰ هکتار سیب زمینی، ۷۰ هکتار لوبیا، ۳۳ هکتار نخود، ۳۰ هکتار ذرت، ۲۱ هکتار لوبیا و بازدید از ۲۵ مجموعه نهالستان مجوزدار در سطح استان از دیگر اقدامات این مرکز در سال جاری است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در استان است که دارای سه معاونت پژوهش و فناوری، آموزشی و برنامه‌ریزی، ۲ پردیس تحقیقاتی و آموزشی لوبیای خمین و انار ساوه، پنج ایستگاه تحقیقاتی، هفت آزمایشگاه تخصصی، هفت کلکسیون بزرگ در سطح کشور شامل (انار، لوبیا، گل محمدی، گیاهان دارویی، آویشن، صنوبر، پسته وحشی) است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.