داستان کهنه و نخ‌نما مشکلات خبرنگاران استان مرکزی

خبرنگاران به عنوان رکن چهارم دموکراسی از حداقل مزایا برخوردار نیستند و با کمترین امکانات در عرصه پُرتلاطم حرفه خبرنگاری به فعالیت می‌پردازند اما تلاش می‌کنند تا رسالت خود را به بهترین شکل انجام دهند.

به گزارش ایرنا، خبرنگاری از جمله مشاغل سخت و پرتلاطم با جذابیت‌های خاص است، اما خبرنگاران نیز مانند سایر اقشار جامعه با چالش‌ها و مشکلاتی در زمینه شغل خود روبرو هستند.

با توسعه فراگیر فضای مجازی، نقش خبرنگاران بسیار فراتر و پررنگ‌تر از گذشته نمود پیدا کرده و این قشر در مواجه با اخبار متعدد و انتشار شایعات، وظایف سنگین و خطیرتری برعهده دارند و حجم متنوعی از اخبار، کار فعالان این عرصه را با مشکلات مواجه ساخته است.

رقابت در عرصه فضای مجازی با داشتن ظرفیت‌هایی نظیر خبرنگاران آگاه و مطلع ممکن است، در غیر این صورت، کوچ مخاطبان از بستر فضای مجازی به سایر پیام رسان‌ها را به دنبال دارد.

خبرنگاران با توسعه فعالیت در بستر مجازی وظایف بیشتری انجام می‌دهند اما دریافتی آنان با توسعه کار افزایش نیافته و دغدغه آنان بیش از گذشته شده است.

خبرنگاران فعال در نشریات با مطالبه‌گری نسبت به نیاز جامعه به نقش‌آفرینی مشغول هستند اما همین دسته از افراد از گرفتن حق خود درمانده‌اند.

فقدان بیمه خدمات درمانی و رفاهی، همکاری کمرنگ روابط عمومی‌ها، نبود آموزش مهارتی و گرانی کاغذ بخشی از مشکلات فعالان حرفه خبرنگاری است.

«یدالله رحمتعلی» از خبرنگاران پیشکسوت استان مرکزی درباره حرفه خبرنگاری معتقد است: عمده مشکل خبرنگاران در شرایط کنونی، اقتصادی و معیشتی است، این قشر به سبب وابسته نبودن به ارگان و نهادی در بخش اقتصادی، ضعیف هستند.

وی در ادامه به فقدان خانه مطبوعات در استان مرکزی اشاره کرد و افزود: خانه مطبوعات می‌تواند مکان و مامنی برای رفع دغدغه و رسیدگی به مشکلات این قشر باشد، اما جای تاسف دارد که دستاویز، طیفی و جناحی شده و از انجام وظیفه اصلی، بازمانده است.

رحمتعلی گفت: فقدان بیمه مطمئن برای داشتن امید به آینده از جمله دغدغه اصلی خبرنگاران استان مرکزی است که شامل فعالان در رسانه‌های نوشتاری، مجازی و حتی خبرگزاری‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: آموزش از عناصر مهم حرفه خبرنگاری است، ظرفیتی که در بین خیل عظیم خبرنگاران بسیار کمرنگ است و بیشتر فعالان این عرصه بازاریاب هستند تا خبرنگار.

رحمتعلی ادامه داد: امید است با توجه به تغییرات مدیریتی که در فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی شکل گرفته، شاهد ساماندهی این قشر از جمله خانه مطبوعات و سایر دغدغه فعالان رسانه استان باشیم.

«اکرم یوسفی» خبرنگار هفته نامه سرچشمه با ۲۴ سال سابقه فعالیت در عرصه خبر، درباره حرفه خبرنگاری معتقد است: هرساله با آغاز روز خبرنگار، مشکلات و تنگناها این قشر مطرح و راهکار ارایه می‌شود اما در مرحله اجرا، هیچ نقطه امیدی قابل مشاهده نیست.

وی با اشاره به مهمترین دغدغه خبرنگاران، در بخش بیمه افزود: هیچ الزامی برای مدیران رسانه‌ها وجود ندارد که خبرنگاران فعال خود را بیمه کنند، یکی از موارد قانونی رسانه‌ها این است که هر رسانه می‌تواند پنج نفر را زیرچتر حمایت بیمه داشته باشد و از مزایای کمک هزینه دولت بهره‌مند شوند اما هستند خبرنگارانی که سال‌ها در این حرفه فعالیت می‌کنند، و از بیمه برخوردار نیستند.

یوسفی افزود: جای تاسف دارد که برخی از مسئولان رسانه‌ای، اقوام و خویشان خود را در فهرست بیمه می‌گنجانند و حق مسلم خبرنگاران تضییع می‌شود و نبود قرارداد مطمئن طبق مقررات اداره کار از جمله مواردی است که به فعالیت خبرنگاران آسیب می‌زند و امنیت شغلی آنان را به خطر می‌اندازد و گاهی اوقات خبرنگار از ۲۴ ساعت بیش از ۱۰ ساعت را درکار خبری فعالیت می‌کند و قرارداد قانونی ندارد.

وی اظهار کرد: مسئولان استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها، تاکنون کمترین اقدام را برای کاهش مشکلات خبرنگاران انجام نداده‌اند.

یوسفی گفت: ادارات بین خبرنگاران در تهیه اخبار و گزارش حوزه بندی شده و گاهی اوقات آگهی‌های دولتی، طبق قانون باید از کانال فرهنگ و ارشاد در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد اما روابط عمومی ادارات، این فرصت را در اختیار رسانه‌هایی قرار می‌دهند که با آن اداره‌کل، همسو هستند.

وی، با تاکید براینکه دریافت هزینه بابت درج آگهی در نشریات یکی از منابع درآمدی برای فعالان این عرصه محسوب می‌شود، گفت: روابط عمومی ادارات کل در فاکتور آگهی اظهار نظر کرده و تعرفه ارشاد را مورد توجه قرار نمی‌دهند.

یوسفی، به فقدان مشوق‌های ویژه خبرنگاران در استان اشاره کرد و عنوان کرد: این درحالی است که سایر استان‌ها برای کمک به افزایش درآمد خبرنگاران، همکاری لازم را با آنان دارند.

وی ادامه داد: اگر قبول کنیم، رسانه و خبرنگار می‌تواند بازوانی برای دولت، شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع باشد، باید از این ظرفیت استفاده شود و نباید همواره دیدگاه کوچک کردن رسانه و کم توجهی به این حرفه را داشت، در حالیکه خبرنگار به همراه نشریه خود می‌تواند بازوی قوی باشد و از این ظرفیت به شکل شایسته و معقول استفاده کرد.

این خبرنگار ادامه داد: در گذشته، بیشتر خبرنگاران در حوزه خبر به تولید می‌پرداختند و کپی کردن اخبار از سایت‌ها وجود نداشت و در نهایت عکس و یا فایل صوتی، قرض گرفته می‌شد، اما اکنون آنقدر نشریات به شکل قارچ گونه در استان مرکزی رشد کرده‌اند که باعث دلسردی خبرنگاران واقعی شده است.

وی، با انتقاد از توسعه بی‌حد و اندازه نشریات در استان مرکزی ادامه داد: دادن مجوز جدید توسط فرهنگ و ارشاد، نیازمند ساماندهی است زیرا این وضعیت برای آینده حرفه خبری در استان مطلوب نیست.

یکی از خبرنگاران شهرستانی در استان مرکزی نیز گفت: اصحاب رسانه در شهرستان‌ها مانند خبرنگاران پایتخت‌نشین و مراکز شهرها تلاش می‌کنند و به اندازه همان خبرنگاران از آنها انتظار است اما در حمایت‌ها و مزایا، نادیده گرفته می‌شوند.

«سعیده مجتهدی» افزود: در سال‌های اخیر افراد مستعد بسیاری در شهرستان‌ها جذب خبرگزاری‌های مختلف شدند اما به دلیل نبود امنیت شغلی و نداشتن بیمه و حقوق کم، ترجیح دادند از خبر کناره‌گیری کنند.

مجتهدی عنوان کرد: با گسترش شبکه‌های اجتماعی و حضور گسترده مردم در این شبکه‌ها برخی افراد خبرنگار را مانند ادمین یک کانال خبری یا در جایگاهی کمتر از او می‌دانند و حتی روسای ادارات خود را پاسخگوی این کانال‌های خبری، جهت‌دار می‌دانند.

در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید «محمود صارمی»، خبرنگار خبرگزاری جمهوری به عنوان روز خبرنگار تعیین شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.