اختتامیه نهمین همایش استانی شعر انتظار

نهمین همایش شعر انتظار استان مرکزی با حضور جمعی از مسئولان استانی، شعرا، ادبا و فرهیختگان استان مرکزی در زرندیه با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان مرکزی در این همایش گفت: ادبیات فارسی نشأت گرفته از سرچشمه‌های زلال معارف اسلامی و انسانی است. آنقدر که هر انسانی میتواند از آن بهره ببرد.

مهدی حقیقی ادامه داد: اندیشه‌های اسلامی با ورود اسلام به ایران با ادبیات پیوند خورد. قطعا اسلام در حوزه ادبیات تحولاتی را به وجود آورد.

به گفته وی این تأثیر ابتدا با اصطلاحات و لغات عربی در ادبیات خود را نشان داد. قرآن و احادیث هم وارد متن‌ها و اشعار شد و اعتقادات دینی جای تازه‌ای را در اشعار پیدا کرد.

حقیقی افزود: بیشتر شاعران بزرگ فارسی از درجات و اطلاعات علمی بالایی برخوردار بوده‌اند و علاوه بر آن به علوم دینی هم آشنا بوده ‌اند. همین آگاهی و دانش در اشعارشان بازتاب داشته و شعر را جذاب‌تر می‌ساخت.

منتخب مردم شهرستان‌های زرندیه و ساوه در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: شعرا و هنرمندان از اقشار تاثیرگذار در هر جامعه‌ای بوده و هستند که می‌توانند با همفکری و همدلی با مسئولین موجبات رشد و تعالی آن جامعه را فراهم آورند.

محمدرضا منصوری از اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان‌های زرندیه و ساوه خواست با مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نماینده منتخب را در برنامه‌ریزی بهتر و پیشبرد اهداف این دو شهرستان یاری کنند.

در ادامه عباسعلی وفایی از اساتید برجسته دانشگاهی در خصوص شعر و ادبیات فارسی بویژه ادبیات آئینی و ارتباط تنگاتنگ آن با ارزش‌ها و اعتقادات دینی به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به فلسفه انتظار بر تاثیرگذاری شاعران و ادبا در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و … تاکید کرد.

به گزارش ایسنا رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه و دبیر جشنواره هم در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از همه کسانی که در برگزاری این مراسم این اداره را یاری کردند گفت: ادبیات هم مانند دانش‌های دیگر، درست و نادرست در زمان‌های مختلف مورد استفاده یا سودجویی قرار گرفته است.

احمد جوانمرد افزود: پس می‌توانیم شعر را به دو بخش «شعر ارزشی» و «ضد ارزشی» تقسیم کنیم. آنجا که سخن از کمالات و ارزش‌های انسانی و الهی است شعر جنبه ارزشی به خود گرفته است و آنجا که از ابتذال و تملّق حرفی به میان آمده شعر هم «ضد ارزشی» می‌شود.

وی گفت: از همین دوران اندک‌اندک پیش زمینه‌هایی برای شعر مهدوی ایجاد می‌شود. پس برای شناخت شعر مهدوی ابتدا باید بدانیم شعر مهدوی چیست و از آنجا که شعر مهدوی ریشه در منابع و اندیشه‌های اسلامی دارد بهتر است با پیشینه شعر و بزرگان شعر فارسی آشنا شویم.

وی بیان کرد: «شعر مهدوی» از جمله اشعار مذهبی (آیینی) به شمار می‌رود. البته شعر آیینی زیر مجموعه‌های بسیاری دارد که «شعر مهدوی» یکی از آنهاست و موضوع آن همانطور که از نامش مشخص است در رابطه با حضرت مهدی (عج) و پیرامون آن است.

دبیر جشنواره شعر انتظار استان مرکزی در ادامه گفت: فراخوان نهمین دوره شعر انتظار استان مرکزی از ۱۵ فروردین با موضوعات مهدویت و ولایتمداری، جهان در انتظار موعود، شوق دیدار و دل سروده های انتظار، تهیه و توزیع شد که پس از یک مرحله تمدید مهلت ارسال آثار، ۱۱۵ اثر از ۵۴ شاعر استان مرکزی به دبیرخانه واصل شد.

جوانمرد افزود: آثار دریافتی پس از کدگذاری تحویل هیات داوران جشنواره متشکل از دکتر عباسعلی وفایی، دکتر سیدمهدی طباطبایی و علی اصغر ذاکری از شاعران جوان و توانمند کشور شد، که پس از اعلام نظر هیات داوران در روز اختتامیه از سه اثر برگزیده با اهداء لوح، تندیس جشنواره و مبالغ نقدی تقدیر بعمل آمد.

وی حضور چشمگیر شعرای آئینی کشور و استان را در دوره‌های مختلف این جشنواره از مهم‌ترین شاخصه‌های این جشنواره عنوان کرد و افزود: برگزاری جشنواره‌های شعر استان از جمله این جشنواره توانسته اثرات مثبتی در پویایی شعر و ادبیات استان بویژه شعر آئینی داشته باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.