فعالیت ۵۴ حوزه علمیه در استان مرکزی نشان از ظرفیت علمی بالای سرزمین آفتاب دارد

ماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: فعالیت ۵۴ حوزه علمیه و مدرسه پیش حوزوی دختران و پسران در این استان نشان از ظرفیت علمی بالای سرزمین آفتاب دارد.

آیت الله«قربانعلی دری نجف آبادی» روز پنجشنبه در دیدار با معدن داران استان مرکزی، افزود: با بهره برداری از این فضاها زمینه آموزش طلب‌های خواهر و برادر تا مقطع دکتری و فوق لیسانس در استان فراهم شده‌ است.

وی با یادآوری وجود یک مدرسه طلبه‌ خواهران در شهر اراک ادامه داد: اکنون در راستای افزایش تحصیل طلبه های خواهر تعداد این مدارس به پنج مدرسه در این شهرستان افزایش یافته است.

نماینده ولی وفقیه در استان مرکزی ساخت زائرسرای استان مرکزی در شهر مشهد مقدس را اقدام مهم و ارزشمندی عنوان کرد و ادامه داد: ساخت این زائرسرا بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از سال ۹۳ در زمینی به مساحت ۹۵۰ متر مربع در ۱۳ طبقه در شهر مشهد آغاز و با کمک خیران در حال ساخت است.

آیت الله دری نجف آبادی خاطرنشان کرد: زائرسرای استان مرکزی در شهر مشهد برای استفاده تمام افراد جامعه در این شهرستان در حال ساخت است و بهره برداری از این زائرسرا نیازمند کمک خیران استان دارد.

وی یاد آور شد: مرحله دوم بیمارستان آیت الله خوانساری اراک با زیر بنای چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده و مرحله سوم این بیمارستان نیز در حال ساخت است و در آینده‌ای نزدیک بهره‌برداری از این مرحله نیز آغاز می‌شود.

۳۴ هزار میلیارد ریال اعتبار سال گذشته به استان مرکزی اختصاص یافت

استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: ۳۲ هزار میلیارد ریال منابع مالی از سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۰ به این استان اختصاص یافت که در راستای اجرای طرح‌های عمرانی استان سال گذشته به تنهایی ۳۴ هزار میلیارد ریال منابع مالی برای اجرای این طرح‌ها به استان اختصاص یافت.

«فرزاد مخلص الائمه» افزود: اعتبارات عمرانی اختصاص یافته به استان مرکزی در سال ۱۴۰۰، هشت درصد از مجموع اعتبارات عمرانی ۶ سال قبل از آن بیشتر بوده‌ است.

وی با یادآوری اجرا و اتمام برخی از طرح‌های عمرانی نیمه تمام استان مرکزی در سال گذشته خاطرنشان کرد: پل سنجان که به یکی از مطالبات اصلی و به حق مردم شهرستان اراک تبدیل شده بود، با پیشرفت ۳۲ درصد تحویل این دولت شد و ۷۰ درصد بقیه این طرح در مدت یکسال پایان و بهره برداری از آن سال گذشته آغاز شد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: بیمارستان ولیعصر(عج) اراک که عملیات اجرایی آن از ۱۳ سال گذشته آغاز شده و باید خدمات درمانی به غرب کشور ارایه کند در وضعیت نامناسب تحویل شد و اکنون پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و برخی تجهیزات مورد نیاز این بیمارستان نیز خریداری و در انبارها ذخیره سازی شده‌است.

مخلص الائمه گفت: برخی طرح‌های عمرانی استان مرکزی برای نخستین بار از ابتدای انقلاب تاکنون به صورت شبانه روزی در حال انجام بوده و بهره برداری از برخی از این طرح‌ها آغاز شده‌اپ است.

وی اظهار کرد: ۲۵ کارگاه راهسازی اردیبهشت ماه امسال در جاده‌های استان مرکزی آغاز شده که این مهم در مدت ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده‌ است.

استاندار مرکزی افزود: این استان سال گذشته رتبه نخست را در زمینه راهسازی و ترمیم جاده‌های استان در سطح کشور به خود اختصاص داد.

مخلص الائمه با یادآوری انتقال آب تفرش از فاصله ۷۵ کیلومتری به این شهر گفت: سال گذشته اجرای طرح‌هایی که مربوط به دولت بود در یک حرکت جهادی سرعت گرفته‌ است.

وی ادامه داد: ردیف دولتی برای اختصاص اعتبار برای اجرای عملیات اجرایی زائر سرای استان مرکزی در شهر مشهد وجود ندارد و امید است با مشارکت و کمک خیران زمینه بهره برداری از این زائرسرا سال آینده همزمان با دهه کرامت برای استفاده مردم در این شهر فراهم شود.

استاندار مرکزی گفت: هیچ کارمند دولتی برای استفاده از این زائرسرا به شهر مشهد اعزام نمی شود و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده این زائرسرا مخصوص افراد محروم جامعه و افرادی که از توانایی لازم برای اجاره مهمانسرا ندارند، است.

مخلص الائمه خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این زائر سرا زمینه اسکان برای ۴۵۰ نفر از افراد محروم جامعه در شهرستان مشهد فراهم می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این نشست گفت: ۶۲۵ معدن در این استان وجود دارد که ۲۱۲ واحد آن به دلایل مختلف غیرفعال است.

«علی جودکی» افزود: تعیین تکلیف بخش معدنی ۶۰ واحد در حوزه اکتشاف و بهره برداری خرداد ماه امسال انجام می شود.

وی ادامه داد: واگذاری معادن بر اساس اهلیت مالی، علمی و توانایی بهره برداری انجام و شاخصه‌های آن مشخص شده‌ است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۳۳۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن سال ۱۴۰۰ دریافت شد و سال گذشته نیز ۸۲۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن برای استان پیش بینی شد که ۷۰۰ میلیارد تومان این منابع مالی محقق شد.

جودکی اظهار داشت: یک هزار میلیارد تومان امسال حقوق دولتی معادن برای استان تعهد شده که تحقق آن نیازمند فعالیت معادن دارد.

مسئول بنیاد زائرسرای استان مرکزی در این نشست گفت: ۹۴۶ متر مربع زمین برای ایجاد زائرسرای حضرت رضا(ع) در مشهد یا استان اختصاص یافته و ساختمانی در ۱۱ طبقه با زیر بنای ۶ هزار و ۴۵۰ متر مربع ایجاد شده‌ است.

«علی سروش» افزود: ۶۱ اتاق ۲۱ متری و ۳۵ سوئیت با ظرفیت ۴۱۳ نفر در این زائرسرا پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: با مشارکت و پیگیری خیران استان مرکزی ستون‌ها، سقف و دیوار کشی ساختمان ۱۱ طبقه زائرسرای استان در مشهد انجام شده‌ است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.