برگزاری همایش اندیشه روح‌الله در اراک

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: هر نظام حکومتی بر مبنای ولایت معنا دارد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-منطقه مرکزی٬ آیت‌الله محسن اراکی٬ در همایش «اندیشه روح‌الله» که با حضور مسوولان کشوری و استانی‌٬ اساتید و دانشجویان برگزار شد٬ با اشاره به مطلق بودن ولایت٬ افزود: در هر حکومت فردی که منبع دستور باشد٬ واجب‌الاطاعه است و این نشان از مطلق بودن ولایت و اختیار ولی در بیان احکام اجرایی دارد و این ولایت مطلقه محدود به جامعه اسلامی نیست٬ بلکه در جوامع مختلف حکومت، مبتنی بر ولایت مطلقه‌ی حاکم است.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که حاکمیت ولایت فقیه به فرمایش امام بر جامعه اسلامی ضروری است٬ اظهار کرد: اختیارات ابتدا به ولایت فقیه و سپس در بین مسوولان جامعه توزیع می‌شود.

آیت‌الله اراکی در بخش دیگری از سخنانش به اصول تربیت و تعلیم در اندیشه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران تربیت را به تزکیه تغییر دادند.

وی با بیان این‌که از تربیت نه تنها در نگاه امام راحل (قدس) بلکه در قرآن کریم و ادبیات اسلامی به تزکیه یاد شده است٬ اضافه کرد: زکات و ربا هر دو سود آور است٬ اما زکات خاصیتش فزونی پاک است٬ که در نزد خداوند جایگاه ویژه دارد٬ در حالی‌که ربا سودآوری نامشروع است.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که در اسلام نیز تربیت از ربا برخاسته و تزکیه از زکات٬ خاطر نشان کرد: ممکن است علم فزونی یابد که همان تربیت است٬ اما وقتی رشد پاک داشته باشد تزکیه است.

آیت‌الله اراکی با بیان این‌که تزکیه دارای بار ارزشی خاصی است٬ گفت: سه اصل اساسی در تزکیه وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که تزکیه رشد و فزونی بخشیدن و به کار گیری ابزار پاک است٬ افزود: تعلیم، رنگ آمیزی و ابزاری است برای تکامل تزکیه.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی اولین اصل را تقدم تزکیه بر تعلیم دانست و اظهار کرد: اگر انسان با جان پاک تزکیه شود و آماده نورانی شدن باشد٬ بوستانی پر بار را در پی خواهد داشت.

آیت‌الله اراکی با بیان این‌که تداوم در تزکیه و تعلیم اصل مهم دیگری در این بخش است٬ اضافه کرد: تداوم در تزکیه و تعلیم مرز نداشته و توقف ناپذیر است٬ چه بسیار علما و فقهایی که تا فرا رسیدن مرگ به دنبال تزکیه و تعلیم بودند.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد: تزکیه و تعلیم مبتنی بر اندیشه امام همواره در فضای جامعه اسلامی متداول باشد.

به گزارش ایسنا٬ مهدی فیض٬ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور٬ در این مراسم گفت: اندیشه امام منظومه فکری است٬ که باید توجه به همه ابعاد آن را در سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی با بیان این‌که اگر بخش از اندیشه‌های امام را ترویج و نسبت به بخشی بی توجه باشیم٬ به ایشان خیانت کردیم٬ افزود: سیره بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران از اندیشه ایشان مهمتر بوده و باید به این بخش نیز توجه شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور همچنین به بیانات امام راحل (قدس) پیرامون حضور در انتخابات اشاره و اظهار کرد: امام خمینی (ره) بر اکثریت آراء تاکید داشتند و میزان رای ملت را مبنای حرکت دولت‌مردان می‌دانستند.

فیض ادامه داد: هر رای که در انتخابات به دست ملت ایران به صندوق انداخته می‌شود٬ نشانه پشتیبانی و پیروی از ولایت فقیه و استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی انتخابات را پشتوانه نظام دانست و خاطر نشان کرد: اگر اندیشه‌های امام راحل (قدس) شکل گیرد٬ شبهه‌افکنی از سوی دشمنان شکل نخواهد گرفت٬‌چه رسد به آن که بخواهیم رفع شبهه کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در پایان خواستار ترویج اندیشه‌های امام به صورت جامع و کامل در جامعه اسلامی شد و تصریح کرد: اندیشه جامع و کامل برای قشر جوان و دانشجو مقبول خواهد بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.