مختومه شدن ۹۶ هزار و ۲۷۸ فقره پرونده در شعب حل اختلاف استان مرکزی

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان مرکزی گفت: ۹۶ هزار و ۲۷۸ فقره پرونده سال گذشته در شعب حل اختلاف این استان با تلاش جهادی و شبانه‌روزی اعضا و قضات مختومه شد.

«صمد خدابخشی» روز شنبه در نشست با اصحاب رسانه استان مرکزی در اراک، افزود: تعداد پرونده‌های وارده اجرای احکام به شوراهای حل اختلاف، ۱۱ هزار و ۱۹۸ فقره است و ۱۱ هزار و ۵۴۸ فقره پرونده در احکام مدنی مختومه شد.

وی با بیان اینکه، ۴۰ درصد از پرونده‌های ورودی به دادگستری استان مرکزی به شوراها ارجاع می‌شود، اظهار کرد: از مجموعه پرونده‌های صلح و سازش سال گذشته، ۲۳ هزار ۷۲۹ فقره پرونده منجر به صلح شد که ۳۴ درصد پرونده‌ها را شامل می‌شود و ۱۱ پرونده قتل عمد با رضایت اولیای دم حاصل شد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان مرکزی ادامه داد: در راستای هوشمندسازی دستگاه قضایی و دادرسی الکترونیکی، ۹۵ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیک است و در کنار اعضای رسمی شورای حل اختلاف، ۱۱۵ صلح‌یار فعالیت دارند که هشت داور و ۱۹ میانجیگر در معاونت توسعه حل اختلاف فعالیت دارند.

خدابخشی تصریح کرد: آموزش‌های کاربردی در حوزه صلح و سازش، برنامه محوری دستگاه قضا است که با استفاده از ظرفیت استادان روانشناس، مهارت ایجاد صلح و سازش و رسیدگی قضایی در دستور کار است.
وی بیان کرد: صلح یاران در صنوف مختلف شناسایی شده و این قشر افرادی متنفذ و معتمد محلی هستند که در صنایع مختلف شامل اصناف، بسیج، صنعت، پزشکی و بیمه ساماندهی شده‌اند.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: در ابتدا پرونده‌های قضایی پس از تشکیل به صلح یاران ارجاع می‌شود تا از ظرفیت آنان بهره‌گیری شود و این مهم از برنامه‌های اساسی و کابردی مرکز توسعه حل اختلاف است.

خدابخشی با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی، افزود: راه‌اندازی شعب تخصصی صنعتی در اراک و ساوه صورت گرفته و در دلیجان و محلات نیز در دستور کار است و در شعبه صنعت و معدن ساوه بیش از ۸۰ درصد پرونده‌ها منجر به صلح شد.

وی بیان کرد: در شعب صنعت و معدن اراک در سال گذشته، یک واحد صنعتی به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان منجر به صلح و از تعطیلی آن خودداری شد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان مرکزی افزود: در حوزه تصادف و بیمه نیز از ظرفیت شوراهای حل اختلاف بهره‌گیری می‌شود که این امر در سرعت بخشیدن به امور و سهولت کارها نقش موثری دارد.

خدابخشی اظهار کرد: رسیدگی به پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف رایگان است و از تشریفات در دادگستری جلوگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: ستاد «صبر» استان مرکزی متشکل از اعضای محلی در استان راه‌اندازی شده تا با استفاده از صلح و سازش برای جلوگیری از اطاله دادرسی کمک گرفته شود.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان مرکزی ادامه داد: از مقامات محلی، ۳۶ نفر عضو فرهنگی و اجتماعی محلی در ستاد صبر استان، عضو هستند.

خدابخشی افزود افزود: شوراهای حل اختلاف در ۱۰۲ شعبه مستقر در استان فعالیت دارند و ۱۹ شعبه اجرای احکام مدنی هم در این حوزه فعال است.

رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب دادگستری اراک نیز در این نشست گفت: محاکم عمومی ۳۱ شعبه فعال در مرکز استان دارد که از این تعداد، ۱۳ شعبه به دعاوی حقوقی رسیدگی می‌کنند، پنج شعبه در حوزه خانواده،۱۰ شعبه دادگاه کیفری و سه شعبه در دادگاه انقلاب فعالیت حقوقی دارند.

«حجت الله درودگر» افزود: پارسال ۶۸ هزار و ۲۷۵ فقره پرونده وارده به محاکم اراک بود که از این تعداد، ۶۸ هزار و ۱۸ فقره مختومه شد که در بخش ورودی پرونده‌ها نسبت به مشابه قبل از آن ۹ درصد افزایش و در مختومه شدن پرونده‌ها نیز هشت و چهار دهم درصد افزایش داشت.

وی بیان کرد: از ۶۸ هزار و ۲۷۵ فقره پرونده وارده شده به محاکم اراک، ۲۳ هزار و ۹۰۵ پرونده حقوقی، ۱۰ هزار و ۴۵۷ فقره پرونده خانواده، ۲۱ هزار و ۳۳۲ پرونده کیفری و سه‌هزار و ۷۰۳ فقره پرونده دادگاه انقلاب و هشت هزار و ۸۷۸ فقره پرونده مروبط به اجرای احکام بود.

رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب دادگستری اراک ادامه داد: برای ۲۳ هزار و ۲۱۵ فقره محاکم حقوقی، ۱۰ هزار و ۲۵۴ فقره در محاکم خانواده، ۲۱ هزار و۱۸۷ فقره در محاکم کیفری، سه‌هزار و ۷۲۲ فقره در محاکم انقلاب و ۹ هزار و ۶۴۰ فقره پرونده در اجرای احکام، رای صادر شد.

درودگر اظهار کرد: سال گذشته در اجرای احکام محاکم عمومی انقلاب به سمت هوشمندسازی و دادرسی الکترونیکی و استفاده حداکثری از رایانه اقدام شد و هم‌اکنون ۹۵ درصد پرونده‌ها به صورت ابلاغ الکترونیکی و پنج درصد به شکل سنتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه، یکی از سیاست‌های دستگاه قضا، رسیدگی به پرونده‌ها در اسرع وقت است، عنوان کرد: پرونده‌ای که بیش از یک سال شروع به رسیدگی شود، پرونده معوقه است که سال گذشته از ۶۸ هزار فقره پرونده وارده، ۱۳۶ پرونده به عنوان معوقه ثبت شد.

رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب دادگستری اراک اضافه کرد: مدت متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم اراک به کمتر از ۴۰ روز کاری رسیده و تعطیلات را شامل نمی‌شود.

درودگر افزود: دادرسی الکترونیکی دیگر سیاست دستگاه قضا است که بیشتر در خصوص زندانیان اعمال می‌شود که این امر از اعزام زندانیان به محاکم خودداری می‌کند، مگر در موارد خاص نیاز به حضور باشد.

وی بیان کرد: ۲ هزار و ۷۱۰ دادرسی سال گذشته به شکل الکترونیکی انجام شده است.

رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب دادگستری اراک گفت: پارسال ۱۰ هزار و ۲۲۴ مشاوره حقوقی انجام شد و برای تسهیل امور قضایی، ۲ هزار و ۸۶۲ مشاوره تلفنی شد.

وی اظهار کرد: در برخی پرونده‌ها نیاز به وکیل تسخیری است که سال گذشته از ظرفیت ۴۳۸ وکیل تسخیری، ۱۰ مورد معاضدت و ۲۶ کارشناسی معاضدت استفاده شد.

رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب دادگستری اراک ادامه داد: از ۳۴ هزار پرونده حقوقی اراک، ۱۰ هزار و ۵۰۰ پرونده مربوط به دعاوی خانواده است.

۲۱۲شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه‌های عمومی، ۱۳۷ شعبه حل اختلاف و ۱۷۰ موسسه داوری به جمعیت یک میلیون ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی خدمات قضایی ارایه می‌کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.