خشونت رتبه دوم جرایم استان مرکزی را دارد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: خشونت در این استان رتبه دوم یا سوم از مجموع عناوین مجرمانه را به خود اختصاص داده‌است.
«محسن خیرمند» روز شنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: خشونت از جمله جرایم پرتکرار در استان مرکزی است و اگر چه این جرایم سال گذشته نسبت به سال قبل از آن روند کاهشی داشت، اما جزو ۱۰ عنوان اصلی است.

وی ادامه داد: کودک آزاری در استان مرکزی تعداد قابل ملاحظه‌ای است و امسال نسبت به سال گذشته روند کاهشی دارد و در این زمینه طرحی در اراک و ساوه اجرا شده و پیش‌بینی شده تا پایان سال در بقیه شهرستان‌های استان نیز اجرایی شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: میزان خودکشی در این استان نسبت به متوسط کشوری بیشتر است و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، در حوزه خشونت و خودکشی با وجود اینکه بسیاری از دستگاه‌ها خوب عمل کرده‌اند اما ۲ تا سه دستگاه دچار ضعف هستند.

خیرمند گفت: دانشگاه‌های استان مرکزی در این حوزه کم کار هستند و یکی از دانشگاه‌های استان تاکنون در نشست‌های این حوزه شرکت نکرده‌ است.

وی عنوان کرد: ایمن سازی پل‌های عبور عابر پیاده در حوزه خودکشی تاثیرگذار است و فاصله تصمیم‌گیری تا اجرا زیاد است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی افزود: بهزیستی، پزشکی قانونی و دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در این حوزه خوب عمل کرده‌اند اما بخش فرهنگی کم‌ترین همکاری را در این زمینه داشته است.

خیرمند ادامه داد: سرقت به عنوان نخستین جرم در استان مرکزی و کشور مطرح است و میزان آن در استان نسبت به نرخ جمعیت از متوسط کشوری بیشتر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: برنامه پیشگیری از سرقت امسال در استان نوشته و ابلاغ شده و سال گذشته برای پیشگیری از سرقت در مرخصی زندانیان سختگیری‌هایی انجام شد.

خیرمند افزود: عدم نظارت مردم و دستگاه‌ها اجرایی نسبت به اموال برای پیشگیری از سرقت از جمله مشکلات این حوزه است.

وی گفت: مسئولیت‌سازی دستگاه‌های دولتی برای پیشگیری از سرقت از جمله برنامه‌های این معاونت در سال جاری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی خاطرنشان کرد: یکی از نقاط نفوذپذیر در حوزه سرقت، مدارس بدون سرایدار است که مکاتبات لازم در این زمینه با آموزش و پرورش انجام شده است.

خیرمند، وجود مراکز جمع‌آوری و فروش ضایعات را یکی از کانون‌های مهم سرقت عنوان کرد و گفت: انتقال و حذف این واحدها در مناطق حاشیه‌ای و مسکونی در دستور کار است و این طرح در ساوه اجرا شده است.

وی تصریح کرد: مدیریت مراکز خرید و فروش ضایعات می‌تواند در ساماندهی و نظارت دقیق بر زباله‌گردها را نیز به دنبال داشته باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی افزود: سرقت داخل خودرو از دیگر جرایمی است که در اراک بیشترین فراوانی را دارد.

خیرمند گفت: آگاه‌سازی و متقاعد کردن شهرداری برای توسعه پارکینگ‌های عمومی از جمله اقدامات دادگستری استان مرکزی است و بی‌توجهی به این مهم نقش موثری در افزایش سرقت دارد.

وی ادامه داد: ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی ضمن پیشگیری از سرقت، در کاهش ترافیک بویژه در شهرهای پرجمعیت از جمله اراک، دلیجان و ساوه را به همراه دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: تصادفات درون و برون شهری در این استان از متوسط کشوری بالاتر است و رتبه سوم تردد برون شهری و عدم توسعه آزادراهی از جمله عوامل افزایش تصادفات در این استان است.

خیرمند افزود: تنها نقطه باقی مانده از آزاد راه شمال – جنوب کشور در استان مرکزی است و کنارگذر اراک از جمله جاده‌های ناایمن است که در مسئله آلودگی و ترافیک استان نیز اثرگذار است.

وی جاده اراک- الیگودرز را یکی از نقاط پرحادثه استان مرکزی عنوان کرد و افزود: ۱۵ کیلومتر از حدود ۱۰۰ کیلومتر این جاده همچنان ۲ طرفه است که می‌طلبد دستگاه‌های متولی نسبت به اصلاح آن در اسرع وقت اقدام کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: تردد خودروهای شوتی در جاده‌های برون شهری این استان از دیگر مشکلات است که تاکنون باعث بروز حوادث رانندگی شده اند که پلیس راه وظیفه دارد نسبت به توقف این خودروها اقدام و برابر قانون عمل کند.

خیرمند گفت: استان مرکزی در زمینه تجهیز جاده‌ها به دوربین کنترل سرعت از وضعیت مناسبی برخوردار است و تعداد این دوربین‌ها سال گذشته نسبت به سال قبل از آن افزایش چند برابری داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: تجهیز جاده‌های استان به دوربین کنترل سرعت کاهش پنج تا ۱۰ کیلومتری سرعت در جاده‌ها را به همراه دارد.

وی ادامه داد: آزادراه ساوه- همدان، به دلیل سرعت زیاد، اراک- قم به دلیل وجود دوربرگردان‌های ناایمن و آزاد راه ساوه- تهران سه جاده پرخطر استان مرکزی محسوب می‌شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: وضعیت شهرهای اراک و ساوه در زمینه تصادفات دورن شهری به دلیل بالا بودن سرعت خودروها مناسب نیست و ماشین محور بودن این شهرها موجب بروز حوادث و در نتیجه تلفات بالا شده است.

وی ادامه داد: متوسط سرعت خودروها در شهر اراک و ساوه از متوسط کشوری بالاتر است و با نصب دوربین می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: شناسایی نقاط پرخطر و محل‌های نا ایمن در نقاط مختلف استان در دستور کار دادگستری قرار دارد.

خیرمند با یادآوری آغاز عملیات اجرایی طرح ۲۴ متری اراک افزود: این طرح از چهار ماه گذشته در اراک آغاز شده و تاکنون سه تا چهار ملک توسط شهرداری تملک و با این سرعت امکان اجرای این طرح امکان پذیر نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی خاطرنشان کرد: شهرداری اراک با وجود برخورداری از اعتبارات مناسب، باید دلیل عدم اجرای طرح ۲۴ متری در این شهر که تاثیر بسزایی در ترافیک دارد، را مشخص کند.

خیرمند مطالبه گری و نشاط را ۲ شاخصه مهم سرمایه اجتماعی عنوان کرد و افزود: هرچه این مولفه‌ها افزایش یابند، سرمایه اجتماعی نیز تقویت می‌شود.

وی گفت: اجرای طرح اصحاب مسجد با هدف افزایش کارکرد این مکان از جمله برنامه‌های دادگستری استان مرکزی در سال جاری است و امید است دستگاه های مختلف به خصوص نهادهای فرهنگی دستگاه قضا را در این طرح حمایت کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: در این طرح مسجد تنها کارکرد نمازخواندن ندارد بلکه به عنوان یک محور در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کند.

خیرمند گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طرح اصحاب مسجد تاپایان سال جاری در ۴۰ مسجد استان مرکزی اجرایی می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی یاد آور شد: ۸۵ درصد اقدام کنندگان به خودکشی افرادی هستند که از یک مشکل روانی رنج می‌برند و نیاز است برای جلوگیری از این مشکل در جامعه افسردگی در کودکان و نوجوانان جدی گرفته شود.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.