توزیع ۳۴۷۵ میلیارد تومان مالیات ارزش بر افزوده در استان مرکزی

استاندار مرکزی گفت: ۳۴۷۵ میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده سال گذشته در بین دهیاری‌ها و شهرداری‌های این استان توزیع شده است.

فرزاد مخلص الائمه روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی افزود: پرداخت این منابع مالی آبادانی در شهرها و روستاهای استان مرکزی را به همراه داشته‌ و جای جای استان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌است.

وی ادامه داد: ۳۳۶۸ میلیارد تومان منابع مالی سال گذشته برای اجرای طرح‌های عمرانی به استان مرکزی اختصاص یافت که نسبت به سال قبل از آن ۶ برابر افزایش یافته‌است.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: منابع مالی عمرانی اختصاص یافته به استان سال گذشته نسبت به مجموع ۶ سال قبل از آن هشت درصد افزایش یافته‌است.

مخلص الائمه اتمام طرح‌های نیمه تمام را از برنامه‌های اولویت دار دولت عنوان کرد و گفت: با همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌های استان سال گذشته بسیاری از طرح‌های عمرانی استان پایان یافت.

وی افزود: پیش بینی می شود امسال نیز به میزان سال گذشته اعتبارات عمرانی به استان مرکزی اختصاص یابد.

استاندار مرکزی اظهار کرد: ۸۰ تا ۹۰ هزار طرح نیمه تمام در سطح کشور وجود دارد که اتمام این طرح‌ها نیازمند بودجه ۳۰ سال کشور در حوزه‌های مختلف دارد که بخشی از این طرح‌ها در مدت ۲ سال گذشته پایان یافته‌است.

مخلص الائمه افزود: در حوزه هزینه‌ای تلاش شده توازن بین مرکز استان مرکزی و شهرستان‌های استان برقرار شود که برخی موانع قانونی و ضوابط در این راه وجود دارد که این مهم محقق نشده‌است.

وی افزود: پنج دستگاه استان مرکزی وجود دارد که کارکنان آنها کمترین حقوق را دریافت می کنند.

استاندار مرکزی گفت: حقوق کارکنان دولت عادلانه نبوده و در این زمینه ریشه‌های تو در تویی وجود دارد که برخی دستگاه‌ها خود را از این مشکل خارج کرده‌اند.
مخلص الائمه افزود: در آمدهای استان مرکزی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۲ برابر افزایش یافت و ۱۰۸ درصد این اعتبارات در استان محقق شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی در این نشست گفت: این استان سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۱۵ میلیارد تومان وصول درآمد داشت که نسیت به سال قبل از آن ۲ برابر افزایش یافته‌است.

نوربخش عسگری افزود: ۱۰۸ درصد وصول درآمدهای استان مرکزی سال گذشته محقق شد.

وی ادامه داد: ۱۲۵ هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان درآمد وصولی امسال برای استان مصوب شده که پیش بینی می شود این درآمدها محقق شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: مبادله بودجه هفت طرح امسال به استان اختصاص یافته که تخصیص آنها در استان باید انجام شود.
عسگری افزود: ۸۰ درصد بودجه کشور امسال در ردیف‌ها و طرح‌های ملی اختصاص یافته که این مهم نیازمند پیگیری دستگاه‌ها دارد.

وی کل اعتبارات استان مرکزی را یک هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: کل اعتبارات استان امسال ۴۸ درصد و سه درصد نفت و گاز نیز ۱۰۸ درصد افزایش یافته‌ و قانون متوازن یک نیز امسال ۲۳ درصد رشد داشته‌است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اظهار کرد: از محل اعتبارات استانی امسال ۴۹۳ میلیارد تومان به این استان اختصاص یافته که نسبت به پارسال ۱۴ صدم درصد افزایش یافته‌است.

عسگری افزود: ۲۸۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات متوازن یک و ۴۶۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات نفت و گاز امسال به استان مرکزی اختصاص یافته‌است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۱ درصد اعتبارات استانی یا الزامی یا قانون خاص است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: سه هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان منابع مالی از محل ارزش افزوده سال وارد استان شده که در بین دهیاری‌ها و شهرداری‌ها توزیع شده‌است.

عسگری یار آور شد: اعتبارات هزینه‌ای امسال ۴۰ درصد نسبت به سال قبل و ۱۸ درصد نسبت به عملکرد رسد داشته‌است.
وی ادامه داد: حقوق، مزایا و عیدی امسال برای تمامی دستگاه‌های استان مرکزی پیس بینی شده‌است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: استان مرکزی ظرفیت‌های مناسبی در حوزه درآمدی داشته و هدفگذاری برای افزایش درآمدهای مالیاتی مناسب بوده ولی نباید این مهم فشار بر مودیان را به همراه داسته‌باشد.

علی اکبر کریمی افزود: در صورت پیش بینی افزایش درآمدهای مالیاتی باید تلاش شود مودیان حدید و افزایش دقت در مالیات انجام شود تا این مهم مشکلی برای مودیان ایجاد نکند.

وی ادامه داد: با توجه به صلاحیت و دقت مدیران استانی برای هزینه کرد اعتبارات، نیاز است حداکثر امکان برای افزایش اعتبارات استانی فراهم شود .

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: کبود و ضعف استقاده از اعتبارات ملی برای اجرای طرح‌های عمرانی از جمله مشکلات استان مرکزی بوده و بسیاری از طرح‌ها که از طریق اعتبارات استانی در حال انجام است باید از محل اعتبارات ملی انجام شود.

کریمی با یاد آوری توزیع ناعادلانه منابع مالی سه درصد نفت و گاز در بین استان‌های کشور افزود: در زمینه توزیع این اعتبارات حجم زیادی از این منابع مالی به استان‌های نفت خیز اختصاص می یابد و استان‌های دیگر از این اعتبارات برخوردار نیستند.

وی اظهار کرد: آیین نامه اختصاص اعتبارات غیر برخوردار منابع مالی نفت و گاز باید در برنامه ششم توسعه توسط دولت اصلاح می شد که این مهم انجام نشده‌است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان اراک از محل اعتبارات سه درصد نفت و گاز محروم است در صورتی که در این شهرستان مناطقی وجود دارد که از برخی مناطق سایر شهرستان‌های استان محروم تر است.

کریمی گفت: سهم شهرستان کمیجان از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای از ۶ و ۳۵ صدم درصد در سال ۹۵ به ۶ و ۱۷ صدم درصد در سال جاری کاهش یافته ‌است.

وی ادامه داد: وضعیت شهرستان اراک از این منابع مالی بسیار بدتر بوده و اختصاص منابع مالی به این شهرستان در مدت ۱۰ سال گذشته روند نزولی داشته‌است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۲ درصد جمعیت استان مرکزی در شهرستان اراک بوده و این شهرستان بالاترین نرخ بیکاری استان را به خود اختصاص داده و اختصاص این میزان اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای به شهرستان منصفانه نیست.

گریمی اظهار کرد: ۱۲۸ روستای دارای سکنه در شهرستان اراک وحود داشته و ۹۰ درصد مردم این شهرستان ، شهر نشین هستند و ۹۰ هزار نفر مردم این شهرستان در مناطق حاشیه‌ای ساکن هستند.

وی افزود: جمعیت حاشیه نشین شهرستان اراک بیشتر از جمعیت برخی از شهرستان‌های استان مرکزی است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: ۸۰ درصد شاغلان شهرستان اراک در حوزه خدمات فعال بوده و این مهم نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در این حوزه دارد.

کریمی افزود: ۴۱ درصد جمعیت دانش آموزی استان مرکزی مربوط به شهرستان اراک بوده و تراکم جمعیت دانش آموزی و کمبود مدارس از جمله مشکلات این شهرستان است.

وی خاطر نشان کرد: ۵۴ درصد ورزشکاران سازمان یافته استان مرکزی در شهرستان اراک بوده و با این میزان ظرفیت این شهرستان سهم ۲۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای این شهرستان منصفانه نیست.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.