احداث ۱۴ دانشکده و مرکز تحقیقاتی در دستور توسعه دانشگاه صنعتی اراک

به گزارش مرکزی دیلی ، عباس پاک، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی اراک فعالیت مستقل از دانشگاه صنعتی تهران را از سال ۹۰ آغاز کرد، گفت: این دانشگاه از سال ۹۳ با طی کردن مرحله گذار، و تبدیل از دانشکده به دانشگاه تلاش جدی خود را جهت ایفای نقش اساسی به عنوان یک دانشگاه صنعتی و تخصصی دارای ساختارهای استاندارد، متمرکز کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اراک تنها دانشگاه تخصصی استان مرکزی است، افزود: دانشگاه صنعتی تهران از سال ۶۷ تأسیس شده و براین اساس، تربیت دانشجو در رشته های فنی و مهندسی در ایران دارای سابقه بلندی است.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک، تصریح کرد: در برنامه استراتژیکی که تحت عنوان برنامه توسعه ی ۱۰ ساله دانشگاه تدوین شده، احداث ۱۰ دانشکده و چهار مرکز تحقیقاتی با ۴۵ گرایش پیش بینی شده است.

پاک ادامه داد: در حال حاضر، سه دانشکده در حال تکمیل است و راه اندازی هشت گروه آموزشی نیز طی یک برنامه بلندمدت در دستور کار قرار دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک، افزود: دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده برق و کامپیوتر و دانشکده مواد و معدن از جمله دانشکده‌‌هایی هستند که گروه‌های آموزشی آنها تکمیل شده است. این دانشکده ها به زودی به عنوان یک دانشکده مستقل فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

رئیس این دانشگاه اظهار کرد: یکی از اهداف دانشگاه صنعتی اراک در برنامه توسعه، تدوین برنامه ای جهت تعامل با سایر دانشگاه‌های استان و حرکت به سمت هم‌افزایی بیشتر است.

حرکت به سمت ایجاد مراکز تحقیقاتی، اولین گام جهت هم افزایی

وی تصریح کرد: در تعامل با سایر دانشگاه های سطح استان، سعی بر این است مطابق با ظرفیت و توانمندی‌های هر دانشگاه، رشته ها و دانشکده‌های جدید ایجاد شوند.

پاک گفت: اگر این هم افزایی به عنوان یک نقطه قوت محقق شود، امکان استفاده بهینه از منابع مالی و انسانی و دیگر امکانات موجود، فراهم خواهد شد.

وی، با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی اراک در سال ۹۳ به ثبات لازم دست یافته است، اضافه کرد: با توجه به شکل گیری ساختار تشکیلاتی دانشگاه، برنامه ریزی برای ایفای نقش در زمینه ی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و انجام پروژه‌های صنعتی به صورت جدی طی یک برنامه مدون پیگیری شد. اولین قدم در این راستا، حرکت به سمت ایجاد مراکز تحقیقاتی بود.

پاک، با یادآوری این نکته که مراکز تحقیقاتی، محملی به سمت تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت هستند، افزود: نمونه های مراکز تحقیقاتی که با همکاری این دانشگاه راه اندازی شده، مرکز تحقیقات صنایع فلزی ماشین‌کاری و مرکز تحقیقات کانسارهای معدنی است. اخیراً با همکاری دانشگاه اراک و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مرکز تحقیقات آلومینیوم نیز در حال پیگیری جهت راه اندازی است.

مهمترین اقدام سال ۹۳

رئیس دانشگاه صنعتی اراک، با اشاره به یکی از اقداماتی که در سال ۹۳ انجام شد و می‌توان از آن به عنوان یک اقدام بسیار مهم در سطح کشور یاد کرد، راه‌اندازی “مرکز هماهنگی بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه صنایع” را عنوان کرد.

وی، ادامه داد: در سال ۹۳ اولین بار در کشور همایش کنترل و ابزار دقیق توسط این دانشگاه برگزار شد.

پاک تصریح کرد: مرکز هماهنگی بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه صنایع محملی خواهد شد تا از ظرفیت‌های دانشگاه‌های استان و همچنین ظرفیت سایر دانشگاه‌های کشور در حل مشکلات صنایع و بهبود و ارتقای صنایع استان بهره ببریم.

وی، با ذکر ویژگی های این مرکز، بیان کرد: فعالیت مرکز یاد شده، محدود به توسعه مراکز آموزش عالی استان نیست بلکه هدف اصلی این است که آموزش عالی از این طریق به کمک صنعت استان مرکزی بشتابد.

پاک، تصریح کرد: این هدف که همان خدمات دهی به صنایع است، از طریق دانشگاه های استان حاصل می شود اما، آموزش عالی کل کشور به عنوان ظرفیت استان در نظر گرفته می‌شود بدین معنا که از ظرفیت‌های کل دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه های معتبر در راستای دستیابی به اهداف تعریف شده استفاده می شود.

وی، خاطرنشان کرد: در این راستا، برخی دانشگاه‌های معتبر استان جهت همکاری در این اتفاق مهم که بر مبنای ارتباط بین صنعت و دانشگاه استوار است، اعلام آمادگی کرده‌اند.

پاک، در اشاره به راه‌اندازی مرکز محاسبات پیشرفته مبتنی بر رایانش ابری که اخیراً رونمایی شد، بیان کرد: این اقدام از این جهت قابل توجه است که فضایی با حداقل هزینه، امکانات و تجهیزات برای محققین و متخصصین و کارشناسان صنایع فراهم می کند و آنها را قادر می سازد به قابلیت های ویژه ای در استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی دسترسی داشته باشند.

رئیس این دانشگاه، افزود: در مرکز محاسبات پیشرفته، دسترسی به نرم‌افزارهای تخصصی، در هر زمان و مکان و توسط هر وسیله‌ی ارتباطی اعم از گوشی موبایل و… با سرعت‌های بسیار بالا امکان پذیر و قابل اجراست.

وی، تصریح کرد: می توان از طریق موبایل و در یک مکان دور نیز به این مرکز متصل شده و نرم افزار تخصصی را اجرا و در کوتاه ترین زمان ممکن نتیجه را مشاهده کرد. این موضوع با توجه به محدودیتهای زمانی، منابع مالی، انسانی و امکانات، از اهمیت ویژه ای در افزایش راندمان کاری برخوردار است.

طرح جامع دانشگاه صنعتی به کجا رسید؟

پاک، در خصوص طرح توسعه دانشگاه صنعتی اراک عنوان کرد: با واگذاری زمین دانشگاه و نهایی شدن این موضوع، مطالعات ساماندهی و طرح جامع دانشگاه اجرایی خواهند شد. مقرر است این زمین در سال آینده تحویل داده شود.

وی، تصریح کرد: زمین جدید که به این مهم اختصاص داده شده، در جاده قدیم خمین واقع است.

رئیس دانشگاه، یکی از اقداماتی که در جهت افزایش بهره‌وری دنبال می‌شود را کارآمدسازی نظام اداری دانشگاه، ذکر و عنوان کرد: این مهم از طریق فرایندهای مبتنی بر تفکر ساختاریافته با استفاده از فناوری اطلاعات و سیستم یکپارچه دانشگاه حاصل می شود.

وی، برگزاری همایشهای تخصصی، راه‌اندازی مجله‌های تخصصی و اجرای برنامه های رفاهی فرهنگی برای دانشجویان را از اولویت های دیگر در سال جدید عنوان کرد و افزود: فعالیت هایی جهت راه‌اندازی مجموعه رفاهی فرهنگی و مسجد دانشگاه ترتیب داده شده است.

پاک، در توضیح ویژگی های منحصر به فرد این مسجد که در قالب یک مجموعه رفاهی فرهنگی ایجاد می شود، گفت: این مجموعه فرهنگی به توسعه فضاهای فیزیکی و خدمات رفاهی دانشجویان کمک خواهد بود.

وی، با بیان اینکه این طرح یک طرح ویژه در استان مرکزی است، خاطرنشان کرد: این مسجد دارای معماری ویژه‌ای است، یک گنبد و دو مناره دارد و دورتادور آن از جنس شیشه است. همچنین، دارای دو طبقه ویژه خواهران و برادران است.

رئیس دانشگاه، عنوان کرد: در صورت امکان، بنا داریم به بیرون از دانشگاه نیز خدمات رفاهی فرهنگی ارائه دهیم.

پاک، گفت: برای اولین بار در کشور، این نوع معماری ویژه و جذاب برای مسجد در نظر گرفته شده است. این جذابیت با حفظ معماری سنتی و اصیل در فضای دانشگاهی و فرهنگی حاصل شده است که می تواند الگویی برای کشور باشد.

وی، در پایان خاطرنشان کرد: ۷۰درصد این پروژه ساخته شده و در تلاش هستیم تا پایان سال جاری، ۵۰ درصد از ساختمان مسجد به بهره‌برداری برسد.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.