حل مشکلات جمعیتی با صرف هزینه و اقدامات برون دستگاهی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: مشکلات کندی جمعیت با برنامه‌ریزی‌های هدفمند، صرف هزینه و اقدامات برون دستگاهی است.

«پروین مفتح‌زاده » روز سه‌شنبه در نشست هم اندیشی خانواده و جمعیت استان مرکزی افزود: این استان، از نظر رشد نرخ جمعیت در سطح کشور رتبه سوم را دارد که به زودی این استان در چالش جمعیتی قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: اکنون استان گیلان در چاله جمعیتی گرفتار شده که تا چند سال آینده این وضعیت برای استان مرکزی اتفاق می‌افتند.

مفتح‌زاده افزود: این چاله جمعیتی، موجب مخاطراتی خواهد شد و حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به سیاست جمعیتی در کشورهای غربی بیان کرد: این کشورها برای افزایش جمعیت با دادن مشوق، موفق به افزایش نرخ باروری نشدند و مجبور به مهاجرپذیری شدند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: کشورهای غربی با وجود قوانین مناسب موفق به افزایش جمعیت نشدند اما چون فرهنگ ما با غرب در حوزه خانواده متفاوت است اگر ۲۰ درصد مزایایی که در غرب برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شده در کشور ما عملیاتی شود، مشکل کاهش جمعیتی رفع می‌شود.

مفتح‌زاده افزود: ضروری است تا استان مرکزی به زودی به نرخ ۲ و نیم درصد در فرزندآوری برسد و از آن عبور کند در غیر این صورت، با مشکل درون استانی مواجه هستیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: یکی از راهکارهای مقابله با کاهش نرخ جمعیت و تحکیم خانواده، استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی است زیرا هرجا مردم پای کار باشند حرکت‌های موثری شکل می‌گیرد و تحول آفرین هستند.

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: یکی از مسائل اولویت‌دار فرهنگی استان، جمعیت و خانواده است و در دهه اخیر از مقوله جمعیت غفلت شده است.

«محمدامین باقری» به نرخ جانشینی جمعیت اشاره کرد و افزود: اجرا نشدن نرخ جانشینی جمعیت، تهدیدی جدی است که در حوزه جمعیت باید به آن توجه شود یعنی هر پدر و مادر، باید یک نفر جای خود داشته باشند و با توجه به مرگ و میر، باید حداقل سطح جانشینی ۲ و نیم باشد که در استان مرکزی این نرخ، یک و چهار دهم است.

وی بیان کرد: یکی از نهادهایی که در این مقوله می تواند بازوی موثری باشد، تشکل‌های مردمی هستند که حرف آنان موثرتر از بخش حکمرانی است.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.