برگزاری نخستین دوره مسابقات مناظره دانش آموزی در استان مرکزی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: نخستین دوره مسابقات مناظره دانش‌آموزی استان مرکزی با شرکت ۴۸ گروه در اراک در حال برگزاری است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، احسان منصوری، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هدف از این مسابقات این است که با توجه به ویژگی‌های دوران نوجوانی، دانش آموزان بتوانند به سمت تعمیق تعامل و توسعه فرهنگ گفت‌وگو، آزاداندیشی و یادگیری فن مناظره حرکت کنند.

وی افزود: این مسابقات با همکاری معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان، سازمان دانش آموزی استان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه شرکت کنندگان این دوره از مسابقات، دختران مدارس مقطع متوسطه دوم بوده‌اند، گفت: در مجموع، ۱۹۲ نفر در قالب ۴۸ گروه ۴ نفره که دو نفر محقق و دو نفر مناظره کننده هستند، در این مسابقات شرکت کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی افزود: پیش از شروع مسابقات، ۸۳ گزاره به دانش آموزان داده شد تا مطالعه کنند و نظرات مخالف و موافق خودشان را نسبت به گزاره‌ها اعلام کنند. گزاره‌ها با قرعه و با توجه به موافق و مخالف بودن گروه‌ها تقسیم شد. هر گروه در هر مسابقه ۱۵ دقیقه فرصت دارد تا نظر موافق یا مخالف خود را پیرامون گزاره توضیح دهد. همچنین ۵ دقیقه برای تبیین مسئله، ۲ تا ۳ دقیقه برای دفاع و ۴ دقیقه برای جمع بندی لحاظ می‌شود که در مجموع، هر گروه در هر مسابقه ۳۰ دقیقه وقت مفید برای گفت‌وگو و مناظره دارد.

منصوری با بیان اینکه این مسابقات در دو سالن برگزار می‌شود تصریح کرد: در مجموع، ۶ داور که از اساتید دانشگاه و آموزش‌ و پرورش هستند در این مسابقات حضور دارند. امتیازات طبق ۲۸ مولفه داوری در هر مسابقه به گروه‌ها اعطا می‌شود و در نهایت در پایان هر مسابقه امتیازات داوران جمع بندی و برنده اعلام می‌شود.

منصوری اضافه کرد: قبل از برگزاری مسابقات، ۴ جلسه توجیهی برای دانش آموزان گذاشته شد که در این جلسات در رابطه با آیین‌نامه برگزاری مسابقات، تمرین و روش صحیح مناظره، انتخاب گزاره‌ها، اخلاق در مناظرات، مهارت کار گروهی و مدیریت خویشتن و زمان، توضیحاتی ارائه شد.

وی با بیان اینکه مسابقات از روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت شروع شده و تا روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ادامه خواهد داشت، گفت: در روز اول مسابقات، میزبان معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بودیم که وی ابراز امیدواری کرد که از سال آینده این طرح به صورت ملی به میزبانی اراک برگزار شود، همچنین در روز اختتامیه، دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی پیامی در رابطه با این مسابقات خواهد فرستاد و از مسئولین استانی نیز برای شرکت در اختتامیه دعوت به عمل خواهیم آورد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی با اشاره به برگزاری مسابقات فینال و رده بندی در روز دوشنبه گفت: به سه گروه برتر مسابقات به ترتیب هدایای نقدی به مبالغ دو میلیون تومان، ۱.۵ میلیون تومان و یک میلیون تومان اهدا می‌شود، همچنین به گروه اخلاق نیز هدیه‌ای اعطا خواهد شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.