تاثیر آلودگی آب و هوا بر ناباروری اثبات شده/اوج باروری در سنین ۱۶ تا ۲۰ سال

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مقالات بسیاری تاثیر فلزات سنگین و آلودگی هوا و آب در ناباروری را اثبات کرده اند و نباید مجددا به موازی کاری و تحقیقات دوباره در اینباره دست زد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، دکتر علیرضا امانی ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در اولین جلسه قرارگاه زیستی استان با موضوع قانون جوانی جمعیتی، با اشاره به پروژه انتقال برق به بیمارستان ولیعصر اراک(عج) و انجام یک اقدام بزرگ و جهادی با حضور بیش از ۱۲ دستگاه اجرایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، اظهار کرد: پیش بینی می شود که کار تا چند ساعت آینده به اتمام برسد و این برق رسانی، روند ساخت و اتمام پروژه بیمارستان ولیعصر را سرعت می بخشد چراکه منتظر برق فشار قوی در پروژه هستیم تا برخی از آزمایشات و تست ها را انجام دهیم.

وی در خصوص جوانی جمعیت و باروری بیان کرد: با توجه به افزایش شمار جلسات پیرامون این موضوع، خوشبختانه مسئولان و مردم نسبت به این موضوع حساس شده اند، اما لازم است که وارد اقدامات عملی با حضور همه دستگاه های اجرایی شویم.

امانی تصریح کرد: یکی از مسائل مطرح در این راستا، ماده ۶۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و عوامل تاثیرگذار بر ناباروری و نازایی است. مسئله درمان ناباروری پیش از طرح این قانون همواره مدنظر بوده است، تحقیقات بسیاری در این رابطه انجام و عوامل موثر بر نابارری شناسایی شده است، اما متاسفانه به شکل پایه ای در این خصوص کار نشده است و صرفا به مسئله درمان پرداخته می شود در حالی که بسیاری از عوامل با پیشگیری قابل کنترل است.

وی با تاکید بر اینکه در مسئله ناباروری، پیشگیری بسیار اهمیت دارد و باید بر روی این موضوع تمرکز کنیم، گفت: درمان ناباروری، درمانی هزینه بر است و در حال حاضر تمام هزینه های درمان تحت پوشش بیمه قرار دارد. مرکز درمان ناباروری بخش دولتی نیز در بیمارستان امیرالمومنین اراک فعال است و خدمات مشاوره ای و درمانی ارائه می کند، اما باید در حوزه پیشگیری کار کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه برخی از عوامل مانند افزایش سن ازدواج و … مسائلی کشوری است، افزود: باید برای کاهش سن ازدواج برنامه ریزی داشته باشیم و تحقیقات نیز نشان داده است که اوج باروری و کیفیت تخمک در بانوان ۱۶ تا ۲۰ سال است و با افزایش سن، احتمال افزایش ناهنجاری ها و کاهش تعداد فرزاندان سالم نیز رقم می خورد.

وی اضافه کرد: مقالات بسیاری تاثیر فلزات سنگین و آلودگی هوا و آب در ناباروری را اثبات کرده اند، پس نباید مجددا دست به موازی کاری و تحقیقات دوباره بزنیم. اگر خواهان اقدام عملی و رسیدن به نتیجه مناسب هستیم، باید عوامل اصلی را شناسایی کرده و مورد مطالعه قرار دهیم و هزینه این مطالعات را نیز تامین کنیم.

امانی با اشاره به اینکه در استان مرکزی با آلودگی آب و هوا و … روبرو هستیم و قطعا این عوامل به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر ناباروری موثرند، افزود: دانشگاه قطعا در کمک به شناسایی عوامل موثر در ناباروری همکاری لازم را خواهد داشت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.