شهرداری اراک موانع انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوده شهری را برطرف کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: شورای اسلامی و شهرداری اراک موانع انتقال صنوف آلاینده و مزاحم به خارج از محدوده شهری را برطرف کنند.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، محسن خیرمند روز دوشنبه در نشست کمیسیون نظارت و پیشگیری شورای اسلامی کلانشهر اراک، افزود: تا زمانی که عزمی راسخ در مجموعه شهرداری نسبت به انتقال صنوف آلاینده و مزاحم به خارج از محدوده شهری وجود نداشته باشد، هیچ اقدام مثبتی در این زمینه صورت نمی گیرد.

وی تاکید کرد: ضرورت پیشگیری از آسیب‌های شهری و حفظ حقوق شهروندان برای شهرداری این تکلیف را ایجاد می‌کند که به نحو مطلوب نسبت به اعمال تبصره ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری.ها که مضمون آن انتقال صنوف مزاحم به خارج از محدوده شهری است، اقدام کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی اظهار کرد: در مورد اجرای تکالیف قانون تحت هیچ شرایطی نباید به دنبال سودآوری و سرمایه گذاری بود و عمل به قانون باید اولویت نخست اقدامات باشد.

خیرمند بیان کرد: زمین‌هایی که اداره کل راه و شهرسازی برای انتقال صنوف مزاحم خودرویی به شهرداری واگذار کرده اکنون جولانگاه نمایشگاه‌های خودرو شده که به هیچ عنوان در دسته مشاغل مزاحم خودرویی نمی گنجد و این امر معارض با اهداف اولیه تاسیس این شهرک است.

وی گفت: در آینده‌ای نزدیک شاهد مشکلاتی در ارائه سند به مشاغل غیر مرتبط نظیر نمایشگاه‌های خودرو خواهیم بود چرا که این زمین‌ها تنها مختص به مشاغل آلاینده است اما اکنون در شهرک خودرو، مشاغلی نظیر آرایشگاه زنانه نیز فعالیت دارند که به هیچ عنوان به لحاظ قانونی امکان انتقال سند به آن‌ها وجود ندارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: اکنون سوداگری در امر خرید و فروش واحدهای تجاری شهرک خودرو بیداد می‌کند و شهرک خودرو تبدیل به ملجأ امنی برای دلالان شده است که باعث شده قیمت اجاره و فروش این واحدها سربه فلک بکشد و در چنین شرایطی وقتی یک تعمیرکار خودرو می تواند در داخل شهر اراک با قیمتی پایین تر واحد تجاری را بخرد یا اجاره کند، چرا باید با هزینه گزاف در شهرک خودرو فعالیت کند.

خیرمند خاطر نشان کرد: ارائه خدمت مناسب به شهروندان، در بلند مدت نقش شایانی در ساختن یک شهر زیبا و مدرن دارد که در این راستا توجه ویژه به تبصره ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سرلوحه برنامه‌های مدیریت شهری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اشاره به موضوع جلوگیری از ایجاد صنایع آلاینده و برخورد با مشاغلی که در سطح شهر اراک آلودگی زیست محیطی ایجاد می کنند، دارد که شهرداری مکلف است بر اساس این ماده قانونی، مشاغل آلاینده سطح شهر را شناسایی و معرفی و اخطار دهد و در باره زمانی ۱۰ روزه نسبت به رفع آلودگی صنف مذکور اقدام کند و در غیراین صورت رای صادره از این کمیسیون قطعی و لازم الاجرا است و صاحب پیشه که آلودگی ایجاد می کند حق اعتراض جز در دیوان عدالت اداری ندارد.

سید وحید میرنظامی افزود: هم‌اکنون مشاغل مزاحم در خیابان‌های طالقانی، مشهد، شن کش، داوران، کشتارگاه و مبادی ورودی و خروجی شهر فعالیت می‌کنند و تاکنون مدیریت شهری نتوانسته اقدامی در راستای انتقال این مشاغل به خارج از محدوده شهری انجام دهد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: مشاغل خودرویی، مشاغل مربوط با مصالح ساختمانی و آهن فروشان از جمله مشاغل آلاینده هستند که برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کنند و باید زمینه انتقال آنها به خارج از شهر فراهم شود.

میرنظامی تاکید کرد: تعداد واحدهای ساخته شده در شهرک خودرو یک هزار و ۲۵۰ واحد است که اکنون یک‌هزار و ۲۰۰ واحد آن آماده شده که حدود ۴۰۰ واحد آن در اختیار شهرداری است و انتظار است آیین نامه اجرایی این موضوع مشخص شود که فلسفه وجودی شهرک خودرو انتقال صنایع آلاینده خودرویی است بر چه اساس و اصولی واگذار می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.