کالابرگ الکترونیک گامی دیگر از دولت سیزدهم در حمایت از معیشت مردم

امروز تامین معیشت به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای جامعه مطرح است و دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن خود تاکنون، اقدامات مختلفی برای بهبود این مهم انجام داده که آخرین اقدام آن کالابرگ الکترونیک است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا، دولت سیزدهم سکانداری قوه مجریه را در شرایط تورم و ناسامانی‌های اقتصادی تحویل گرفت و کشور با تنگناهای اقتصادی زیادی همراه بود اما از همان روزهای آغازین فعالیت خود، جراحی اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد.

دولت در کنار اجرای طرح‌های مختلف اصلاح اقتصادی، نگاه ویژه‌ای به معیشت مردم دارد و با تغییرات ویژه‌ای که در حقوق‌ها و دستمزدها ایجاد کرد، تلاش کرده تا به رفاه مردم آسیب وارد نشود.

اقدامات دولت سیزدم برای تقویت بنیه اقتصادی مردم قابل توجه است و تفکر معیشتی دولت بر همگان مشهود است.

کالابرگ الکترونیک اقدام اخیر دولت برای بهبود و حمایت وضعیت معیشتی و تقویت سلامت غذایی مردم است که در فاز نخست به صورت آزمایشی در هرمزگان آغاز شد و به تازگی سه استان قزوین، گیلان و مرکزی نیز به اجرای این طرح اضافه شده است و بنا دارد به تدریج در کل کشور اجرایی شود.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک برای واحدهای فروش هزینه ندارد

مدیرعامل شرکت تعاونی کارکنان دولت استان مرکزی در این خصوص گفت: طرح کالابرگ الکترونیک برای کمک به وضعیت معیشت مردم در نظر گرفته شده و متقاضیان می‌توانند یک ماه جلوتر از یارانه خود استفاده و اقدام به خرید ۱۰ قلم کالای تعیین شده در این طرح کنند.

«حسین خسروبیگی» افزود: تمام شرکت‌های تعاونی مصرف کارمندی، کارگری و فرهنگیان استان مرکزی برای اجرای این طرح ثبت‌نام کرده و منتظر اعلام فروش هستند.

وی بیان کرد: دستگاه‌های ویژه اجرای این طرح در فروشگاه‌ تعاونی کارکنان دولت استان نصب شده و هیچ هزینه‌ای نیز در این خصوص دریافت نشده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی کارکنان دولت استان مرکزی ادامه داد: به محض اعلام فروش، خدمات مورد نیاز از طریق این فروشگاه به متقاضیان ارایه می‌شود.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: کوچکترین و جزیی‌ترین واحدهای فروشگاهی در هر منطقه این استان با دستگاه کارتخوان خود می‌توانند به شبکه ملی کالابرگ الکترونیکی متصل شوند.

«جمشید امیدی» افزود: در راستای معرفی و اجرای شبکه ملی اعتبار کالا برگ الکترونیکی در اراک، افزود: اقدمات این طرح در سه استان مرکزی، گیلان و قزوین آغاز شده و در این راستا ستاد استانی و شهرستانی شکل گرفته است.

وی بیان کرد: اجرای این طرح در استان مرکزی از ۱۴ بهمن‌ماه آغاز شده و با استقبال خوبی همراه بوده است و اطلاع‌رسانی به فروشگاه‌ها و مغازه‌داران برای ثبت‌نام و مشارکت در این طرح نخستین قدم در راستای اجرای این طرح است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: پیوستن در این طرح اجباری نیست و اختیاری است اما مزایایی برای فروشندگان دارد.

امیدی اظهار داشت: صاحبان مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به هیچ عنوان برای مشارکت در این طرح متحمل هزینه نمی‌شوند.

وی اظهار داشت: در همین راستا باید اطلاع‌رسانی خوبی از سوی دستگاه‌های تابعه به مدیران فروشگاه‌ها و صاحبان مغازه‌ها صورت گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: نخستین اقدام در راستای این طرح، نصب اپلیکیشن (شما) است که با استفاده از دانلود و نصب برنامه کاربردی “شما” از طریق برنامه‌های بازار، مایکت یا مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir، می‌توان فهرست فروشگاه‌های مجاز را مشاهده کرد.

وی گفت: این طرح به صورت اختیاری است و هیچ اجباری در کار نیست و مردم هرچه از اعتبار یارانه خود از کالاهای یاد شده خریداری کنند، بقیه اعتبار آنها در قالب یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: یکی از مهمترین مزیت‌های کالابرگ الکترونیکی این است که مردم یک ماه زودتر از یارانه نقدی می‌توانند به روش اعتباری، ۱۰ قلم کالای اساسی خود را خرید کنند.

امیدی اعلام کرد: ۱۰ قلم کالای اساسی در اجرای این طرح، شامل شیر بطری یک لیتری کم چرب، پنیر، ماست دبه ۲ و نیم کیلوگرمی کم‌چرب، مرغ کشتار روز، تخم‌مرغ کیلویی، روغن مایع پخت و پز ۸۱۰ گرمی، ماکارونی ۷۰۰ گرمی رشته‌ای، قند شکسته فله‌ای، شکر سفید فله‌ای و برنج است.

وی با بیان اینکه تنها یارانه‌بگیران مشمول این طرح می‌شوند، گفت: ۱۲۹ هزار و ۱۲۶ خانوار روستایی و ۳۴۰ هزار و ۷۵۲ خانوار شهری یارانه‌بگیر در استان مرکزی ثبت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: اجرای این طرح روشی برای کنترل گرانی و تورم است و سیاست دولت در راستای اجرای این طرح، پوشش بیشتر در مناطق روستایی است.

یک‌هزار و ۵۸۴ واحد صنفی استان مرکزی برای اجرای طرح کالابرگ ثبت‌نام کردند

سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیک استان مرکزی گفت: تاکنون بیش از یک‌هزار و ۵۸۴ واحد صنفی این استان، داوطلب مراحل نصب بارکد خوان و اتصال الکترونیک درگاه‌های فروش به‌ صورت رایگان شدند.

«محمدرضا گودرزی» افزود: پیش‌بینی می‌شود اجرای کامل کالابرگ الکترونیک در استان مرکزی از اواسط اسفندماه جاری اجرا شود شود.

وی بیان کرد: در این طرح مردم می‌توانند به صورت دلخواه از اعتبار این طرح برای خرید کالاها استفاده کنند و یا در صورت خرید نکردن، مبلغ یارانه نقدی را دریافت کنند.

سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیک استان مرکزی ادامه داد: این استان بعد از هرمزگان، دومین استان کشور است که طرح کالابرگ الکترونیک را به صورت نمونه آزمایشی اجرا می‌کند.

گودرزی اظهار داشت: تمام توزیع کنندگان موادغذایی می‌توانند بدون محدودیت و کاملا رایگان در این طرح ثبت‌نام کنند.

خرید مردم در طرح کالابرگ الکترونیک اختیاری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: موضوع کالابرگ الکترونیکی به مصوبه مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد، زمانی‌که دولت قصد اقدام حذف ارز ترجیحی را داشت، مجلس شرط این کار را اجرای طرح کالابرگ الکترونیک قرار دارد و این طرح زمینه قانونی دارد.

«حسن میرزاخانی» افزود: شبکه ملی کالابرگ الکترونیک (شما) حمایت از معیشت و کمک به سبد خانوار است.

وی بیان کرد: ستاد اجرایی طرح کالابرگ الکترونیک به ریاست استانداری مرکزی در این استان تشکیل شده است و دبیری این ستاد بر عهده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که مسئولیت اطلاع‌رسانی را نیز دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان باید اطلاع‌رسانی دقیقی به یارانه‌بگیران و فروشندگان داشته باشد.

میرزاخانی با بیان اینکه ثبت‌نام فروشگاه‌های بزرگ و کوچک در اجرای این طرح در استان مرکزی در حال افزایش است، گفت: انواع برندهای پنیر، ماست، شیر، روغن، ماکارونی، برنج، شکر، قند، مرغ و تخم مرغ مشمول اجرای طرح کالابرگ الکترونیک هستند.

وی اظهار داشت: در راستای اجرای مطلوب این طرح، نشست‌های مختلفی نیز با فرمانداران، بخشداران و دهیاران برگزار شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی افزود: ثبت‌نام فروشگاه‌های استان در اجرای این طرح اختیاری است اما مزیت‌هایی دارد که توصیه می‌شود به این طرح بپیوندند.

میرزاخانی تاکید کرد: با اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی به هیچ عنوان یارانه مردم قطع و یا کم نمی‌شود و انتظار است مردم به شایعات گوش نکنند.

وی گفت: در کنار واریز نقدی یارانه‌ها، دولت به همان میزان اعطای اعتبار برای اجرای این طرح دارد، یعنی دولت همزمان که واریز نقدی یارانه را انجام می‌دهد، یارانه‌بگیران نیز می‌توانند تا ماه بعد ۱۰ قلم کالای مورد نیاز خود را از طریق کارت یارانه خریداری کنند و در ماه بعد مابه التفاوت یارانه خود را دریافت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی عنوان کرد: الزامی برای خرید ۱۰ قلم کالا توسط یارانه‌بگیران نیست و مردم می‌توانند در صورت نداشتن تمایل به خرید، یارانه نقدی خود را مانند سنوات گذشته دریافت کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.