ایجاد ۲۲ هزار و ۷۲۹ شغل در استان مرکزی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: ۲۲ هزار و ۷۲۹ شغل از ابتدای امسال تاکنون در این استان ایجاد شد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار ایرنا، «جمشید امیدی» روز شنبه در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی در اراک، افزود: تعهد اشتغال امسال این استان ۲۳ هزار و ۸۳۶ نفر است که تاکنون ۲۲ هزار و ۷۲۹ شغل در بخش‌های مختلف، معادل ۹۵ و چهار دهم درصد از برنامه، محقق شده است.

وی بیان کرد: بیشترین اشتغال ایجاد شده در این مدت با ۶ هزار و ۳۶۶ نفر مربوط به شهرستان اراک است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون، یک‌هزار و ۳۱۷ شغل در شهرستان کمیجان، ۵۴۲ شغل در آشتیان، ۷۷۵ شغل در خنداب، ۶۳۹ شغل در فراهان، پنج‌هزار و ۵۴۶ شغل در ساوه، یک‌هزار و ۷۰۶ شغل در شازند، ۵۹۵ شغل در تفرش، یک‌هزار و ۶۷۶ شغل در زرندیه، ۲ هزار و ۲۷۶ شغل در خمین، یک‌هزار و ۳۸۵ شغل در محلات، ۸۲۸ شغل در دلیجان است.

امیدی اظهار داشت: پیشرفت اشتغال ایجاد شده در شهرستان کمیجان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به برنامه تعهدی،۱۴۲ درصد، آشتیان و خنداب ۱۰۶ درصد، فراهان ۱۰۱ درصد، ساوه ۱۰۰ درصد، شازند ۹۹ درصد، تفرش و زرندیه ۹۶ درصد، اراک ۹۱ درصد، خمین ۹۰ درصد، محلات ۷۹ درصد و دلیجان ۶۶ درصد است.

وی گفت: کمترین اشتغال ایجاد شده استان در سال جاری مربوط به شهرستان دلیجان است که تعهد اشتغال آن ۸۲۸ شغل است که تاکنون ۵۴۵ اشتغال در این منطقه ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و ۵۲۲ طرح اشتغالزا در استان مرکزی بررسی شده که سه هزار و ۲۵۲ طرح تایید شده و ۲۷۰ طرح برگشت خورده است.

امیدی بیان کرد: شهرستان آشتیان و دلیجان در این مدت طرح اشتغال برگشتی نداشته و در شهرستان شازند ۲ طرح، ساوه ۱۰ طرح، کمیجان ۶ طرح، خنداب سه طرح، اراک ۲۴ طرح، فراهان هشت طرح، زرندیه ۲۲ طرح، تفرش ۲۳ طرح، محلات ۷۱ طرح و در خمین ۱۰۱ طرح برگشت خورده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی در سال جاری، گفت: اعتبار ابلاغی این بخش ۶۹۶ میلیارد ریال است که به همین میزان تخصیص یافته و تاکنون یک‌هزار و ۱۷۵ طرح به بانک‌های عامل با مبلغ ۷۰۳ میلیارد ریال معرفی شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون یک‌هزار و ۱۸ طرح به مبلغ ۶۱۰ میلیارد ریال معادل ۸۸ درصد از پرونده‌های معرفی شده به بانک‌های عامل، موفق به دریافت وام شدند.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: عملکرد طرح مشاغل خانگی این استان از ابتدای امسال تاکنون در شهرستان خنداب به ۱۰۷ درصد، کمیجان ۱۰۰ درصد، تفرش، آشتیان و دلیجان هر کدام ۹۸ درصد، اراک ۹۶ درصد، محلات ۹۳ درصد، زرندیه ۹۲ درصد، خمین ۸۷ درصد، فراهان ۶۱ درصد، ساوه ۶۴ درصد و شازند ۵۶ درصد است.

امیدی اظهار داشت: از مجموع سهمیه در نظر گرفته شده برای استان در وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی از محل اعتبارات سال جاری، تاکنون ۸۸ درصد برنامه محقق شده است.

وی گفت: اعتبار ابلاغی کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) از محل بند ب تبصره ۱۶ قاتون بودجه سال ۱۴۰۱، چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است که در این خصوص، ۶ هزار و ۵۲ طرح به بانک‌های عامل معرفی شده که تاکنون چهار هزار و ۶۷۹ مورد، معادل ۸۷ درصد موفق به دریافت سه هزار و ۹۳۹ میلیارد ریال شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: اعتبار ابلاغی بهزیستی از محل بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری ۲ هزار و ۲۴۹ میلیارد ریال است که تاکنون یک‌هزار و ۷۴۷ مورد به بانک‌های عامل معرفی شده که تاکنون یک‌هزار و ۵۲۶ مورد معادل ۸۴ درصد موفق به دریافت یک‌هزار و ۵۰۶ میلیارد ریال شده‌اند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: تعهد اشتغال سال ۱۴۰۰ این استان از طریق شواری عالی اشتغال کشور، بیش از ۱۲ هزار شغل تعیین شد و در سال ۱۴۰۱ بر اساس مبنایی که به استان مرکزی توضیح داده نشد، این تعهد به یکباره و با رشد ۸۵ درصدی به ۲۳ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی هدفگذاری شد.

«مجید نیکی ملکی» افزود: این برنامه کار مضاعفی را برای استان تدارک دید و کار دشواری بود و استان مرکزی برای تحقق این آمار، مجبور به سیاست و تمرکز بیشتر بر مشاغل خرد و کوچک شد.

وی بیان کرد: اشتغال ایجاد شده در استان مرکزی در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مرکزی ادامه داد:ضریب اطمینان از صحت اطلاعات اشتغال‌های ایجاد شده در استان مرکزی به ۹۲ درصد رسیده که آمار خوبی است.

نیکی ملکی یادآور شد: این ضریب در چند ماه گذشته ۶۰ درصد بود که با تلاش دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی و رفع مغایرت‌ها به ۹۲ درصد افزایش یافت.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی باید در روزهای باقی مانده از سال، تلاش کنند تا اطلاعات اشتغال‌های ایجاد شده را در سامانه رصد به ثبت رسانند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مرکزی ادامه داد: امسال مقرر شده هدفگذاری اشتغال استان‌های کشور از سوی استانداران و با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه به تهران اعلام شود تا در نشستی که در چند روز آتی با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود در دستور کار شورای عالی اشتغال کشور قرار گیرد.

نیکی ملکی اظهار داشت: سعی شده هدفگذاری اشتغال امسال بر اساس مدل قابل دفاعی باشد و در این راستا وضعیت بازار کار، رشد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، نرخ بیکاری و رشد اقتصادی بررسی شده است.

وی گفت: با بررسی‌های صورت گرفته، سه‌هزار و ۸۰۶ اشتغال برای جایگزینی با اشتغال‌های از دست رفته در سال آتی نیاز است و در مجموع ایجاد ۱۰ هزار و ۱۵۸ شغل پیشنهاد شده است تا با ایجاد آنها بتوان نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را با هفت و ۲ دهم درصد حفظ کرد.

در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی عملکرد مختلف اشتغال دستگاه‌های مختلف و بانک‌های عامل در راستای پرداخت وام اشتغال ارایه و بررسی شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.