تدبیر دولت مردمی در احیای شرکت صنایع آذرآب اراک

شرکت صنایع آذرآب اراک که بعد از واگذاری به بخش خصوصی براساس اصل ۴۴ قانون اساسی با تنگناها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم ‌می‌کرد، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش شبانه‌روزی مدیریت ارشد استان مرکزی فصل جدیدی از تولید در این واحد مادر تخصصی باز شده است.

به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری از سال های گذشته با نامگذاری سال‌ها با عناوین اقتصادی حول محور تولید داخلی دغدغه‌مندی خود را نسبت به مسائل اقتصادی کشور بیان نمودند اما دولت سیزدهم با رویکرد حمایت همه جانبه از تولید و راه اندازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل بیش از دیگر دولت‌ها نسبت به این خواسته معظم له اهمیت قابل شده است به طوری که با حمایت‌های دولت مردمی و مدیریت ارشد استان مرکزی سال گذشته ۲۳۱ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل این استان به چرخه تولید بازگشتند.

نگاه عالمانه و آگاهانه رهبر معظم انقلاب به مسائل اقتصادی و تاکید بر رونق تولید داخل نشانگر این رویکرد است تا در اوج تحریم‌های نظام سلطه و استکبار جهانی از فرصت جهش و تحول در تولید و نیز بهره‌مندی و استفاده مطلوب از ظرفیت‌های تولید داخلی هدفمند استفاده تاثیرگذار به عمل آید.

در این میان ظرفیت‌های عظیمی در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی وجود دارد که هر کدام از این حوزه‌ها نکته تحول در تولید و پیشرفت اقتصاد جامعه محسوب می‌گردند و استفاده درست و روزآمد از این فرصت‌ها در شرایط تحریم‌ها و تهدیدها، فرصت مطلوبی را فراهم خواهد نمود تا تولید در کشور ارتقا و ظرفیت‌ها عملیاتی و به بهره برداری برسند.

با آغاز به کار دولت سیزدهم این بحث در سطح کشوری و استانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته، به طوری که استاندار مرکزی و جمعی از مدیران استانی با برنامه‌ریزی‌های متعدد از واحدهای تولیدی راکد، نیمه راکد، نیمه فعال و فعال بازدید می‌کنند و در جریان مشکلات این واحدها قرار می‌گیرند و همانطور که اشاره شد در سال گذشته ۲۳۱ واحدتولیدی تعطیل ونیمه تعطیل این استان با پیگیری‌های مدیریت ارشد و نهادهای متولی استان مرکزی به چرخه تولید بازگشتند.

شرکت صنایع آذرآب اراک که در روزگاری نه چندان دور قطب تولید و تامین قطعات پالایشگاه ها و پتروشیمی‌های کشور و خاورمیانه بود، پس از واگذاری به بخش خصوصی با تنگناهای مختلفی روبرو شد که این تنگناها و مشکلات در سال‌های گذشته به اوج خود رسیده است اما رییس جمهور دولت مردمی در حاشیه سفر یک روزه خود به استان مرکزی از این واحد تولیدی بازدید و نسخه‌های شفابخشی را مطرح و بارقه‌های امید در دل کارگران این شرکت زنده شد.

این واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه طراحی، ساخت و نصب انواع بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، مخازن تحت فشار، مبدل‌های حرارتی و تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، صنایع قند، شکر و سیمان فعالیت داشت و در سال ۱۳۸۹ به بخش خصوصی واگذار شده و هم اکنون به ۱۶ هزار و ۴۰۰ سهم تقسیم شده است.

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم در بیست و نهمین سفر استانی خود به استان مرکزی سفر کرد و این سفر رهاورد بسیاری برای سرزمین آفتاب داشت که گل سرسبد این مصوبات را می‌توان احیای شرکت صنایع آذرآب عنوان کرد.

حساسیت حل مشکل آذرآب از یک سو و توجه ویژه دولت مردمی به تولید و راه اندازی واحدهای تولیدی راکد از سویی دیگر باعث شد که شخص رئیس جمهور در این سفر از شرکت صنایع آذرآب اراک بازدید و پای درد دل کارگران این واحد تولیدی بنشیند.

رئیس جمهور در این بازدید تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم آذرآب بیش از این لطمه ببیند.

آیت‌الله سید « ابراهیم رییسی» افزود: شرکت صنایع آذرآب نمادغرور و اعتماد به نفس ملی است و این واحد تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببیند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی آذرآب نبود کار نیست، اظهار کرد: این مجتمع تولیدی، پول ساز و اعتبارساز است اما محور اساسی مشکلات اینجا مدیریت و مالکیت است.

رئیس جمهور با ابراز ناخرسندی از عدم حمایت از مجتمع صنایع آذرآب، عنوان کرد: بانک کشاورزی ارتباط ماموریتی به اینجا ندارد و باید سهامش به یک مجموعه‌ای که دارای وظایف و تخصص مرتبط هست واگذار شود.

آیت الله رییسی گفت: فعال و پویا بودن آذرآب با همت کارگران و مهندسان توانمند این واحد تولیدی رقم می‌خورد و در اسرع وقت برای حل مشکلات مدیریتی و سهامداری آذرآب تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی با ابراز تأسف از اینکه کارخانه‌ای که خودش توان رفع نیازمندی‌های سایر کارخانجات و صنایع را دارد امروز با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می کند، تاکید کرد: کارخانه آذرآب را احیا خواهیم کرد و کاری می‌کنیم که انشاالله ظرفیت کارگری این کارخانه حداقل به همان ظرفیت سه‌هزار نفر سابق بازگردد.

رئیس جمهور پس از خروج از شرکت صنایع آذرآب به وزارتخانه‌های مختلف از جمله صمت، کشور و کشاورزی و به مدیریت ارشد استان مرکزی تاکید نمودند که از تمام ظرفیت‌ها باید برای احیای این واحد مادر تخصصی استفاده شود و اکنون که حدود هشت ماه از آن زمان می‌گذرد تدبیر دولت مردمی به بار نشسته و آذرآب اراک رنگ و بوی تولید، کار، تلاش و در نهایت بالندگی به خود گرفته است.

آذراب به عنوان هاب صنایع مرتبط با نیروگاه انرژی اتمی در منطقه مطرح خواهد شد

استاندار مرکزی گفت: واحد تولیدی آذراب، به عنوان هاب صنایع مرتبط با نیروگاه انرژی اتمی در منطقه مطرح خواهد شد و مدیریت ارشد استان با تمام توان از این واحد تولیدی حمایت می‌کند.

«فرزاد مخلص‌الائمه» با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه تولید و توسعه برق اتمی، در این واحد تولیدی سازماندهی و راهبری می‌شود، افزود: آذرآب یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی کشور و یک ابرصنعت به معنای واقعی و از مهم‌ترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی در منطقه است و ظرفیت صنعتی فوق‌العاده‌ای در اختیار این شرکت است‌ که با حداقل ۱۱ هزار مترمربع مساحت کارگاه‌های مسقف فعالیت می‌کند و به لحاظ برخورداری از کارگاه‌های یکپارچه، کم‌نظیر است و مشابه آن کمتر در کشور مشاهده می‌شود.

نماینده عالی دولت سیزدهم در استان مرکزی گفت: واحد تولیدی آذرآب پس از خصوصی‌سازی ناموفق در دهه ۸۰، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد و اوایل حضور ما در استان و اوایل دولت سیزدهم، این شرکت مشکلات متعددی از قبیل چک‌های برگشتی متعدد، مسدودی حساب‌های بانکی، بدهی‌های گسترده به تامین اجتماعی و سازمان مالیاتی، مشکلاتی در حوزه سهامداری، بحران کارگری، حقوق معوقه، بحران مدیریت، فقدان مدیریت، بحران تولید، تعطیلی کارگاه‌ها و مسدودی بسیاری از اقلام و تجهیزات گمرک را پیش پای خود داشت و موجی از یاس و ناامیدی بخشی از کارکنان و مدیران این واحد تولیدی را گرفته بود.

مخلص‌الائمه ادامه داد: با توجه به جایگاه ویژه واحد تولیدی آذرآب در استان در کنار سایر صنایع سنگین دیگر، رفع مشکلات این شرکت امری ضروری بود که در این راستا نشست‌های متعددی با مسئولان ارشد کشور و استان و ذی‌نفعان شرکت برگزار شد و رئیس جمهور نیز در سفر به استان مرکزی از این واحد تولیدی بازدید کردند و دستورات لازم مبنی بر حل مشکلات این واحد را صادر کردند.

وی تاکید کرد: در راس دستورات که به صورت کتبی به استان ابلاغ شد، ضرورت تغییر مالکیت شرکت، تغییر سهامدار عمده شرکت و واگذاری سهام عمده به سهامدار و مالکیت واجد صلاحیت و اهلیت بود.

مخلص الائمه با بیان اینکه پس از دریافت دستور رئیس جمهور در آن مقطع، نشست‌های متعددی به صورت جدی برگزار شد، گفت: مذاکراتی با گروه مپنا و سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد که در این راستا رئیس سازمان انرژی اتمی ۲ نوبت از آذرآب بازدید کردند.

وی عنوان کرد: در نهایت ۱۷ دی‌ماه سال گذشته پس از یک فراز و فرود طولانی و مفصل، مالکیت این واحد تولیدی تغییر و طی یک فرآیند قانونی و شفاف، سهام عمده شرکت آذرآب (۳۰ درصد)به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه در حوزه تولید و توسعه انرژی اتمی واگذار شد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: مدیریت این واحد تولیدی در یک بازه زمانی بلاتکلیف بود اما اکنون این شرکت بزرگترین قرارداد خود را که حدود ۱۵۰ میلیون یورو است را با یک شرکت بسیار صاحب‌نام خارجی منعقد کرده که اقدام ارزشمندی در حوزه تجهیزات نیروگاهی است و این‌مهم مدنظر ویژه قرار گیرد که در این مدت با تغییر مدیریت توانستیم شتابی را در فعالیت این صنعت ایجاد کنیم.

وی گفت: با توجه به اینکه واحد تولیدی آذراب، پیمانکار عمومی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع نیروگاهی است، با تغییر سهامداری صورت گرفته، به عنوان هاب صنایع مرتبط با نیروگاه انرژی اتمی در منطقه مطرح خواهد شد.

استاندار مرکزی اظهار کرد: شرکت صنایع آذرآب باید با جذب نیروی انسانی گسترده و ماهر و ارائه آموزش‌های لازم به دوره شکوفایی بازگردد و این واحد تولیدی علاوه بر اقداماتی که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه‌های دیگر انجام می‌داد، مرکز توزیع کارهای بزرگ در حوزه نیروگاهی به ویژه در حوزه انرژی اتمی خواهد شد.

آذرآب در آغاز فعالیت دولت سیزدهم در اوج مشکلات و چالش‌ها به سر می‌برد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: مشکلات شرکت صنایع آذرآب عمری حدود ۱۰ ساله دارند اما در آغاز فعالیت دولت سیزدهم مشکلات این واحد صنعتی به اوج خود رسیده بود.

«حسن میرزاخانی» افزود: برنامه‌ریزی‌های غلط و بی اساس، سهامداری نااهل، ده‌ها چک برگشتی، بدهی‌های غیرجاری فراوان به سیستم بانکی، سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی و از همه مهمتر بی‌انگیزگی کارگران باعث شده بود شرکتی که سالهای پیش از واگذاری قطب تولیدات صنایع سنگین کشور محسوب می‌شد برای تامین حقوق و مزایای پرسنل دچار مشکل شود.

وی اضافه کرد: کارت‌های بازرگانی این واحد تولیدی قابل تمدید نبود و با شرایط موجود، انگیزه‌ای هم برای مدیران وقت شرکت نمانده بود چرا که کارگران از نبود کار و نحوه پرداخت حقوق به شدت معترض بودند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری مرکزی اظهار کرد: در راستای گره‌گشایی مسیر موانع تولید در شرکت آذرآب، برنامه ریزی و تدابیر ویژه‌ای با استاندار مرکزی و حوزه معاونت اقتصادی استانداری اندیشیده شد و با پیگیری‌های مکرر، مصوبه‌ای از شورای عالی امنیت ملی با همکاری بانک مرکزی اخذ شد که توانستیم موانع را از پیش پای این واحد تولیدی کنار بگذاریم.

میرزاخانی افزود: اجرایی کردن این مصوبه روزنه امیدی در این شرکت ایجاد کرد چرا که پیش از این انگیزه‌ای برای کار و فعالیت نبود و کمک شایانی به رفع مشکلات شرکت کرد.

وی بیان کرد: نشست‌های متعددی با حضور تیم مدیریتی ارشد استان با شورای کارگری در محل شرکت برگزار شد تا به مرور شرایط این واحد تولیدی متعادل‌تر شود اما خواسته کارکنان، در مرحله نخست تغییر سهامدار و سپس تغییر تیم مدیریتی واحد تولیدی آذرآب بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری مرکزی گفت: سهامدار این واحد تولیدی، بانک کشاورزی بود و هیچ انگیزه‌ای برای رفع مشکلات این واحد تولیدی نداشت و از طرفی تیم مدیریتی شرکت هم امیدوار به آینده نبودند و ما به دنبال این بودیم که افراد فنی، متخصص و با انگیزه در جایگاه مدیریتی این شرکت مستقر شوند که خوشبختانه موفق شدیم و این مهم حاصل شد.

میرزاخانی عنوان کرد: خواسته بعدی کارکنان این واحد تولیدی، تغییر سهامدار بود که این مهم در سفر رئیس جمهور به استان مرکزی اجرایی شد و نماینده عالی اجرایی کشور، بلافاصله پس از ورود به اراک در شرکت آذرآب حضور یافتند و دستور موضوع تغییر سهامدار دارای اهلیت به شرکت را در اسرع وقت صادر کردند.

وی تاکید کرد: تغییر سهامدار این واحد تولیدی به دستور رئیس جمهور پس از ۶ ماه انجام و شرایط متفاوت شد و توانستیم سهام شرکت را به مجموعه دارای اهلیت منتقل کنیم و با برگزاری نشست های متعدد، بحث سهامداری شرکت نیز مرتفع شد و واحد تولیدی در اختیار یک مجموعه دولتی دارای اهلیت، قرار گرفته شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری مرکزی ضمن تاکید بر اینکه طی ۱۴ ماه گذشته مسئولان ارشد استان، نشست‌های متعددی با هیات مدیره قبلی و جدید برگزار کردند، گفت: با تغییر سهامدار و تیم مدیریتی، خوشبختانه حقوق‌های معوق این واحد تولیدی به روز شد و این شرکت در مسیر وصول مطالبات و معوقات خود قرار گرفت.

میرزاخانی افزود: تیم مدیریتی استان، رایزنی‌های مختلفی را در سطح کشور انجام داد تا پروژه‌های جدیدی برای این واحد تولیدی تعریف کنیم که خوشبختانه انجام شد و بزرگ‌ترین قرارداد ارزی با یک شرکت روسی منعقد شد.

وی بیان داشت: قراردادهای متفاوت دیگری در حوزه نیروگاهی نیز که در این شرکت متوقف شده بود، با مرور در حال انجام است که امید است شاهد بهبود شرایط در این واحد تولیدی باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری مرکزی گفت: اکنون امید آفرینی که در این شرکت ایجاد شده و کارگران به آینده امیدوار هستند و سهامدار هم برنامه‌های مناسبی برای رونق تولید در شرکت دارد و امید است شاهد روزهای اوج این واحد تولیدی را در آینده نزدیک باشیم.

رئیس شورای کارگری شرکت آذرآب نیز گفت: این واحد تولیدی در دولت گذشته به قهقرا رفته بود و در حال نابودی بود و تمام امور این شرکت قفل شده بود و این موضوع مطرح بود که تا سه ماه دیگر دوام نمی‌آورد.

«داود عسگری» تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سفر رئیس جمهور به استان مرکزی بزرگترین خواسته کارگران که تغییر سهامداری این شرکت بود محقق شد و اکنون یک شرکت با اهلیت زمام امور آذرآب را در دست دارد که این یک اتفاق مبارکی بود و کارگران این واحد تولیدی قدردان رئیس جمهور مردمی هستند.

وی افزود: نخستین اقدام مهم واگذاری سهام این واحد تولیدی به هلدینگ معتبر به نام صبا انرژی بود که انجام شد و سپس در گام دوم بخشی از فعالیت ‌های انرژی اتمی را در این شرکت انجام دادند تا شرکت توانست بخشی از نقدینگی خود را به دست بیاورد.

رئیس شورای کارگری شرکت آذرآب گفت: قرارداد ۹۰ میلیون یورویی آذرآب با شرکت سبا (سازمان بهره برداری از انرژی های نوین) بود که آذرآب بتواند فعالیت‌های انرژی اتمی را انجام و مشکلات این واحد تولیدی را رفع کند.

عسگری با بیان اینکه تغییر در مدیریت شرکت آذرآب اقدام مثبت دیگر در دولت سیزدهم بود گفت: خواسته جامعه کارگری انتصاب یک مدیر عامل موفق در این واحد تولیدی است که امید است با این اتفاق این واحد تولیدی روی ریل تولید قرار بگیرد.

وی گفت : اکنون معوقات تسویه شده اما به لحاظ مالی به جایی نرسیده که تاثیر خود را نشان دهد، اکنون کارگران آرام هستند و یک رضایت نسبی و در عین حال کم سابقه در کارخانه حاکم است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: شرکت آذرآب از جمله واحدهای تولیدی است که در حوزه واگذاری به بخش خصوصی و خصوصی سازی دچار آسیب جدی شده بود در حالی که این شرکت می توانست اکنون یکی از توانمندترین واحدهای تجهیزات ساز در حوزه نفت گاز و انرژی باشد.

«علی جودکی» افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این واحد تولیدی در بدترین شرایط خود قرار داشت و یک تیم بسیار قوی با هدایت‌های نماینده ولی فقیه در استان، استاندار مرکزی و نمایندگان اداره کل صمت و دستگاه قضایی تشکیل و مشکلات این واحد تولیدی را بررسی و راهکارهای حل مشکلات را ارائه کردند.

وی تاکید کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، اصلی ترین مشکل این بود که باید سهام این واحد تولیدی به شرکت با اهلیت واگذار شود چرا که بخشی از سهام این شرکت در اختیار بانک کشاورزی بود که به دلیل ماهیت خود نمی‌توانست در حوزه صنعت سرمایه گذاری کند، از این رو باید این تغییر صورت می‌گرفت.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی اظهار کرد: حضور رئیس جمهور و هیات دولت در استان مرکزی و بازدید از شرکت صنایع آذرآب منجر به این شد تا پنج سهامی که در اختیار غیر بود به انرژی اتمی واگذار و از این وضعیت خارج شود.

جودکی گفت: با سفری که رئیس سازمان انرژی اتمی به استان مرکزی داشت مسائل و مشکلات کارگری رفع و حقوق‌های معوقه به روز شد و قراردادها نیز احیا شدند.

وی عنوان کرد: مسائل و مشکلاتی در حوزه بانکی‌ و تسهیلات ارزی بود که بسیاری از آنها رفع شد و مابقی مسائل تا ۲ ماه آتی برطرف می‌شود.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: قراردادهای مناسبی در این واحد تولیدی منعقد شده که امید است با برنامه‌ریزی‌هایی که تدوین شده شاهد رونق و رشد مضاعف شرکت آذرآب در چند ماه آتی باشیم و این واحد تولیدی به اوج قله‌هایی که بوده آرام آرام‌ بازگردد.

اگر چه سفر رئیس جمهور و دولت سیزدهم به استان مرکزی آثار و برکات بسیاری برای مردم سرزمین آفتاب داشت، اما احیای شرکت صنایع آذرآب را می‌توان یکی از آثار ویژه سفر دکتر رئیسی به مهد صنعت کشور دانست چرا که این واحد مادر تخصصی بعد از سالها، اکنون رنگ و بوی تولید به خود گرفته و امید است این مهم تداوم داشته باشد و آذرآب روز به روز به نقط اوج خود در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نزدیک و نزدیکتر بشود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.