تغییر زمان کوچ پرندگان مهاجر در استان مرکزی بدلیل شرایط آب و هوایی

«امیر انصاری» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هر سال پرندگان مهاجر در اواسط آبان ماه از زادگاه خود در سیبری به سمت زیستگاه های طبیعی استان مرکزی پر می گشایند و با اولین بارش برف در آذر و دی ماه، مهاجرت خود را به سمت مناطق جنوبی و آفریقا ادامه می دهند.

وی افزود: امسال بیش از ۳۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در ۱۴۰ گونه به تالاب کویری میقان اراک و سایر منابع آبی این استان پرگشودند که به دلیل گرمای هوا و در دسترس بودن منابع غذایی و نباریدن برف در استان ماندگار شده اند.

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: ماندگاری پرندگان مهاجر در تالاب کویری میقان اراک و کوتاه شدن مسیر کوچ آن ها ضمن جلوگیری از خستگی این پرندگان، از خطرهای احتمالی در مسیر مهاجرت نیز پیشگیری کرده و در مجموع به نفع این پرندگان است.

تالاب میقان اراک، سد الغدیر ساوه، سد پانزده خرداد دلیجان و دریاچه سد کمال صالح، چهار زیستگاه آبی مهم پرندگان استان مرکزی است.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک و از زیستگاه های مهم پرندگان کشور است که دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در تنوع زیستی در مهار آلایندگی گرد و غبار منطقه نیز اثرگذاری مستقیم دارد.

تالاب کویری میقان اراک با وسعت ۲۵ هکتار دارای سطح آبگیر ۱۰ تا ۱۲ هکتاری است.

علاوه بر پرندگان مهاجر، بین ۶۰ تا ۷۰ گونه پرنده بومی نیز در زیستگاه های استان مرکزی مشاهده شده است.

بیش از ۲۰۵ گونه پرنده در استان مرکزی شناسایی شده است.

«خوتکا»،«فلامینگو»، «اردک سرسبز»، «غاز خاکستری» ، «فاخته» ، «هوبره» و «کاکایی» از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.

درنای خاکستری از گونه های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما در آبان ماه میزبان کوچ موقت این گونه است و با بارش اولین برف زمستانی این پرندگان به سمت مناطق گرمسیری جنوب ایران و آفریقا پر می گشایند و در بهار در مسیر بازگشت به زادگاه اصلی خود (سیبری) دوباره در زیستگاه های استان اقامت کوتاه دارند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.