گزارش مهر از اولین رای ۱۸ ساله ها

انتخابات صحنه ای است که فرصت سنجش اراده و انتخاب را به فرد می دهد، انتخابی که به دلیل دخیل بودن در سرنوشت جامعه، ارتقاء عزت و اعتماد به نفس فرد را فراهم می کند. البته این احساس خوشایند همیشه در افرادی که برای اولین بار در انتخابات شرکت می کنند و ” رای اولی ” هستند، چند برابر است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، نوجوانانی که به واسطه حضورشان در انتخابات و مشارکت در سرنوشت سیاسی کشور وارد مرحله جدیدی از زندگی شان می شوند و و با شرکت در این انتخابات دیگر به خودباوری می رسند که بزرگ شده اند، چون به نظر و رای آن ها نیز اهمیت داده می شود.

در ایران کسانی که  به سن ۱۸ سالگی رسیده باشند می توانند در انتخابات شرکت کنند. از میان ۵۰ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۱۹۲ نفری که در کشور واجد شرایط انتخابات ۲۴ خرداد هستند، یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۲۰۶ نفر رای اولی هستند که ۷۹۹ هزار نفرشان زن و بقیه مرد هستند. در این میان سهم استان مرکزی از  تعداد افراد واجد شرایط رای دادن، یک میلیون و ۵۶ هزار نفر است که ۳۱ هزار و ۷۷۳ نفرآن رای اولی هستند.

بی شک حضور این تعداد از رای اولی ها در انتخابات این دوره می تواند در افزایش نشاط و شور فضای انتخابت موثر باشند. جوانان و نوجوانانی که  به گفته امام خمینی (ره) چشم امید و آینده سازان  انقلاب اسلامی هستند. نوجوانانی که برای اولین بار می خواهند شعور سیاسی خود را بسنجند.

یکی از رای اولی های  اراک می گوید: من خیلی خوشحالم که می توانم در انتخابات پیش رو شرکت کنم، احساس می کنم بزرگ شده ام و در جامعه دارای ارزش هستم.

آن کسی را که به خواسته هایم نزدیک تراست انتخاب می کنم

هانیه حسینی می گوید: من  سعی کرده ام که به برنامه ها و اهداف تمامی نامزدهای ریاست جمهوری فکر کنم و آن کسی را که به خواسته هایم نزدیک تراست انتخاب کنم.

وی ادامه می دهد: البته پدرم در مواردی که برایم سوال پیش می آید و متوجه منظور برخی کاندیداها نمی شوم، برایم توضیحاتی می دهد.

حسینی معتقد است که شرکت کردن در انتخابات برای سربلندی و اقتدار کشور مهم است و می افزاید: درست است که من خیلی باتجربه نیستم اما به خوبی می دانم که کشورمان دشمن های زیادی در دنیا دارند که منتظرند که مردم در انتخابات شرکت نکنند و پشت انقلاب را خالی کنند تا آن ها به کشورمان سلطه پیدا کنند.

شرکت در انتخابات همچون سربازی یک وظیفه است

مهدی بیرامی نیز می گوید: قطعا خوشحالم، فکر می کنم شرکت در انتخابات همچون سربازی یک وظیفه است و به عنوان یک سرباز فقط نباید در مرزها از ایران محافظت کنم، بلکه با حضور در پای صندوق رای نیز می توانم  از کشور دفاع کنم.

این سرباز وظیفه یِ رای اولی می افزاید: من هم مثل بقیه مردمِ کشور، ایران را دوست دارم و حاضرم برای سربلندی اش جانم را بدهم، همچون جوان هایی که در سال های دفاع مقدس برای حفظ ایران از تهاجم دشمن ، فداکاری کردند.

وی می گوید: شرکت در انتخابات یک فرصت است، فرصتی که با آن می توان سرنوشت جامعه را تعیین کرد.

ابراز ناراحتی از اینکه سن رای اولی ها افزایش یافت

شهاب انصاری ۱۷ ساله با ابراز ناراحتی از اینکه سن رای اولی ها افزایش یافته، می گوید: اگر مثل چند سال پیش هنوز شرط رای دادن ۱۶ سال تمام بود من می توانستم در انتخابات شرکت کنم.

این دانش آموز اراکی می افزاید: من می دانم که چشم همه دنیا به سمت ملت ایران و انتخاب آن هاست ودشمنان درحال نشان دادن خلاف واقعیت در ایران هستند.

وی می گوید: درست است که نمی توانم رای بدهم ولی با یکی از اقواممان که رای اولی است در مورد انتخابات و اینکه چه کسی بهتر است زیاد فکر کرده ایم، من مطمئنم که تمامی رای اولی ها خوشحال هستند و با احساس غرور در انتخابات شرکت می کنند.

برای من شرکت در انتخابات مثل امتحان دادن است

یکی دیگر از رای اولی ها می گوید: برای من شرکت در انتخابات مثل امتحان دادن است و همه اش به این فکر می کنم که آیا در این امتحان قبول می شوم و رای من همان منتخب مردم هست یا نه ؟

خانم قربانی می گوید: به خاطر اینکه فصل امتحانات است خیلی فرصت نکرده ام که برنامه های انتخاباتی را دنبال کنم ولی در این مورد با خواهر بزرگترم مشورت کرده ام و منتظرم تا پس از پایان آخرین امتحانم در فرصت چند روزه ای که دارم زندگی نامه هر کدام و برنامه هایی که دارند را مطالعه کنم، تا بتوانم انتخاب درستی داشته باشم.

 

وی می افزاید: من خیلی شنیده ام که دشمن به دنبال جنگ نرم است و می دانم که جنگ نرم یعنی اینکه دیگر دشمن با سلاح و بمب نمی جنگد بلکه با استفاده از وسیله هایی مثل تلویزیون، رادیو و اینترنت سعی می کند تا جوانان را گول بزند و  اینکه تلاش می کند ما رای ندهیم خودش یک جنگ نرم است.

اینکه دشمن تلاش می کند ما رای ندهیم خودش یک جنگ نرم است

قربانی با اشاره به اینکه شرکت در دو انتخاب همزمان برای اولین تجربه بسیار هیجان انگیز است، اضافه می کند: درست است که هیجان انگیز است ولی گاه ی فکر می کنم دو انتخاب متفاوت در دو زمینه مختلف یکی ریاست جمهوری و دیگری شورای شهر با این فرصت کم شاید برایم سخت باشد و امیدوارم که بتوانم در هر دو موفق باشم.

مشارکت جوانان در عرصه های مختلف باعث افتخار ایران بوده و هست، تاریخ ایران به یاد خواهد داشت که چگونه جوانان این دیار چه آن ها که رای اولی بودند و چه آن ها که هنوز رای اولی نشده بودند جلوی گلوله تفنگ و تانک های دشمن سینه سپر کردند تا امروز رای اولی هایی دیگر، در میدان جنگی دیگر، دشمنان را نااُمید کنند و به آن ها نشان دهند که عزت ایران در گرو مرد، زن، پیر و جوانی است که خلق حماسه های سیاسی میراثِ ملی و در خونشان است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.