نیروگاه شازند: “گاز” باشد “مازوت” نمی‌سوزانیم

در پی انتقادات از مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند، مدیرعامل این نیروگاه اعلام کرد درصورت رساندن گاز به این مجموعه، از مازوت استفاده نخواهند کرد.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم  از  شازند،درحالی که مدیرعامل نیروگاه شازند در اواخر آبان ماه درباره عدم استفاده از مازوت سخن گفت، همچنین معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور در گفت‌و‌گویی با  خبرگزاری تسنیم  از شرایط خاص برای استفاده از مازوت سخن گفته بود این روزها نیروگاه شازند با جدیت درحالت مازوت‌سوزی است.

موضوعی که سرفصل گزارش خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در تاریخ ۱۲ آذرماه ۱۴۰۰ با عنوان «”نیروگاه” و “برق باختر” در استان مرکزی پاسخگوی استفاده از سوخت مازوت باشند» شد، هرچند پس از این گزارش مدیرعامل نیروگاه شازند در پاسخ به این گزارش و انتقادات از مازوت‌سوزی در نیروگاه اظهار داشت: نیروگاه حرارتی شازند به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب یکی از ارکان اصلی تولید برق پایدار در کشور است که در حال حاضر تولید حدود یک ساعت یعنی ۲.۳درصد برق مصرفی کل کشور را بر عهده دارد.

شهرام ایرانپک افزود: این درحالیست که برق کل استان مرکزی و بعضی اوقات در زمان‌های کم‌باری کمک به شبکه برق سایر استان‌ها را پوشش می‌دهد و از آنجا که تامین گاز در فصول سرد سال برای بخش خانگی اولویت دارد، سهمیه گاز نیروگاه در زمستان کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب با توجه به درخواست شرکت سهامی مدیریت شبکه برق، نیروگاه به صورت اجباری باید از سوخت مازوت استفاده کند.

مدیرعامل نیروگاه شازند با توضیح این که نیروگاه در مورد انتخاب نوع سوخت تصمیم گیرنده نیست گفت: با توجه به شرایط کشور و محدودیت‌های بوجود آمده در سال‌های اخیر جهت تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه‌ها، این سهمیه متفاوت خواهد بود، در واقع مجموعه وزارت نفت با هدف تامین سوخت مورد نیاز با اولویت بخش خانگی در زمستان، گاز را تحویل نیروگاه‌ها می‌دهد و گازرسانی به نیروگاه‌ها با کاهش همراه می‌شود.

وی ادامه داد: کمبود گاز در زمستان، توسط سوخت مایع یا سوخت مازوت جبران می‌شود بنابراین نیروگاه شازند هیچ‌گونه دخل و تصرفی در تعیین میزان سهمیه گاز ندارد و این مسئله در پایتخت توسط وزارت نفت و دیسپاچینگ ملی برق مدیریت می‌شود.

ایرانپاک افزود: برخی رسانه‌ها در مطالب خود اخیرا عنوان کردند که نیروگاه به دلیل صرفه اقتصادی از سوخت مازوت استفاده می‌کند و این در حالی است که قیمت مازوت پنج برابر قیمت گاز است.

مدیرعامل نیروگاه شازند بیان کرد: از سویی دیگر، استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها تبعاتی همچون خوردگی تجهیزات نیروگاهی، افزایش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، افزایش هزینه‌های نیروی انسانی، کاهش راندمان نیروگاه و افزایش خروج اضطراری واحدها را به همراه دارد، این درحالی‌ست که مقدار مصرف سوخت مایع در سال ۱۳۹۸ توسط نیروگاه  معادل ۳درصد، در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۰درصد بوده و درسال ۱۴۰۰ نیز تا نهم آذر ۱۴۰۰ این نیروگاه از سوخت مایع استفاده نکرده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.