احزاب حلقه اتصال بین مردم و حاکمیت سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰

هر جامعه‌ای در شالوده اصلی خود ارکان پایه‌ای دارد که در عرصه سیاسی جایگاه احزاب و تشکل‌های سیاسی به عنوان گروه مرجع در راهبری برنامه‌ها، مهندسی افکار عمومی و نمایندگی نحله‌های فکری و اعتقادی اهمیت زیادی دارد و به‌عنوان حلقه رابط بین مردم و حاکمیت عمل می‌کند.

 احزاب و گروه‌های سیاسی در حیات ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران نقش‌آفرینی خوبی را در عرصه‌ها و بزنگاه‌های مهم داشته‌اند اما تحقق کامل کارویژه‌های احزاب به‌عنوان نهاد کهنه‌کار برنامه‌ریز، مشارکت‌خو در فرآیند تصمیم‌سازی و اجرا و مولد ایده‌های فرهنگی، اجتماعی نیاز به تقویت دارند و نیاز است که با تقویت این حوزه در کنار رسانه‌های هدفمند و کارآمد روند توسعه جامعه شتاب بیشتری بگیرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی پیدایش احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف با آرمان‌ها و عقاید گوناگون توانست بستری از مشارکت سیاسی، جامعه پذیری سیاسی،  ارتباطات سیاسی را در تاریخ ایران به پیش ببرد و این فعالیت‌ها در فصل انتخابات مختلف همواره پررنگ‌تر و برجسته شده اما مهم این است که فعالیت احزاب دایمی و بر محور منطق و برنامه باید تداوم یابد تا گفتمان سازی سیاسی و  اقتصادی و فرهنگی در جریان فعالیت احزاب در کنار تشکل‌های مردمی و مدنی به بار بنشیند و روز به روز شعور و پختگی در امور بهبود یابد.

اگرچه نیم‌نگاهی به فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نشان می‌دهد که در ایران این طیف هیچ زمانی نتوانسته موفقیت ۱۰۰ درصدی داشته باشد اما باید اعتقاد به ضرورت نهادهای نظام مند، سازمان یافته، رسمی، قانونی و هدفمند با شناسنامه مشخص حزبی در آوردگاه سیاسی هر جامعه‌ای فعال باشد تا اهداف کلان و خرد در سایه تعلق‌پذیری بالا و مشارکت‌جویی دهک‌های مختلف به انجام رسیده و آگاهی در هر تصمیم و فرایند جامعه نهادینه شود.

احزاب و گروه‌های سیاسی در ایران اگرچه فعالیت دارند اما باید ساختار آن‌ها آسیب‌شناسی شده و جایگاه واقعی و اصلیشان در مناسبات جامعه تعریف شود چرا که تلاش  احزاب سیاسی تنها در بزنگاه انتخابات  با گرم کردن فضا جامعه تبلیغات، مناظره، گفتگو و به بحث کشیدن مسائل مهم و مشکلات جدی و ارایه راهکارها، شهروندان بی تفاوت را تبدیل به شهروندانی مسئول و متحرک نموده و مشاکت هدفمند را دامن می‌زند اما این فعالیت تنها در موعد خاص فایده‌ای ندارد بلکه زمانی این حوزه به بلوغ می‌رسد که بر پایه مطالعات عمیق و مسئله‌شناسی برنامه در حوزه‌های مختلف تعریف کند و ناظری قوی بر اموری باشد که منتخبان مردم پس از رای آوردن مکلف بر انجام آن هستند و شاید در یک کلام بتوان گفت حزب و تشکل سیاسی موثر است که ریل‌ساز توسعه و ناظر فرایند رشد آن باشد.

احزاب کانون همگرایی و منبع تقویت امید و آگاهی در جامعه

دبیر مجمع اسلامی کارمندان استان مرکزی اظهار داشت: احزاب کانون همگرایی، تفکر برتر ، اشاعه روحیه پرسشگر و زاینده و نشاط و رشد سیاسی و اجاماعی هستند و در شرایط کنونی جامعه  که تحریم، تورم، گرانی، ضعف مدیریتی و شیوع کرونا حاکم است می‌توانند ضربه‌گیر شکنندگی اوضاع بوده و در گفتمان سازی برای ترمیم مشکلات موثر واقع شوند، بنابراین باید جایگاه تحزب و تشکل‌های مدنی و سیاسی را جدی‌تر تقویت کرد.
«اسماعیل اورتگلی فراهانی» اشاره کرد: انتخابات یکی از مکانیزم‌های مهم در حاکمیت سیاسی هرجامعه برای گزینش کارگزاران مدنی و سیاسی است که باید ادبیات آن و فرایند برگزاری سالم و حداکثری باشد تا با پشتوانه رای مردمی بتوان امور را در بخش‌های مختلف به پیش برد، اگر انتخابات در جامعه‌ای جدی گرفته نشود و یا مردم اعتماد به حاکمیت را از دست بدهند ، ریزش رای رخ داده و سلایق مختلف سیاسی در عرصه انتخاب شوندگی و انتخاب کردن کمرنگ ظاهر می‌شوند و مشارکت افت می‌کند که این در تمامی ابعاد برای جامعه ناخوشایند و زیان‌بار است.
وی با بیان اینکه مردم همواره پایبند نظام بوده و هستند تاکید کرد: استکبار جهانی و دشمنان همواره در صدد خدشه‌زدن به آرمان‌ها و اهداف نظام اسلامی هستند اما مردم در چهار دهه اخیر با حضور آگاهانه پای صندوق‌های رای و مشارکت هدفمند اجازه سوء استفاده به دشمن نداده‌اند و نیاز است در انتخابات پیش رو که برای گزینش فرد اصلح در سکانداری اجرایی اول کشور و خادمان مردم در پارلمان‌های محلی و نمایندگان میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود ، مردم با استفاده از ظرفیت احزاب و تشکل‌های سیاسی و مدنی و اطلاع رسانی رسانه‌ها، قدرتمند به پای صندوق رای بیایند.

عضو خانه احزاب گروه مستقلان استان مرکزی یادآور شد: رئیس جمهوری آینده با پشتوانه قوی رای مردم می‌تواند در مجامع جهانی و توافقات و مذاکرات بین‌المللی با اقتدار حاضر شود و امور کشور را با قاطعیت و به بهترین شکل ممکن پیش ببرد و اینجاست که احزاب باید پای کار بیایند و اهمیت رای آگاهانه را بیش از هر زمان دیگر در لایه‌های جمعیتی مطرح کنند.
اورتگلی گفت: جایگاه احزاب هنوز در کشور به درستی نهادینه نشده است و در حالی که جریان های سیاسی  و احزاب در شایسته سالاری کشور بسیار تاثیرگذار هستند، برخی احزاب شناسنامه‌دار کشور با نظرمثبت و موافقت امام خمینی (ره ) شکل گرفت چون ایشان معتقد بودند که شکل‌گیری احزاب منجر به شکوفایی انقلاب اسلامی می‌شود، فردی که در چتر فعالیت سیاسی شناسنامه‌دار است یعنی نظام اسلامی را با تمام ارکانش قبول دارد و اخذ مجوز احزاب از سوی وزارت کشور یعنی احزاب قانون اساسی را پذیرفتند و به دین اسلام التزام دارند.
این فعال سیاسی مستقل بیان کرد: انتخابات ازاد و حداکثری فضایی را مهیا می‌کند که نمایندگان همه طیف‌های فکری و اندیشه‌ها امکان حضور و بروز داشته باشند و جناح‌های سیاسی بتوانند با طرح نامزدهای انتخاباتی موافق ، ارایه برنامه هدفمند در راستای پیشبرد امور جامعه و حل مشکلات نقش‌آفرینی کرده و هواداران فکری هر جناح نیز در سایه نشاط سیاسی ، آرام و آگاه در نهایت پختگی انتخابشان رای خود را به صندوق‌ها بیاندازند.
اورتگلی بیان کرد: مردم باید به مسئولان اعتماد کنند و با مجموعه نظام اسلامی بیعت کرده و  در جامعه وحدت و همدلی ایجاد کنند و صندوق رای را حق خود در مشارکت امور جامعه بدانند و از این فرصت برای نقش آفرینی در مناسبات تصمیم‌سازی کلان بهره بگیرند.
وی تاکید کرد: مردم باید اهمیت رای آگاهانه را در بستر سازی امور کلان اجرایی کشور بدانند و برایشان ملموس باشد که تنها رای دادن در انتخابات مهم نیست بلکه باید این رای مسئولانه باشد تا کشور آسیب نبیند و با حلقه مدیریتی متعهد و متخصص بتواند راه رشد و تعالی را بپیماید.

احزاب بر مدار وفاق در انتخابات نقش‌آفرینی کنند
دبیر جامعه اسلامی مدیران استان مرکزی گفت: شاکله احزاب از نظام اسلامی است و باید فارغ از دید چپ و راست و مستقل، بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری بر مدار وفاق در انتخابات نقش‌آفرینی کنند و همه برای انتخاب اصلح در راستای حل مشکلات کنونی جامعه بکوشند.
«سعید میرنظامی» تاکید کرد : اگرچه احزاب در محتوای اندیشه با هم تفاوت‌هایی دارند اما همه زیر چتر خانه احزاب و قانون اساسی فعالیت می‌کنند و نوع نگرش جناح ها و احزاب سیاسی باید مبارزه با فساد و مطالبه گر باشد و به‌عنوان حلقه اتصال مردم و مسئولین، رفع مشکلات آحاد مردم مدنظر باشد.
وی افزود: فعالیت احزاب باید پس از انتخابات نیز استمرار داشته باشد و تنها مربوط به زمان انتخابات نباشد تا با نهادینه کردن گفتمان انقلابی و اسلامی، قطار انقلاب در ریل حرکت کند.
عضو شورای وحدت استان مرکزی اظهار داشت: ملت بزرگ ایران در بهمن ۵۷ و همچنین ۱۲فروردین سال ۵۸ به جمهوری اسلامی «آری» گفتند و چنانچه به این گفتمان پایبند هستیم باید احزاب و جناح های سیاس، مردم را برای حضور و مشارکت حداکثری پای صندوق های رای دعوت کنند.
میرنظامی بیان کرد: ایران اسلامی منابع پایه غنی و ظرفیت‌های برجسته انسانی دارد و می‌تواند کانون مولد اقتصادی و توسعه‌محوری باشد و باید با انتخاب رئیس جمهور کارا بار دیگر بر طبل امید کوبیده شود و احزاب در این راستا رسالت سنگینی را برعهده دارند و به دور از سیاست‌زدگی و انتخاب احساسی به میدان آمده و با رای آگاهانه بستر حل مشکلات مهیا شود.
وی یادآور شد: مردم باید بدانند حضور و یا عدم حضور در انتخابات بازی با سرنوشت است پس باید سطح آگاهی جامعه ارتقا یابد و برای تحقق این مهم احزاب کارا نیاز است و سهم‌خواهی و فعالیت فصلی احزاب به کار نمی‌آید.
این فعال سیاسی اصولگرا  با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات پیش رو در شرایط کرونا، گفت: انتخابات آمریکا در سایه محدودیت‌های اعمال شده برای کرونا برگزار شد و مردم در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشتند، بنابراین شیوع ویروس کرونا بهانه ای برای حضور نیافتن مردم پای صندوق های رای نباید باشد.
میرنظامی بیان کرد: رسانه‌های معاند و بیگانه، تبلیغاتی مبنی بر عدم حضور مردم در امر انتخابات خرداد ماه دارند اما مردم باید بدانند برای تغییر وضع موجود باید آگاهانه پای صندوق های رای حضور یابند و در این امر مهم سهیم باشند.

انتخابات پرشور در سایه مشارکت احزاب و حضور منطقی مردم
دبیر حزب اعتدال و توسعه استان مرکزی نیز گفت: هر انتخابات پرشوری به ارکان مشارکت فعالانه احزاب و حضور منطقی مردم نیاز دارد و دموکراسی از  صندوق رای تعریف می‌شود و باید از این ظرفیت بیشترین بهره را جست.
«پیمان رشیدی» تاکید کرد: نمی‌توان منکر مشکلات اقتصادی کشور شد و انتقادات مردم نیز در بسیاری از زمینه‌ها پذیرفتنی است اما برای حل معضلات باز هم باید به صندوق رای رجوع کرد و این بار کسی را برگزید که ملاک‌های شایسته و توانمندی در حل معضلات دارد و برای این کار همراهی احزاب در گفتمان سازی و شناخت افراد اصلح بسیار مهم و کلیدی است.
وی، پایه و اساس دموکراسی را مشارکت مردم در امر انتخابات عنوان کرد و گفت: زیرساخت های دموکراسی و مردم سالاری که همان مقوله” انتخابات” است، در نظام جمهوری اسلامی فراهم است.
این فعال سیاسی اظهار داشت: قهر کردن با صندوق های رای حلال مشکلات جامعه نیست و آنچه منجر به توسعه پایدار کشور در کشور می‌شود جدی گرفتن نقش هر رای مسئولانه است و هر شهروند در انتخابات پیش رو برای تعیین سرنوشت اجرایی کشور تکلیف دارد و باید به بهترین شکل و در سایه دانایی و مطالعه آن را ادا کند.
رشیدی ادامه داد: به‌عنوان نماینده‌ای از احزاب با هرگونه افراط و تفریط  و سیاست‌زدگی در ادای رای مخالف هستم چرا که رای احساسی و تندروی و کندی در مباحث سیاسی و مدنی به سرمنزل مقصود نمی‌رسد و بر مبنای تجربه چندین ساله در احزاب باید گفت که در هر نحله فکری زمانی موفقیت حاصل می‌شود که مباحث به‌صورت منطقی و واقع بینانه دنبال شود.
وی بیان کرد:  اصول و چارچوب نظام جمهوری اسلامی  باید از سوی تشکل سیاسی پذیرفته و رعایت شود و نوع نگرش به مسایل نیز باید به‌صورت چند وجهی باشد تا به تضارب آرا، پرسشگری و نشاط و بلوغ در انتخاب بیانجامد، قهر با  انتخابات از سوی برخی افراد نشانگر ناپختگی سیاسی است چرا که امکان انتخابات فرصتی است تا هر شهروند سهمش را در تصمیم‌سازی ادا کند و فرصت‌سوزی به معنای وگذاری امور به دیگران است که چیزی جز پشیمانی نخواهد داشت.
دبیر حزب اعتدال و توسعه استان مرکزی تصریح کرد: امید می‌رود که مردم نسبت به این موضوع واقع بین باشند و در این میان وظایف احزاب این است که روشنگری کنند و با جلب اعتماد مردم، مشارکت بالا رقم بخورد.
رشیدی در خصوص حضور مردم پای صندوق های رای در شرایط کرونایی نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا،  دست اندرکاران انتخابات باید شرایط را به‌گونه ای برنامه‌ریزی کنند که امکان حضور و مشارکت مردم در دو یا سه روز وجود داشته باشد تا میزان تراکم جمعیت پای صندوق های رای کاهش یابد.
وی افزود: با توجه به اینکه روز انتخابات ۲۸ خردادماه جمعه است و در شرایط کنونی مردم در این روز بیشتر در منزل حضور دارند اما اگر بازه زمانی شرکت در انتخابات بیشتر باشد فرصت بیشتری برای حضور برای رای دادن با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاد می‌شود.
این فعال سیاسی تاکید کرد: انتظار می‌رود مجریان انتخابات علاوه بر استفاده نکردن مردم از استامپ برای اثرانگشت، نسبت به تامین تجهیزات بهداشتی در شعب اخذ رأی نیز تدابیر ویژه ای بیندیشند.

احزاب به گزینش اصلح در انتخابات کمک دهند
رئیس مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان مرکزی گفت: یکی از کارویژه‌های مهم احزاب دانش‌افزایی سیاسی و دامن زدن به مباحث محرک توسعه در جامعه است و در انتخابات مختلف تشکل‌های سیاسی باید همه تلاش خود را به کار بگیرند تا نتایج صندوق‌های رای حاصل آگاهی بوده و اصلح برای انجام امور کشور برگزیده شود.
«عباس همتی» افزود: یکی از ویژگی‌های احزاب، مشارکت سیاسی در امور مختلف به ویژه انتخابات است و تلاش برای تعمیق شناخت و دید بازتر در مسایل است که این مهم با فعالیت مقطعی احزاب حاصل نمی‌شود و باید حمایت اصولی از این قشر باشد تا بتواند به بهترین شکل تکالیفش را به انجام برساند.
وی تاکید کرد: احزاب به روایت‌های انتخاباتی عمق بیشتری می بخشند و در این عرصه می‌توانند تنور انتخابات را گرمتر کنند و به آن رنگ و روی خاصی بدهند، گر چه احزاب در کشور ما ، نسبت به کشورهای دیگر فاصله بیشتری دارد اما باید حاکمان به احزاب نه در فصل انتخابات بلکه در همه دوره ها و سال‌ها توجه کنند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه نقش احزاب و اثرگذاری آن‌ها در مشارکت مردم نقش غیرقابل انکاری است گفت:  بدون توجه به احزاب انتخابات در ایران به سردی پیش می‌رود، بنابراین بر اساس نظر سنجی هایی  در فضای مجازی و با صحبتهایی که با مردم داریم، رویکرد مردم با انتخابات در این دوره رویکرد خوبی نیست.
دبیر خانه احزاب استان مرکزی تاکید کرد: اگر قرار است که مشارکت حداکثری مردم  رقم بخورد باید تز همه پتانسیل استفاده شود.
همتی افزود: در شرایطی خاص حاکم بر جامعه مردم باید به ارزش رای خود بیشتر واقف باشند چرا که کنترل بحرانهای داخلی و خارجی تنها با مسئولان قوی و حمایت بالای مردم میسر می‌شود و در صورت بی‌تفاوتی در انتخابات ناآگاهاه ترمزی برای پیشبرد امور شده‌ایم که دود آن به چشم همگان می‌رود.
وی اظهار داشت: از آنجا که احزاب می‌توانند افکار پراکنده را همراستا کرده و افق دید بهتری در انتخاب مردم باشند باید با تقویت تریبون‌های عمومی برای تشکل‌های سیاسی از همه ابزارها برای ارایه برنامه‌ها و معرفی نامزدها و جریان سازی و نشاط انتخاباتی بهره گرفت.
دبیر  خانه احزاب استان مرکزی نقش احزاب را در معرفی کاندیداها بسیار مهم و کلیدی عنوان کرد و گفت: احزاب می‌توانند گره‌های کور را در توسعه سیاسی و اقتصادی و سایر ابعاد باز کنند بنابراین شرایط را باید برای فعالیت آن‌ها و حمایت اصولی از تشکل‌های سیاسی بیش از پیش مهیا کرد.

همتی بیان کرد: کار احزاب دستکاری افکار مردمی و اعمال سلایق خاص نیست بلکه مردم باید در چارچوب مرام حزبی مورد تایید خود به دنبال نامزدهای کارامدی باشند که برنامه واقعی و عملیاتی ارایه می‌دهند و حزب نیز باید پس از انتخاب نامزدش نظارت را در حد اعلا انجام داده و امور و برنامه ها رها نشوند تا مردم اعتمادشان را از دست ندهند.
وی در خصوص افزایش مشارکت مردم در شرایط کرونایی نیز گفت: ساختار برگزاری انتخابات الکترونیک مهمترین نیاز ایران در شرایط شیوع کرونا است که ضعف‌هایی در این راستا وجود دارد اما با همه مشکلات نباید فرصت انتخابات ۱۴۰۰ را از دست داد و باید با تدابیر اعضای ستاد انتخابات در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستر رای‌گیری مهیا باشد.

کرونا نباید ترمز رای مردم شود
رئیس فراکسیون اصولگرایان در خانه احزاب استان مرکزی  یادآور شد: مشارکت آگاهانه باید محور انتخابات خردادماه باشد و کرونا نیز نمی‌تواند ترمز در حضور مردم و رای آنان باشد و همه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی کردن حوزه های انتخاباتی خواست خود را از طریق آرا اعلام خواهند کرد.
«حجت الله جودکی» تاکید کرد: بهترین نوع برگزاری انتخابات به‌صورت  الکترونیکی است اما اگر این امکان هم نباشد تکلیف سیاسی مردم ساقط نمی‌شود و باید همه به رسالت خود عمل کنند.
وی گفت: بر اساس منویات مقام معظم رهبری، استراتژی نخست نظام حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای است.
نائب رئیس خانه احزاب استان مرکزی با اشاره به اینکه انتخابات سال ۱۴۰۰ متفاوت از انتخابات سال ۹۸ است، افزود: انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ انتخاب داخلی بود اما انتخابات سال ۱۴۰۰ بازتاب بین المللی دارد و بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری باید نگرش جناح چپ و راست را کنار گذاشت و ایجاد وحدت ملی مد نظر تمام احزاب و جناح های سیاسی و همچنین مردم باشد.
جودکی تاکید کرد : هر چه میزان آرای مردم در صندوق های رای افزایش یابد، پشتوانه محکمی برای نظام جمهوری اسلامی است و  هنر گروه های سیاسی، احزاب شناسنامه دار، اساتید دانشگاه، نخبگان و جوانان انقلاب اسلامی این است که آحاد مردم با هر نگرش، جناح و سلیقه ای را به پای صندوق های رای بیاورند.
وی ادامه داد: مردم از وضعیت کشور انتقادهایی دارند اما این دلیل بر گذشتن از حق رای نیست و احزاب باید تلاش کنند اعتماد عمومی مردم را دوباره جلب کنند و با معرفی یک انتخاب اصلح، مردم را ترغیب کنیم تا  پای صندوق های رای حضور یابند.
نائب رئیس خانه احزاب استان تاکید کرد: ملت ایران به جمهوری اسلامی در سال ۵۸ آری گفتند پس به تمام آرمان‌های انقلاب و رهبری پایبند هستند و تنها دیدگاه و سلایق آنان متفاوت است.
دبیر ائتلاف وحدت ‌ملی ضمن تاکید بر اینکه باید تابوهای اصلاح طلبان و اصولگرایان در استان شکسته شود گفت: در استان نیز باید به تمام تفکرات و سلایق احترام گذاشت  و احزاب استان برای شوراهای اسلامی شهر لیستی از افراد توانمند، متخصص و فعال در حوزه شهری را تهیه و به مردم معرفی کنند تا در پارلمان شهری برای رفع مشکلات شهری از ظرفیت و پتانسیل این افراد بهره‌گیری کرد.
جودکی در خصوص افزایش مشارکت مردم در شرایط کرونایی نیز گفت: خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی آحاد مردم به تلفن های همراه اندروید، وزارت کشور می تواند شرایط اخذ رای را به گونه ای طراحی کند که مردم بدون حضور فیزیکی، رای خود را صندوق رای بیندازند.
انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی به صورت همزمان در ۲۸ خردادماه جاری در کشور برگزار می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.