استان مرکزی و سرمایه‌گذاری ۴۷ هزار میلیارد ریالی در اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی گفتمانی مهم برای حل معضلات اقتصادی و ریل‌گذاری صحیح آینده کشور است که در چند سال اخیر با ابتکار مقام معظم رهبری در برجسته‌سازی شعار سال دنبال شده و دستاوردهای ارزشمندی را در جای جای کشور ایجاد کرده است.

ترسیم چشم‌انداز در عرصه اقتصاد کشور و گفتمان سازی فرهنگی و تسهیل مسیر با راهبردهای هدفمند و عملی در حل چالش‌های اقتصادی سرمایه ارزنده‌ای است که باید ابعاد مختلف آن بیشتر شناسانده شود و مفاهیم و برنامه‌های آن گام به گام در سایه همدلی و فهم عمومی به پیش برود تا در بخش ملی اثربخش بوده و رونق و پویایی اقتصادی را رقم بزند.
گفتمان اقتصاد مقاومتی نیز در ایران  به‌منظور جهت‌دهی به تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران و با هدف حرکت در مسیر مقاوم سازی اقتصاد مطرح شد که اگرچه هنوز نیازمند تقویت و تداوم برنامه‌ها و اصلاح برخی راهبردها است اما، توانسته در بسیاری از جهات کارآمد ظاهر شود و فرصت سازی را از دل تهدیدهای اقتصادی متولد کند و این چیزی است که کشور ما امروز به شدت نیازمند آن است.
اقتصاد مقاومتی متولد شد تا چارچوب سنتی و مشکل‌دار اقتصاد کشور پوست اندازی کند و خون دوباره در رگ‌های اقتصاد با مقاوم‌سازی نظام کسب و کار و تولید و رفتار مصرفی مردم و سایر بخش‌ها دنبال شود؛ هدفی که بدون حضور همه ارکان نظام از مسئولان دست اندرکاران گرفته تا لایه‌های مختلف جمعیتی، محقق نمی‌شود.
نیاز جمهوری اسلامی ایران به چنین اقتصادی، تنها متوجه شرایط تحریم نیست بلکه برای پیشرفت و تقویت کشور از بعد اقتصادی، تحقق آن در هر شرایطی ضروری و از اولویت های اصلی است.

بعد از گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در سطح کشور، در ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۲، رهبر انقلاب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در ۲۴ ماده پس از طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ فرمودند و پس از آن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شکل گرفت.
این ستاد در بدو راه عنوان «ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی» داشت اما در ادامه تغییر نام به «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» داد و موتور محرکی شد تا پیگیری اجرای سیاست‌های ترسیمی در این راستا باشد و فرماندهی اقتصاد از فکر تا عمل و پایش و نظارت بر اقدامات دستگاه‌ها را عهده‌دار شود.

اکنون نهال نوپای اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی ریشه‌هایش را مستحکم کرده و ۴۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخشی از رهاوردهای مهم آن است، هرچند تا دستیابی به اهداف ترسیم شده راه درازی در پیش است اما عزم همه بخش‌ها در تحقق راهبردها به عنوان یک تکلیف خودنمایی می‌کند.


اقتصاد مقاومتی نوش‌دارویی موثر در ترمیم جراحات اقتصادی کشور 
 نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: اقتصاد مقاومتی منشوری برنامه‌ریزی شده، نوش‌دارویی برای التیام جراحات اقتصاد سنتی و مناسب سازی بستر تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است که نیازمند گفتمان سازی در همه ارکان جامعه دارد و عمل به آن منجر  تحول بنیادین در مناسبات اقتصادی کشور ایجاد می‌کند.

 آیت الله «قربانعلی دری نجف‌آبادی» با اشاره به اینکه  اقتصاد کشور در ساختار کنونی با اشکالات اساسی مواجه است، گفت: راهکار حل این معضلات سخنرانی و شعار نیست بلکه باید با به صورت عملی در میدان امد و با گام نهادن در ریل اصلاحات و توسعه اقتصادی موانع و ضعف‌ها را به فرصت تبدیل کرد.
وی، گره‌گشایی از مشکلات اقتصاد بیمار ایران را نیازمند عزم ملی دانست و گفت: در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بسیج آحاد جامعه راهکاری برای حرکت کشور به سمت بالندگی است و اقتصاد مولد و فعال زمانی شکل می گیرد که برنامه ها و سیاست های کارشناسی و توام با پشتوانه علمی محوریت آن باشد در غیر اینصورت نمی‌توان به نتایج مطلوب دست یافت.

استان مرکزی و سرمایه‌گذاری ۴۷ هزار میلیارد ریالی در اقتصاد مقاومتی

کسب رتبه نخست استان در اجرایی کردن طرح های اقتصاد مقاومتی

استاندار مرکزی نیز معتقد است: این استان از  لحاظ کشاورزی، صنعتی و خدمات از استان‌های برتر کشور است و در سال گذشته در اجرایی کردن طرح‌های  اقتصاد مقاومتی رتبه نخست را در کشور کسب کرده است.
«سید علی آقازاده» افزود: رتبه استان از نظر نرخ بیکاری، تنوع در محصولات صنعتی، پیشرفت فیزیکی طرح‌های اقتصاد مقاومتی در سال جهش تولید، جذب تسهیلات تبصره ۱۸، تنوع معادن، تعداد واحدهای فعال تولیدی در میان استان‌های کشور بین یک تا هشت در نوسان است که این موفقیت حاصل تلاش فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

وی تاکید کرد: امید می‌رود که در سایه تلاش مضاعف و پیگیری‌ها، پیشرفت طرح های اقتصاد مقاومتی استان تکمیل و موفقیت ۱۰۰ درصدی در این حوزه حاصل شود.
نماینده عالی دولت در استان مرکزی گفت: اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در ایجاد اشتغال و بهبود فضای اقتصادی نقش موثری دارد.

آقازاده تاکید کرد: امید است در سایه تلاش مضاعف و پیگیری‌ها، پیشرفت طرح های اقتصاد مقاومتی استان تکمیل و موفقیت ۱۰۰ درصدی در این حوزه حاصل شود.

وی  اظهار داشت: با وجود تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و انتقال پول و ارز، طرح های اقتصاد مقاومتی استان مرکزی حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارزبری به همراه داشته و برای این طرح ها بیش از ۴۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته که با رسیدن به پیشرفت ۱۰۰ درصدی اعتبار هزینه شده در این حوزه به بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی در سال جاری یکی از کانون‌های موفق کشور در سرمایه گذاری، جهش تولید و رونق اقتصادی در کشور بوده و این مهم جای قدردانی از دستگاه های اجرایی، خدمات رسان، بانک‌ها، فرمانداری‌ها و همه افرادی که به نوعی در این مسیر همراه بوده‌اند، دارد.
آقازاده اظهار داشت: کارآفرینان و سرمایه گذاران استان مرکزی در راستای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی به ندای رهبر معظم انقلاب به خوبی لبیک گفتند و با تلاش آن‌ها دستاورد مطلوبی حاصل شده است.


زیر ساخت‌ مطلوب لازمه اجرایی کردن طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت: برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان باید زیرساخت‌ مطلوب فراهم شده و منابع مالی با برنامه‌ریزی اصولی دیده شود.
 «سعید فرخی» یکی از اولویت‌های مهم استان را در سال‌های اجرایی راهبرد اقتصاد مقاومتی حفظ اشتغال موجود دانست و گفت: با تبدیل تهدیدها به فرصت و بهره‌گیری از ابزارهای قانونی و حمایت از تولید می‌توان گام مؤثری در راستای رونق واحدهای تولیدی استان و اجرایی کردن طرح‌های اقتصاد مقاومتی برداشت.

وی تاکید کرد: باید شرایط ایده‌آل را با بهره‌گیری از ابزارهای قانونی برای سرمایه‌گذاران تسهیل کرد و برای این منظور می‌طلبد ضمن حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی، با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های استان، راهکارهای مناسبی در راستای افزایش تولید و مرتفع کردن مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی ارایه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: طرح‌های اقتصاد مقاومتی از سوی دستگاه‌های اجرایی تعریف می‌شود و نقشی برای حوزه معاونت اقتصادی دیده نشده است که نیاز است کمیته‌ای قبل از ارسال طرح‌های اقتصاد مقاومتی به ستاد اقتصاد مقاومتی استان، تشکیل شود.
فرخی بیان کرد: انتخاب طرح‌های اقتصاد مقاومتی از اهمیت ویژه برخوردار است و انتخاب کمیته ویژه در این راستا نقش موثری در تسریع امور و کیفیت طرح‌ها دارد.

استان مرکزی و سرمایه‌گذاری ۴۷ هزار میلیارد ریالی در اقتصاد مقاومتی


گام دوم انقلاب اسلامی و لزوم تعریف طرح‌های  همسو با اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اظهار داشت: برنامه‌هایی از سوی فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی کشور برعهده سازمان برنامه و بودجه است که برای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده است و این طرح‌ها دارای ضوابطی است و باید با اسناد بالا دستی انطباق داشته باشد.
«رقیه یادگاری» بیان کرد: تعریف طرح‌های اقتصاد مقاومتی باید همسو با لایحه بودجه ۱۴۰۰ و راهبردهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشد و تاکید ویژه بر تعریف طرح‌هایی است که امکان واگذاری به بخش خصوصی داشته و بتواند از منابع تسهیلاتی و ظرفیت‌های قانونی استفاده کند.
وی، مسئولیت تامین طرح‌های اقتصاد مقاومتی را دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد و گفت: هر دستگاهی که طرحی را پیشنهاد و تعریف می‌کند باید از تامین منابع مالی آن اطمینان داشته باشد و  ۱۸ طرح اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی وجود دارد که تمام الزامات و ضوابط مورد نظر در آن‌ها رعایت شده است و  ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی زیاد دارند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: ۳۹ طرح اقتصاد مقاومتی در قالب ۶ دستگاه اجرایی برای سال ۱۴۰۰ در این استان پیش‌بینی شده است.
 یادگاری افزود: این طرح‌ها شامل ۱۳ طرح در صنعت، معدن وتجارت، هفت طرح در سازمان جهاد کشاورزی، هفت طرح در شرکت شهرک‌های صنعتی، هفت طرح در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۲ پروژه در سازمان بسیج سازندگی‌ و ۲ طرح در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
وی بیان کرد: ارزش کل سرمایه‌گذاری طرهای پیش‌بینی شده اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در سال جاری ، ۶۳ هزار و ۸۶۹ میلیارد ریال و ۴۰۴ میلیون دلار است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: منابع مالی  مورد نیاز این طرح‌ها برای اتمام طرح‌های پیشنهادی، ۱۵ هزار و ۹۹۲ میلیارد ریال و ۷۳ میلیون دلار است.
یادگاری اظهار داشت: در صورت بهره‌برداری از طرح‌های اشاره شده، پنج هزار و ۱۸۰ شغل جدید در استان مرکزی ایجاد می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: استان مرکزی در راستای عملیاتی کردن سیاست‌های ۲۴ گانه و برنامه‌های ابلاغی دولت از همان ابتدا اقدامات و فعالیت‌هایی را در سطوح مختلف آغاز کرد و با نامگذاری سال ۱۳۹۵ با موضوع اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری موضوعات به‌صورت جدی و منسجم مورد پیگیری قرار گرفت.
یادگاری افزود: ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی در استان ۴۳ نشست ستاد اقتصاد مقاومتی برگزار و کسب رتبه دوم در بین استان‌های کشور کسب کرد و در شهرستان‌ها نیز ۱۳۶ نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی شهرستانی تشکیل شده است.
 وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۶ اقدام به برگزاری ۲۹ نشست ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست استاندار مرکزی و ۱۲۴ نشست به ریاست فرمانداران در شهرستان‌های استان پی گرفته شده است.
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اظهار داشت: ۲۴ نشست در سال ۹۷ به ریاست استاندار و ۹۸ نشست به ریاست فرمانداران در شهرهای استان برگزار شد و این گزارش آماری برای سال ۹۸ در استان  ۲۳ نشست  به ریاست استاندار  و ۴۴ نشست با راهبری فرمانداران در شهرستان‌ها و در سال ۹۹ نیز هشت  نشست  به ریاست استاندار و ۲۴ نشست به ریاست فرمانداران  در شهرستان‌های استان بوده است.
یادگاری تصریح کرد: در مجموع ۱۲۷ نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استانی و ۴۲۶ نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی شهرستانی در استان مرکزی تشکیل شده است.
وی با اشاره مهمترین اقدامات انجام شده در ستاد اقتصاد مقاومتی استان گفت: در مجموع یک‌هزار و ۳۵۹ مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۳۹۹ در استان مرکزی دنبال شده که  ۸۳ مصوبه مربوط به سال ۱۳۹۹ است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مصوبات در حال پیگیری و اجرایی شده ستاد اقتصاد مقاومتی استان تاکنون یک‌هزار و  ۲۱۲ مورد بوده  که ۷۵  مصوبه آن مربوط به سال ۱۳۹۹ است.
یادگاری اضافه کرد: تعداد مصوبات اجرایی نشده به‌دلیل مغایرت با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و مشکلات مالی دستگاه‌های دولتی و یا مشکلات بانک‌ها در ارایه پرداخت تسهیلات در استان از ابتدای تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی ۱۴۷ مورد است که هشت مصوبه مربوط به سال ۱۳۹۹ است.
وی تصریح کرد: مصوبات مربوط به شرکت‌های دولتی نظیر برق باختر، آب وفاضلاب شهری و روستایی، شرکت آب منطقه‌ای ، توزیع برق و شرکت گاز به نحو مناسبی اجرا و در صورت عدم تطابق با قوانین اعلام شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی یادآور شد: مصوبات شرکت های بزرگ صنعتی مرتبط با بانک‌ها به دلایلی از قبیل عدم پرداخت بدهی های معوق قبلی،غیرفعال بودن شرکت‌ها،صدور اجرائیه توسط واحد مطالبات بانک، توجیه نداشتن اقتصادی طرح‌ها،سررسید اقساط و ارزآور نبودن طرح‌ها پرداخت نشده است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی با اشاره به مصوبات این نشست ها در چند بخش کلی گفت: ارائه تسهیلات بانکی به شرکتهای بزرگ و متوسط و کوچک، تامین زیرساختهایی نظیر برق، گاز به واحدهای تولیدی،  پیگیری مشکلات مالیاتی، بیمه و تامین اجتماعی واحدهای تولیدی و همچنین ارائه تسهیلات حمایتی غیربانکی نظیر تسهیل در صدور مجوزها، تخصیص زمین، تغییر کاربری، تصویب زیرساخت‌ها نظیر تعریف لکه‌های صنعتی، ناحیه صنعتی، صدور مجوز برای کسب و کارهای خانگی و روستایی،تصویب وام‌های خوداشتغالی کمیته امداد و بهزیستی، تبصره ۱۸ و ارائه تسهیلات مناسب به تولیدکنندگان روستایی توسط صندوق کارآفرینی امید و پست بانک از جمله مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوده است.
یادگاری با اشاره به مهمترین مصوبات این نشست ها افزود: پیگیری و بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی استان نظیر هپکو، آذرآب، واگن پارس، نورد لوله صفا، آوا پزشک، پتروشیمی الوند، ذوب ایجرود، روناک دارو، زرین دوگوش، زرباف امین، الیاف شایان، بایودنت، مانا انرژی، نورد گالوانیزه بوشهر، دی آریا پلیمر، روناک دارو، پیگیری و تصویب مربوط به زیرساخت فعالیت‌های تولیدی استان واقع در شهرک ها و نواحی صنعتی ایبک آباد، کاوه، خیرآباد، شهید سعیدی خمین، مامونیه، دلیجان ، آشتیان، پیگیری و اجرایی کردن کارگروه ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در خصوص شرکت‌های آذرآب، ایرالکو، هپکو، واگن پارس، اجرایی و عملیاتی کردن طرح های اشتغالزایی در حوزه اشتغال روستایی ، اشتغال فراگیر، طرح کارورزی، مهارت آموزی در این بازه زمانی انجام شده است.
وی، همکاری در اجرای طرح رونق تولید از طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد صنعتی، کشاورزی و گردشگری، پیگیری برای توسعه گردشگری استان و رفع موانع زیرساختی مرتبط با آن ها نظیر غار چچال نخجیر دلیجان، نمایشگاه گل و گیاه محلات، مجتمع گل و گیاه لیلیان خمین، منطقه تاریخی ذلف آباد، واحدهای بوم‌گردی منطقه جاسب، بازارچه‌های محلی و بومی در شهرستان‌ها، تسریع در اجرایی شدن عملیات بهسازی راه های مواصلاتی استان به‌منظور تسهیل در حمل و نقل محصولات واحدهای تولیدی  کاظم آباد- تلخاب، شهرک صنعتی احمد آباد، جاده قدیم ساوه به زرندیه، جاده دلیجان به نراق را از دیگر طرح‌های مهم ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی دانست.
  رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان مرکزی در خصوص  اهم اقدامات تفصیلی در زمینه اقتصاد مقاومتی شامل برنامه ها ،طرح‌ها و گزارش عملکرد دستگاه‌ها نیز گفت: از آغاز ستاد اقتصاد مقاومتی استان مشکلات شرکت‌های بزرگ استان نورد لوله و پروفیل ساوه ، آذرآب ، ماشین سازی، هپکو، کمباین سازی، ایرالکو دی آریا پلیمر خمین، مانا انرژی، هیربد زرندیه و موهیکو مسابل مربوط به شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایبک آباد، خمین، ساوه ، مامونیه، خیرآباد، غرق آباد، آستانه، خرمدشت، شهید سعیدی و همچنین  مشکلات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بخش های صنعت، معدن، گردشگری و خدمات مورد بررسی قرار گرفت که عمده موضوعات شامل مشکلات بیمه‌ای،مالیاتی، استمهال بدهی بانک‌ها، مشکلات زیرساختی نظیر برق، آب و گاز، بدهی به شرکت‌های خدمات‌رسان ، چکهای برگشتی از مشتریان ، طلب از دولت و امکان نداشتن تهاتر بدهی‌ها  بوده  که در این راستا برخی مشکلات رفع و برخی نیز به ستاد ملی منعکس شده است.
یادگاری اظهار داشت: برش استانی طرح‌های ملی به‌منظور گرفتن سهم استان از طرح‌های ملی و برش استانی طرح‌های ملی در دستگاه‌های اجرایی استان جمع آوری و در پایان سال گزارش عملکرد از دستگاه های مربوطه نیز دریافت شد.
 وی با اشاره به طرح‌های مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی استان نیز گفت:  در راستای اجرای طرح‌های استانی، در سال ،حدود ۲۴۸طرح از دستگاه‌های اجرایی دریافت و در نهایت ۹۹ طرح در ستاد اقتصاد مقاومتی استان به تصویب رسید و در سال ۱۳۹۶ نیز  ۱۷۷ طرح از دستگاه ‌ای اجرایی دریافت و ۴۳طرح در ستاد اقتصاد مقاومتی استان مصوب و در سال ۱۳۹۷ هم ۱۴۴ طرح از دستگاه‌های اجرایی دریافت و در نهایت ۴۳ طرح در ستاد اقتصاد مقاومتی استان به تصویب رسید.

این مسئول توضیح داد: همچنین در سال ۱۳۹۸ نیز ۳۸ طرح از دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی دریافت شد که ۲۴ طرح در ستاد اقتصاد مقاومتی استان به تصویب رسید و ۱۸ طرح توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مورد تائید قرار گرفت.
یادگاری ادامه داد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در سال ۱۳۹۹ با بررسی کاربرگ مشخصات طرح های اقتصاد مقاومتی هر استان بر اساس اولویت ارزش افزوده و اشتغال هر استان، تعداد محدودی ازطرح‌ها را انتخاب و به استان‌ها ابلاغ شد که استان مرکزی ۲۴ طرح را تدوین و پس از تهیه کاربرگ مشخصات آن طرح ها برای بررسی و تائید نهایی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور ارسال کرد و در نهایت ۱۸ طرح مورد تصویب قرار گرفت، و با ثبت منشور طرح‌های مربوطه در سامانه نیپا و عملکرد فصلی در پایان هر سه ماه نظارت و پایش برطرح‌های مربوطه توسط دبیرخانه ستاد به صورت مرتب انجام پذیرفت.
وی اظهار داشت: طرح‌های مصوب سال ۱۳۹۹ مربوط به دستگاه‌های اجرایی جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شرکت برق منطقه ای باختر، پارک علم و فناوری، شرکت توزیع برق است و از مهمترین اقداماتی که در همین راستا انجام شده است می‌توان به بررسی درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها و تطبیق آن با تخصیص اعتبارطرح، نظارت بر اجرای صحیح برش استانی از طرح‌های ملی اقتصاد مقاومتی و نظارت بر طرح های مصوب در ستاد اقتصاد مقاومتی و تطبیق آنها با گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان اشاره کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تاکیدکرد: در راستای تدوین برنامه‌ها و محورهای عملیاتی در بخش‌ها و زیربخش‌های اقتصادی، فرهنگی و زیرساختی متناسب با ظرفیت‌ها، تنگناها و چالش‌ها، ۳۶ طرح به‌عنوان مهم‌ترین طرح‌های جهش تولید استان انتخاب شد، که ۲۵ طرح  بیش از هفت هزار میلیارد تومان  و ۱۸۰ میلیون دلار توسط ستاد فرماندهی جهش تولید کشور تصویب و در قالب تفاهم‌نامه‌ای به امضای رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و استاندار استان مرکزی رسیده است.
یادگاری در خصوص برش دستگاهی طرح‌ها و طرح‌های اقتصادی جهش تولید بر اساس میزان سرمایه‌گذاری استان مرکزی نیز بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با سه طرح و اشتغال زایی برای ۶۶۴ نفر، سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی ۱۰طرح و اشتغال ۲هزار و ۲۵۸ نفر، شرکت برق یک طرح اشتغال برای ۱۲ نفر و پارک علم و فناوری استان نیز یک طرح که زمینه اشتغال برای ۱۷ نفر را فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: در مجموع ۱۵ طرح با میزان تسهیلات سرمایه در گردش یک هزار و ۱۰ میلیارد و ۷۱۱ میلیون ریال و میزان تسهیلات سرمایه ثابت ۲هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال که مجموع منابع این طرح ها به سه هزار و ۴۴۶ میلیارد و ۷۱۱ میلیون ریال می‌رسد.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی در خصوص سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز گفت: میزان آورده برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۱۳ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال و میران سرمایه ارزی این طرح‌ها ۱۸۰ میلیون و ۵۳ هزار دلار است.

یادگاری بیان کرد: ۱۸۰ میلیون و ۵۳ هزار دلار برای هشت طرح اقتصادی (ردیف های ۱، ۲، ۴، ۵، ۷، ۱۰، ۱۱ و ۱۳) مندرج در تفاهم نامه به منظور خرید و ورود تجهیزات و ماشین آلات پیش‌بینی شده بود که به جز مبلغ مربوط به طرح شرکت صنایع نخ خمین، برای مابقی طرح‌ها هزینه شده است.
وی اظهار داشت: از ۲۵ طرح مندرج در تفاهم‌نامه استان مرکزیتا سال ۹۹ ، هفت طرح تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و تکمیل  هشت طرح نیز سال ۹۹ بود.
 یادگاری اضافه کرد: ۶ طرح نیز در صورت افزایش و تامین به موقع اعتبارات مورد نیاز تا پایان بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری کامل می‌رسد و همچنین چهار طرح باقیمانده با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به طرح‌های تحول آفرین و بزرگ جهش تولیدی  استان مندرج در تفاهم‌نامه نیز گفت: مجموعه مانا انرژی در زمینه تولید سلول و پنل خورشید به ‌عنوان  اولین تولید کننده پنل و سلول و ویفر خورشیدی در کشور برای حفظ محیط زیست و حامل های انرژی (تولید انرژی‌های نو) در زمره صنایع سبز محسوب می‌شود که استقرار این شرکت در منطقه کمتر توسعه یافته (شهرستان خمین) با ظرفیت اولیه ۵۰۰ مگاوات تولید سلول و پنل خورشیدی، اشتغال  ۲۵۰ نفر و ارزش افزوده مناسب از طرح های بزرگ و تاثیر گذار و تحول آفرین استان و کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: واحد دی آریا پلیمر که تولیدکننده انواع پلی پیلن است نیز محصول استراتژیک خود را در راستای تامین  مواد اولیه واحدهای شیمیایی، نساجی تولید می‌کند و همچنین با توجه به شاخص سرمایه‌گذاری بالا و اشتغال ۵۵۰ نفر، این شرکت با ظرفیت اولیه ۱۷۵هزارتن پلی‌پروپیلن و ارزش افزوده قابل توجه در زمره طرح های مهم استان و کشور تلقی شده که در منطقه کمتر توسعه یافته (شهرستان خمین) احداث شده است.

یادگاری بیان کرد: اولین شهرک تخصصی صنعت آلومینیوم کشور نیز با بهره‌گیری از جدیدترین و مدرن‌ترین ماشین‌آلات و خطوط تولیدی روز دنیا، درقالب طرح توسعه صنایع آلومرول نوین در شهرک صنعتی خیرآباد اراک ایجاد می‌شود که گام اول این شهرک با ساخت واحدهای ریخته‌گری، اکستروژن و آنودایزینگ محقق شده و با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن انواع شمش، بیلت آلیاژی، پروفیل‌های آلومینیومی و ایجاد اشتغال ۶۰۰ نفر بزرگترین تولیدکننده و تامین کننده شمش، بیلت و سایر صنایع آلومینیومی در کشور است.

وی افزود: طرح بزرگ دامداری زرندیه نیز  یکی از بزرگترین واحدهای فعال در حوزه لبنیات کشور با ظرفیت گاو شیری ۲۰ هزار رأس مولد و کل گله ۴۰ هزار رأس است که با سرمایه گذاری حدود ۹۰۰ میلیارد تومان راه‌انداری شده و در زمره طرح‌های اقتصاد مقاومتی فاز ۱ و ۲ آن در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با  ۱۰هزار راس منجر به تولید ۳۳هزار و ۹۷۰ تن شیر و ۸۸۵ تن گوشت در سال و اشتغال ۴۸۰ نفری پی گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی با اشاره به دیگر طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان مرکزی نیز گفت: واحد تولید گالوانیزه گرم با توجه به ظرفیت خالی کشور در زمینه تولید ورق‌های رنگی و گالوانیزه با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن گالوانیزه گرم در شهرستان زرندیه راه‌اندازی شده که تکمیل زنجیره تولید برای رسیدن به هدف کلان کشور ، تامین ورق های فولادی و ایجاد اشتغال ۲۲۰ نفر از اهداف ایجاد آن است.

یادگاری اضافه کرد: یکی از دیگرهای مطرح در حوزه اقتصاد مقاومتی، طرح تولید کاغذ از کربنات کلسیم در استان مرکزی است نیز و با توجه به اینکه شهرستان محلات به‌عنوان قطب سنگ کشور دارای منابع عظیم کربنات کلسیم با خلوص بالا است با  هدف استفاده بهینه از ضایعات سنگ و حفظ محیط زیست و با سرمایه گذاری پایین ولی دارای ارزش افزوده بالا پا گرفته که ۶۰ اشتغال‌زایی داشته و افتخار دیگر در کارنامه اقتصاد مقاومتی استان مرکزی است.

وی یادآور شد: واحد تولیدی  انواع ویال و سرنگ با در اختیار داشتن فناوری روز در زمینه تولید داروهای استراتژیک کشور در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان مرکزی اکنون واکسن کرونا را در دستور کار دارد و  خارج از بحث اشتغال زایی و ارزش افزوده، محصولات تولیدی این واحد با توجه به شرایط موجود و تحریم و ممنوعیت واردات دارویی از جایگاه ویژه‌ای در استان کشور برخوردار است که اشتغالزایی این طرح مهم و بنیادی ۱۱۰ نفر است.

انقلاب اسلامی در چهار دهه حیات خود کارنامه درخشانی را در حوزه‌های مختلف دارد و اکنون با راهبری اقتصادی در قالب برنامه مترقی اقتصاد مقاومتی امید آن است که در گام دوم انقلاب بتواند جهشی در توسعه ایجاد کرده و جایگاه ایران اسلامی بیش از پیش در خاورمیانه و جهان برجسته شود.

استان مرکزی با سه هزار واحد تولیدی و ثنعتی بزرگ و کوچک به‌عنوان قطب دوم صنایع مادر تخصصی کشور و پایتخت صنعت کشور شهرت دارد که مقام نخست را در تنوع محصولات تولیدی ایران به خود اختصاص داده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.