شایعه‌پراکنان انتخاباتی استان مرکزی در فضای مجازی رصد می‌شوند

رئیس پلیس فتا در استان مرکزی گفت: با شایعات و نشر اکاذیب فضای مجازی این استان در آستانه انتخابات برخورد جدی می‌شود و برنامه هدفمندی در این راستا کلید خورده است.

سرهنگ «احسان آنقی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بررسی روند و جریان اطلاعاتی، نشر شایعات و اکاذیب در خصوص برخی مسئولان در فضای مجازی، نشان می‌دهد عده‌ای افراد و شبکه‌های اجتماعی با شیوه خاصی افکار عمومی را به سمتی سوق می‌دهند که به نفع یک گروه و جریان است و این تخلف‌ها از چشمان تیزبین پلیس دور نیست.
وی تاکید کرد: فعالیت این‌گونه کانال‌های مجازی پیش از زمان انتخابات آغاز شده و پس از پایان انتخابات فروکش می‌کند و اجازه داده نمی‌شود در موعد غیرقانونی تبلیغات از این ابزار به نفع یا علیه نامزد انتخاباتی بهره برده شود.
رئیس پلیس فتای استان مرکزی افزود: این کانال‌ها قشری از جامعه را که قدرت تحلیل پایین دارند هدف می‌گیرند که برخورد با این جرایم با تعامل و هماهنگی مراجع قضایی که در راس آن مدعی العموم، دادستان است که اقداماتی در راستای پیشگیری، پیگیری و مقابله با اینگونه جرائم در دست اقدام است که در بازه زمانی مناسب و به صورت مستند به مردم استان اطلاع رسانی می‌شود.
آنقی در خصوص کلاهبرداری‌های سایبری در فضای مجازی نیز گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ ، مرکز فوریت‌های سایبری در پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی راه‌اندازی شده که مردم می‌توانند شکایات خود را  مستقیم با کارشناسان در میان بگذارند.
وی بیان داشت: برخی افراد شبانه خریدهای اینترنتی انجام می‌دهند که مورد دستبرد و سواستفاده فرصت طلبان قرار می‌گیرند و مبالغی از حساب کارتشان به سرقت می‌رود که چنانچه در همان زمان با کارشناسان مرکز فوریت های سایبری با شماره تلفن ۲۴ساعته ۰۹۶۳۸۰تماس بگیرند، با امکاناتی که پلیس فتا در اختیار دارد با انسداد حساب‌های مقصد و لغو خریدهای انجام شده، می‌توانند از تبعات بعدی سرقت اینترنتی جلوگیری کنند.
رئیس پلیس فتای استان مرکزی اظهار داشت: برخی کانال و گروه‌های مجازی ، اقدام به فحاشی، تخریب و تشویش  اذهان و مطالبی علیه مسئولان منتشر می‌کنند و یا قانون را نقض و همچنین در کانال ها، محتواهای غیر قانونی منتشر می‌کنند که می توان باشماره گیری ۰۹۶۳۸۰ این موارد را گزارش کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی اپلیکیشن‌های موجود در فضای مجازی نیز گفت: در هر حوزه همانند توزیع کارت سوخت، یارانه و اکنون در حوزه انتخابات که شاهد یک رویداد بزرگ در جامعه هستیم کلاهبرداران و سودجویان نیز ورود می‌کنند و با یک ترفند خاص، اپلیکیشن‌های مختلف در پوشش تبلیغات، ایجاد و به شبکه‌های مختلف اجتماعی ارسال می‌کنند  که این امر محدود به یک شبکه خاص نیست و به هوشیاری مردم بازمی گردد که نصب اپلیکیشن ها را از منابع موثق همانند گوگل پلی و بازار که دارای سپر امنیتی هستند، انجام دهند.
رئیس پلیس فتای استان مرکزی تصریح کرد: انتظار می رود مردم از نصب اینگونه اپلیکیشن هایی که از منبع آن اطمینان خاطر ندارند هرچند از بستگان درجه یک دریافت کرده باشند، بپرهیزند.
سرهنگ آنقی ادامه داد: ممکن است این اپلیکیشن‌ها در قالب کدهایی که روی آن نصب شده، کد بدافزار، مخرب و جاسوس افزار باشد که به محض ورود و نصب آن بر روی گوشی های هوشمند، تمام اطلاعات گوشی را سرقت کنند.
وی یادآور شد: چنانچه فردی نسبت به نصب این اپلیکیشن ها بر روی گوشی هوشمند خود اقدام کرد، باید در اسرع وقت اطلاعات ارزشمند تلفن همراه و یا تبلت را خارج کند و تجهیزات هوشمند تلفن همراه و تبلت را به تنظیمات کارخانه بازگرداند چرا که با این اقدام، بدافزار نصب شده از بین می رود.
وی بیان کرد: برخی افراد با آگاهی خود این نرم افزارها را بر تلفن همراه و سیستم هوشمند خود نصب می‌کنند که باعث تخریب و آسیب جدی به سیستم‌های هوشمند آن‌ها می‌شود.
استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.