محرومیت زدایی و ایجاد سه هزار فرصت شغلی روستایی در استان مرکزی

زدودن غبار محرومیت‌ از چهره مناطق مختلف کشور دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی است که در این زمینه توجه به توسعه روستایی طی هشت سال گذشته سرفصل دایره خدمت مسئولان تعریف شد و نتایج آن امروز نه تنها در تقویت زیرساخت‌ها و بهبود منظر روستایی بلکه در حوزه اشتغالزایی درخشان است.

اسناد راهبردی آمایش سرزمین و تکالیف محرومیت‌زدایی در چهار دهه عمر با عزت انقلاب اسلامی همواره به‌عنوان نقشه راه مدنظر بوده اما در هشت سال اخیر این مفاهیم با تعریف عملیاتی موثر و نظارت وافی بر امور تکلیفی توانست نتایج مناسبی به بار بیاورد هرچند گام نهادن در مسیر توسعه روستایی راهی دراز است اما باید در سال‌های پیش رو نیز با اقتدار و حساسیت لازم تداوم یابد تا به شکوفایی ظرفیت‌های این بخش مولد جامعه بیانجامد.

ارزیابی‌ها در زمینه شاخص فقر مطلق و فقر چندبعدی نشان می­‌دهد عملکرد کشور در زمینه ارایه زیرساخت‌­ها از جمله آب و برق، مدرسه و امکانات اولیه مناطق روستایی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مناسب بوده و این دستاورد برای همیشه ماندگار خواهد شد.

طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی شاخص‌­های فقر چندجانبه در کشور نشان می‌دهد که در نتیجه اقدامات صورت گرفته در پنج برنامه عمرانی در کشور از میزان افراد دچار فقر چندبعدی کاسته شده است.

نگاهی دقیق‌­تر به شاخص­‌ها نشان می‌­دهد علت کاهش فقر فراهم آمدن زیرساخت و تسهیلات برای اکثر نقاط کشور است به‌عنوان مثال دسترسی به آب و برق، ایجاد مدارس در روستاها و مناطق محروم همگی از عواملی هستند که سبب کاهش محرومیت شده اما هنوز هم برای کنار زدن زنگار محرومیت  باید تلاش شود.

استان مرکزی با یک‌هزار و ۶۵۰ پارچه آبادی و جمعیت ۳۶۸ هزار نفر یکی از قطب‌های قوی در کشاورزی و صنعت است که با نیم نگاهی به ظرفیت‌های بالقوه محلی می‌توان سهم این مناطق را در تقویت مناسبات اقتصادی و اشتغالزایی بهبود داد و این کاری است که در سال‌های اخیر به صورت هدفمند دنبال شده است.

دستگاه‌های مختلفی چون کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بسیج سازندگی در کنار دولت و اقدامات دولتمردان در استان مرکزی همواره تلاش خود را بر کاستن محرومیت منطعف کرده‌اند.

 محرومیت زدایی و ایجاد سه هزار فرصت شغلی روستایی در استان مرکزی

 آبادانی روستاها شاه کلید توسعه فراگیر مبتنی بر محرومیت زدایی

استاندار مرکزی گفت: دولت تدبیر و امید برای محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی اقدامات بسیاری انجام داده که این مهم موجب توسعه این مناطق و رفع مشکلات مردم شده است.

«سید علی آقازاده» افزود: مناطق روستایی نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و در همه زمینه‌ها به پیشرفت قابل توجهی رسیده‌اند.

وی اظهار داشت: مردم بازوی اجرایی دولت هستند و می‌توانند با پیگیری مطالبات خود مسوولان را در حل مشکلات یاری کنند.

آقازاده اظهار داشت: با توجه به تنگناهای اعتباری، دولت به تنهایی نمی‌تواند در ساخت واحدهای صنعتی دخالت کند به همین دلیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق روستایی ضروری است.

استاندار مرکزی با اشاره به مشکلات و کمبودهای روستاهای کمتر برخوردار، اظهار داشت: مشکلات و کمبودها در بسیاری از روستاها وجود دارد اما مشکلات برخی روستاها به عنوان مرکز چند روستا باید به حداقل برسد که البته تاکنون نیز اقداماتی صورت گرفته و باید برای بررسی مشکلات مردم و ارائه راهکار مناسب برای آنان تلاش کرد.

وی اضافه کرد: انجام اقدامات در روستاها و رفع مشکلات آنها نیازمند چهارچوب و برنامه ریزی مناسب است که در این راستا نیازهای  هر منطقه در کشور مشخص و تدابیر لازم برای رفع این نیازها تاحدودی پیش بینی شده است.

اردوهای جهادی فرصت طلایی برای محرومیت زدایی است

استاندار مرکزی معتقد است: اردوهای جهادی فرصت طلایی برای رفع محرومیت در مناطق محروم به ویژه روستاه است بنابراین دستگاه های اجرایی مکلف به همکاری لازم در اجرای این طرح در استان هستند.

آقازاده افزود: برگزاری این اردوها تاکنون خدمات شایسته ای در این استان داشته و در سال ۹۹ حدود ۲۸۰  گروه به روستاهای محروم اعزام شدند.        
وی بیان کرد: فعالیت اردوهای جهادی در مناطق محروم نمونه بارزی از اقتصاد مقاومتی است و دستگاه های اجرایی و فرمانداران این استان همه توان و همکاری خود را برای اجرای هر چه بهتر برگزاری این برنامه به کار گرفتند.

 استاندار مرکزی گفت: سپاه عملکرد قابل قبولی در حوزه سازندگی و محرومیت‌زدایی در استان مرکزی داشته است.

آقازاده افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول ۴۲ سال گذشته همواره یار صدیق ولایت و مردم بوده و هر کجا که مردم و کشور نیاز داشته سپاه با اقتدار ورود پیدا کرده و توانسته دستاوردها و پیشرفت‌های بسیار خوبی رقم بزند.

وی اظهار داشت: کارنامه سپاه در جبهه‌ها و عرصه‌های مختلف از جمله دفاعی، سازندگی، محرومیت‌زدایی، جبهه مقاومت و سایر عرصه‌های فعالیتی درخشان است.

 محرومیت زدایی و ایجاد سه هزار فرصت شغلی روستایی در استان مرکزی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: دولت نگاه ویژه‌ای به محرومیت زدایی و توسعه و آبادانی در روستاها در دوره فعالیت هشت ساله داشه است.

«مهدی زندیه وکیلی» افزود: طرح اردوی جهادی یکی از طرح‌های موفق سپاه در راستای محرومیت زدایی در جامعه است که تاکنون موفقیت‌های چشمگیری به همراه داشته است.       
وی عنوان کرد: اعزام ۲۸۰ گروه در قالب اردوهای جهادی به مناطق مختلف استان مرکزی ظرفیت مناسبی برای محرومیت زدایی در نقاط کم برخوردار است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: الگوی اردوهای جهادی در این استان نظامند است و تمام فعالیت‌ها به صورت تخصصی و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود.
زندیه وکیلی بیان کرد: ۷۱۵ اشتغال در قالب اجرای اردوهای جهادی سال گذشته در این استان در ۱۳ عرصه مختلف ایجاد شد که ۶۴۳ فرصت شغلی آن در روستاها بوده است.   
وی گفت: اردوهای جهادی علاوه بر محرومیت زدایی و توسعه مناطق کم برخوردار در انسجام بخشی مباحث فرهنگی این مناطق نیز نقش موثری دارند.      

بهره برداری از ۱۸۱ طرح محرومیت زدایی در استان مرکزی 

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: از سال ۹۸ تاکنون ۶۴۰ طرح محرومیت‌زدایی با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان از سوی جهادگران بسیجی در نقاط مختلف استان مرکزی به بهره‌برداری رسیده است.

سردار پاسدار «محسن کریمی» افزود: ۲۱ هزار جهادگر در قالب یک‌هزار و ۱۵۰ گروه جهادی در استان مرکزی برای کاهش محرومیت زدایی در منطقه سازماندهی شده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت‌ گروه جهادی استان مرکزی بیان کرد: ۱۸۱ طرح محرومیت زدایی در استان با اعتباری بالغ بر ۱۹۵ میلیارد ریال با هدف برخورداری مردم مناطق کم توسعه یافته بهره برداری شده است.

وی گفت: سپاه روح الله استان در راستای رفع محرومیت زدایی در مناطق کم برخوردار با تشکیل قرارگاه محرومیت زدایی، طرح‌هایی نظیر ساخت کانال کشی آب روستایی، تعویض شبکه آب روستایی، لایروبی قنوات، ساخت استخرهای ذخیره آب، تعمیر و بهسازی خانه‌های محروم و احداث خانه محرومان را در دستور کار قرار داده است.

سردار کریمی اظهار داشت: در قرارگاه محرومیت زدایی سه اولویت مردم‌داری، مردم‌یاری و مردم دوستی نیز اولویت کارها است تا با جبران عقب ماندگی‌ها رضایتمندی مردم حاصل شود.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: بسیج سازندگی استان با سازماندهی ۵۸۰ گروه جهادی راهبردهای مختلفی را در دستور کار دارد که گروه‌های جهادی براساس تخصص‌های خدماتی، پزشکی، آموزشی، بهداشتی و مهندسی اقدام می‌کنند.

سردار کریمی افزود: ساخت بیش از ۱۵۰ واحد مسکونی در دستور کار قرار دارد و سال گذشته نیز بیش از ۳۰۰ واحد مسکونی برای محرومان استان مرکزی تکمیل و به بهره‌برداری رسید.
وی اظهار داشت: یکی از طرح‌های شاخص سپاه، کارگاه اشتغال‌زایی شهر مهاجران و چهار واحد کارگاهی قالیبافی و خیاطی است که برای بیش از ۳۰ نفر به طور مستقیم  و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: بسیج سازندگی استان مرکزی پروژه‌های مهمی در راستای محرومیت زدایی از قبیل ساخت مسکن محرومان، اجرای خطوط انتقال آب، لایروبی قنوات، لوله گذاری، ساخت پل، مرمت مدارس و تکمیل مساجد در طول سال‌های اخیر انجام داده است.

سردار کریمی، تشکیل صندوق‌های قرض الحسنه در روستاها را از جمله اقدامات مهم بسیج سازندگی برا یتوانمندسازی و کاهش محرومیت زدایی برشمرد و افزود: سال گذشته  ۵۶۵ صندوق قرض‌الحسنه محله‌ای در نقاط مختلف استان مرکزی تشکیل شده است.

وی افزود: اکنون ۵۶۵ صندوق قرض‌الحسنه محله‌ای از ۲۵ هزار عضو و بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال نقدینگی برخوردار است.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی بیان کرد: تاکنون یک هزار و ۱۰۰ قلم جهیزیه بین زوج‌های جوان مناطق محروم استان مرکزی توزیع شده است.

کریمی در ادامه به توزیع یکصد و ۹۰ هزار بسته معیشتی به آسیب‌دیدگان کرونا و خدمت رسانی به پنج استان سیل زده توسط بسیج سازندگی اشاره کرد.

به گفته وی ساخت ۱۰۲ مسکن محرومان، پنج طرح آبرسانی، ۲۴ کانال انتقال آب، استخر ذخیره آب کشاورزی، ایجاد پل و جاده روستایی، ساخت مسجد و حسینیه از مهمترین طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی در هفته بسیج استان مرکزی است.

سردارکریمی با اشاره به همکاری گروه‌های جهادی در راستای کمک به کادر درمان در مقابله با کرونا خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار جهادگر استان مرکزی در قالب ۵۵۰ گروه جهادی در مقابله با شیوع کرونا مشارکت می‌کنند.

 محرومیت زدایی و ایجاد سه هزار فرصت شغلی روستایی در استان مرکزی

۲۱ هزار جهادگر و ۵۲۰ گروه جهادی در خط مقدم محرومیت زدایی استان مرکزی

مسئول بسیج سازندگی سپاه روح الله نیز گفت: ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق محروم، افزایش آگاهی مردم محروم از طریق آموزش‌های مورد نیاز و بهره‌مندی مناطق کمتر توسعه یافته از مهمترین اهداف برنامه‌های فرهنگی در سپاه روح الله این استان است.
امید محترمی افزود: ۳۰ هکتار غرس نهال در راستای مبارزه با ریزگردها و آلودگی هوا، اجرای طرح بیابان زدایی به روش بادشکن غیرزنده توسط نی به میزان ۷۰ هکتار در منطقه کویر میقان، غرس ۱۴ هزار اصله نهال مثمر و غیرمثمر، لایروبی نهرها و قنوات، آبیاری قطره ای، مبارزه با آفات، بوته کاری، کاشت گل محمدی و زعفران، از مهمترین فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی این استان بوده است.
وی بیان کرد: ساخت ۱۱ واحد مسکونی ۷۰ تا ۸۵ متر مربع برای محرومان با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، خیران و گروه‌های جهادی با هزینه‌ای بالغ بر پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، تعمیر و مرمت ۲۵ طرح کوچک و زود بازده از دیگر فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی در راستای محرومیت زدایی است.

مسوول بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: ۶۲۰ طرح عمرانی و محرومیت زدایی سال گذشته در نقاط کم برخوردار شهری و روستایی این استان اجرا شد.

«امید محترمی» افزود: مجموع اعتبار هزینه شده در طرح‌های محرومیت زدایی استان مرکزی بیش از ۳۴۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود که از محل اعتبارات بسیج سازندگی تامین و هزینه شده است.

وی ادامه داد: ساخت مسکن محرومان، اجرای خطوط انتقال آب، لایروبی قنوات، لوله گذاری، ساخت پل، مرمت مدارس، تکمیل مساجد، ساخت خانه های عالم، ساخت استخرهای ذخیره آب از مهمترین طرح‌های محرومیت زدایی بسیج سازندگی استان مرکزی در یک سال گذشته است.

مسوول بسیج سازندگی استان مرکزی اظهار داشت: گروه‌های جهادی کشاورزی این استان اکنون در قالب طرح همگام با کشاورز از مرحله پیش از کاشت تا پس برداشت با کشاورزان در راستای کاهش شکاف عملکردی محصولات کشاورزی و تشکیل شبکه‌های تخصصی در بیش از ۳۰۰روستا همراه هستند.

محترمی بیان کرد: گروه‌های جهادی تخصصی پزشکی و بهداشتی بسیج سازندگی نیز در قالب ۲۴ گروه در سطح استان مرکزی سازماندهی شده و در بیش از ۲۹۰ نقطه محروم به صورت شبکه ای و منسجم در زمینه درمان و آموزش‌های بهداشتی و پیشگیری مشغول به فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: ۲۱ هزار جهادگر در قالب ۵۲۰ گروه جهادی به مردم خدمت رسانی کرده‌اند و برای سال جاری نیز برنامه‌های متعددی تدوین شده است.

 محرومیت زدایی و ایجاد سه هزار فرصت شغلی روستایی در استان مرکزی

جذب ۲۰ میلیارد ریال کمک نقدی و ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی ایتام در استان مرکزی

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی گفت: محرومیت زدایی و بهره‌مندی همه آحاد جامعه از خدمات به شکل مساوی از رسالت‌های این نهاد کمک رسان است.

«مجید مومنی» افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره) از بدو تاسیس در خدمت محرومین بوده و رفع محرمیت از زندگی مددجویان در همه ابعاد زندگی از جمله مادی و اجتماعی را در اولویت کار خود قرار داده است.

وی بیان داشت: جذب ۲۰ میلیارد ریال کمک نقدی برای ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی ایتام بخشی از این محروومیت زدایی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۴۸ هزارو ۵۰۰ خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان مرکزی هستند و مجموعه‌ای از اقدامات و خدمات متنوع به مددجویان تحت حمایت ارائه می شود، افزود: رسالت کمیته امداد محرومیت زدایی و کمک به اقشار کم بضاعت است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی در ادامه گفت: ساخت یک هزار واحد مسکونی ویژه مددجویان توسط این نهاد حمایتی هدف گذاری شده که در هفته دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

وی اظهار داشت: از یک هزار واحد هدف گذاری شده ۵۰۰ واحد مسکونی آن امسال ساخته و تحویل خواهد شد که در مجموع ۲۸۰ واحد آن برای مددجویانی روستایی پیش بینی شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره)استان مرکزی گفت: پنج هزار دانش آموز از حمایت‌های کمیته امداد استان با هدف کاهش محرومیت دانش آموزان بهره‌مند هستند.

مؤمنی با اشاره به اینکه همکاری کمیته امداد با تبلیغات اسلامی در کمک به اقشار کم بضاعت و رفع محرومیت مؤثر است، گفت: امروز کمیته امداد بیش از هر زمان به کار تبلیغی نیاز دارد؛ در بخش زکات و تبیین و تشریح آن نیاز است کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان تبلیغات اسلامی همکاری داشته باشند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی با اشاره به اینکه پرداخت زکات موجبات رفع محرومیت و کاهش فقر در جامعه اسلامی است، اضافه کرد: به منظور تقویت این بستر، نیازمند تلاش همه مسئولان هستیم و فرهنگ صحیح پرداخت به موقع زکات باید در جامعه نهادینه شود.

ایجاد ۳۴۰۰ فرصت شغلی روستایی در استان مرکزی 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: از محل منابع صندوق و منابع داخلی بانک‌ها در زمینه سامانه کارا در این استان ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال پرداخت شده که یک هزار و ۳۵۰  طرح آن مربوط به محرومیت زدایی روستایی بوده است.

«حمید پاکپور» افزود: پس از انقلاب با توجه به تاکیدات امام راحل توجه ویژه‌ای در راستای محرومیت‌زدایی شده و اقدامات و برنامه‌های اساسی در نظر گرفته شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: اقداماتی در راستای تامین برق، آب، گازرسانی، ارتباطات مخابراتی و  تلفنی، راه‌های ارتباطی و دسترسی به راه‌های روستایی برای روستاییان در دولت تدبیر و امید انجام شد و روستاها پس از انقلاب به دنبال توجه مسئولان نظام توسعه یافتند.

پاکپور بیان کرد: ۲۳ درصد جمعیت استان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد به عبارتی جمعیت استان یک میلیون و ۴۲۱ هزار و ۴۷۴ نفر  بوده و جمعیت روستایی ۳۲۳ هزار و ۶۹۰ نفر است.

وی تصریح کرد: یک هزار و ۶۳۸ روستا در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۱۲۸ روستا دارای سکنه هستند و  ۸۲۰ روستا نیز دارای شورای اسلامی و در ۷۹۲ روستا دهیاری وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی با اشاره به اقدامات انجام شده برای روستاهای استان گفت: در حوزه برق رسانی تعداد مشترکان روستایی ۱۹۵ هزار نفر است و تعداد یک هزار و ۱۷۳ روستا با ۱۱۷ هزار خانوار از نعمت برق برخوردار شدند. 

پاکپور خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات محرومیت زدایی برقدار کردن تعداد چاه‌های کشاورزی با پنج هزار و ۴۸۰ حلقه چاه، شبکه فشار متوسط روستایی نیز به تعداد پنج هزار و ۱۰۰ کیلومتر و شبکه ضعیف سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر بوده است.

وی با اشاره به اقدامات مخابرات برای روستاهای استان مرکزی گفت: تعداد یک هزار و ۸۰۰ روستا استان دارای ارتباط تلفنی و اینترنتی هستند و به عبارتی می‌توان گفت ۱۰۰ درصد روستاهایی که خالی از سکنه نیستند دارای خطوط ارتباطی و همچنین یک هزار و ۲۲ روستا دارای تلفن خانگی هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: تعداد روستاهای دارای پوشش همراه اول ۹۸۹ روستا که ۹۲ درصد را شامل می‌شود، تعداد ۲۶۶ روستا هم دارای پوشش اینترنت هستند که تقریبا ۲۵ درصد روستاها را شامل می‌شود.

پاکپور در زمینه گازرسانی به روستاهای استان مرکزی در دولت تدبیر و امید بیان کرد: در ۹۸۷ روستا گازرسانی انجام شده و ۱۰۴ هزار و ۶۲۰ خانوار اکنون تحت پوشش شرکت گاز هستند، اکنون گازرسانی به ۱۵ روستا با ۵۱۰ خانوار در دست انجام است و از ۱۰ هزار و ۴۲۴ کیلومتر شبکه گاز استان حدود ۶ هزار و ۳۲۹ کیلومتر روستایی است و از  ۲۸۹ هزار انشعاب ۱۲۶ هزار معادل ۴۳ درصد روستایی است.

وی با اشاره به آبرسانی روستاها ادامه داد: ۷۱۴ باب ساخت مخزن آب با حجم ۹۵ هزار و ۳۴۵ مترمکعب، اجرای شبکه توزیع آب  به وسعت چهار هزار و ۳۵۷ کیلومتر مربع و تعداد انشعاب واگذار شده ۱۴۹ هزار و ۸۰۴ مورد از دیگر خدمات دولت در سال‌های اخیر در استان مرکزی است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی عنوان کرد: ۸۴۰ روستا تحت پوشش آبرسانی هستند و  در روستاهایی که تحت پوشش آبرسانی نیستند از طریق دهیاری‌ها و شوراها مسائل مربوط به بهداشت آب دنبال می‌شود و تلاش شده تا با همکاری مسئولان مربوطه سایر روستاها هم تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب روستایی قرار گیرند. 

پاکپور، در زمینه اقدامات انجام شده راه‌های روستایی استان گفت: راه‌های روستایی استان چهار هزار و ۴۴۷ کیلومتر وسعت دارد که طول راه‌های آسفالت شده  سه هزار و ۲۲۶ کیلومتر و طول راه‌های شوسه ۳۸۶ کیلومتر و طول راه‌های خاکی نیز ۸۳۴ کیلومتر است در دولت یازدهم و دوازدهم عملیاتی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: تاسیس این بنیاد در نخستین روزهای پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی نمونه بارزی از اقدامات ارزشمند و ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی و بیانگر اهیمت فقر ستیزی و محرومیت زدایی در نگاه ژرف و مواضع ارزشی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است.

«محمدرضا رضافرح» افزود: این نهاد، منشا خدمات فراوانی در راستای حمایت از اقشار نیازمند و محروم روستاها، تامین مسکن روستایی و اقشار کم درآمد و بازسازی مناطق آسیب دیده از سوانح بوده است و دستاوردهای خوبی برای مردم به ویژه روستاییان زحمتکش داشته است.

وی اظهار داشت: ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کمک‌های مردمی واریزی به حساب ۱۰۰ امام (ره) از سال ۸۹ تا ۹۹ در استان مرکزی عملیاتی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: ساخت یک صد واحد مسکونی در قالب مسکن محرومان از حساب ۱۰۰ امام در روستاهای استان مرکزی، حمایت تسهیلاتی ودیعه مسکن مستاجران کم درآمد با همکاری بانک‌های عامل برای ۲ هزار و ۴۶۰ روستایی با اعتباری بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و کمک بلاعوض نقدی برای متقاضیان محروم در راستاری خانه دار شدن آنان از حساب ۱۰۰ امام به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

رضا فرح افزود: ساخت ۲ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های نیازمند فاقد سرپناه مناسب در استان مرکزی با پرداخت ۶۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض درقالب تفاهمنامه سه جانبه با سازمان برنامه بودجه، استانداری و بنیاد مسکن صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: دولت کریمه تدبیر و امید در ادامه اقدامات زیربنایی و اساسی خود برای حل معضل مسکن و به منظور تامین مسکن مناسب به ویژه اقشار کم درآمد جامعه سرمایه‌گذاری در امر تولید و عرضه مسکن از طریق تامین زمین مناسب و کاهش قیمت تمام شده زمین تسهیلات بانکی ارزان قیمت، اعمال معافیت‌های مالیاتی و تامین سایر نهاده‌های مورد نیاز در بخش مسکن طرح مسکن مهر را به صورت جدی در دستور کار وزارتخانه‌های متولی قرار داد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: ۲۷ شهر در استان با داشتن جمعیتی کمتر از ۲۵ هزار نفر برای ۹ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی سهیمه داشت که ۲۴۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان این واحدها پرداخت شد.

وی اظهار داشت: طرح اقدام ملی مسکن زمستان ۱۳۸۹ با هدف رفع یکی از معضلات اصلی خانواده‌های کم درآمد مطرح شد که در این طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی پیش بینی شد که ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی و ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: یک هزار و ۴۰۷ عقد قرارداد واگذاری زمین با ظرفیت زمین تامین شده به وسعت یک هزار و ۲۵  هکتار در استان در طرح اقدام ملی مسکن پیش بینی شده است.

رضا فرح افزود: تاکنون یک هزار و ۲۸۳ قطعه زمین تحویل متقاضیان شده و برای ۲۲۳ واحد پی‌کنی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: رفاه و آسایش روستاییان در سال ۸۴ مطرح و پس از تصویب هیات دولت و تصویب اعتبارات مربوطه سال ۸۵ وارد عملیات اجرایی شد و برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی بیش از ۵۰ هزار سهمیه پیش بینی شد که تاکنون ۴۰ هزار و ۴۲۴ انعقاد قرارداد با بانک‌های عامل منعقد و ۸۹۰ میلیارد تومان اعتبار سهمیه استانی پرداخت و ۳۶ هزار و ۳۷۳ پایان کار صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: پرداخت ۱۲ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ساخت حمام و تعمیر مسکن روستایی با ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار و ساخت ۸۰ واحد مسکونی در روستاهای استان مرکزی برای خانواده‌های با ۲ عضو معلول با مشارکت بهزیستی و بنیاد مستضعفان بخشی از فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی در راستای بهسازی و نوسازی مسکن روستایی است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.