اجرای طرح “گفتگوی ملی خانواده بین نسل‌ها”در استان مرکزی

مدیر دفتر اراک انجمن جامعه شناسی ایران با بیان اینکه طرح گفتگوی ملی خانواده بین نسل‌ها، طرح مشترک معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با انجمن جامعه شناسی ایران است، گفت: مجری این طرح در استان دفتر اراک این انجمن است و فاز اول این طرح در قالب دو کارگاه ۴ ساعته در هفته اول مهرماه در استان اجرا خواهد شد.

http://markazi.isna.ir//Files/News/Image/13976/162198.jpeg

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایسنا، منطقه مرکزی مریم توسکی در چهارمین جلسه شورای مدیریتی انجمن جامعه شناسی ایران، دفتر اراک گفت: گفتگوی ملی خانواده بین نسل‌ها حداقل ۶ ماه است در سطح کشور مطرح شده است، این بحث در ابتدا در کارگروه های معاونت بانوان و خانواده ریاست جمهوری با انجمن جامعه شناسی مطرح شد که در انتها این بحث ها تبدیل به طرح گفتگوی ملی خانواده بین نسل‌ها شد. این طرح در چند فاز اجرایی خواهد شد.

توسکی ادامه داد: فاز اول این طرح باید تا آخر آبان ماه سال جاری در تمامی استان های کشور به اتمام برسد و مجری استانی این طرح دفاتر استانی انجمن جامعه شناسی ایران هستند که با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ها آنرا اجرا خواهند کرد.

مدیر دفتر اراک انجمن جامعه شناسی ایران تصریح کرد:در حوزه کارشناسان در قالب ۴ گروه اساتید دانشگاه ها، فعالان حوزه رسانه و مطبوعات، کارشناسان دستگاه های اجرایی و فعالان مدنی و سازمان های مردم نهاد با حضور ۴۰ نفر برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه رویکرد اصلی این کارگاه ها کاملا جامعه شناختی است، گفت: این ۴۰ نفر در قالب دو گروه ۲۰ نفره تقسیم بندی خواهند شد و در این دسته بندی افرادی از ۴ گروه حضور خواهند داشت، یعنی تقسیم بندی جداگانه ای از لحاظ سطح سواد، تخصص و غیره انجام نخواهد شد، چون هدف این کارگاه طرح مسئله و مشارکت در بحث هاست و قرار نیست کسی به عنوان سخنران اصلی صحبت کند، بلکه موضوعات توسط خود افراد مطرح و مسئله یابی می شود.

توسکی تاکید کرد: هدف اجرایی این طرح بالا بردن سرمایه های اجتماعی در بین خانوده هاست و قرار نیست بار آموزشی این طرح فقط به عهده بانوان باشد، زیرا نهاد خانواده، فقط از بانوان تشکیل نشده و لازم است که آقایان به اندازه بانوان در این طرح مشارکت داشته باشند، به همین لحاظ تعداد متناسبی از آقایان و خانم ها در این طرح شرکت خواهند کرد.

مدیر دفتر اراک انجمن جامعه شناسی ایران با بیان اینکه خروجی و جمع بندی مباحث فاز اول این طرح در قالب کتابچه ای انتشار خواهد یافت: در فاز دوم قرار است این تسهیلگران افراد محله، شهر و منطقه خود را جذب و آموزش های لازم را در قالب کارگاه تسهیلگری به افراد ارائه دهند، ضمن اینکه در این طرح هیچ اعتبار و بودجه ای به عنوان حق الزحمه تسهیلگران در نظر گرفته نشده است.

توسکی گفت: دلیل اینکه در این طرح “گفتگوی خانواده” محور اصلی است، مغفول ماندن این مهم در مطالعات آموزشی، مطالعات پژوهشی، سیستم های آموزشی و … است، ولی همواره بر اهمیت آن تاکید شده است. تاکنون در کشور یک حرکت انفعالی در مطالعات خانواده دیده شده است و قرار است در قالب این طرح این حرکت، تبدیل به فرایندی فعال و دوطرفه و جریان ساز شود.

وی ادامه داد: منظور از جریان سازی این است که خود خانواده نسبت به مسائل خود بیش از گذشته عمیق تر شود و مهارت آموزی نه به شکل کلاس و نه به شکل آموزش های دور از صحنه، بلکه در دورن محیط خانواده و محله صورت گیرد، تا در نهایت این آموزش ها شعاع عملیاتی بیشتری داشته باشد.

مدیر دفتر اراک انجمن جامعه شناسی ایران تصریح کرد: قبل از اجرای این طرح کلیه مدیران دفاتر استانی انجمن جامعه شناسی توسط معاونت اموربانوان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برای آموزش های لازم جهت اجرای این طرح دعوت شدند و کارگاه آموزشی مدیران دفاتر استانی انجمن جامعه شناسی ایران طی دو مرحله در استان های تهران و شیراز برگزار شد.

توسکی در پایان با بیان اینکه توجیه این طرح در هر استانی با حضور خانم ابتکار صورت خواهد گرفت، گفت: اجرای این طرح در ۱۳ استان کشور شروع شده و آخرین استانی که فاز اول این طرح را انجام داده است، استان زنجان است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.